ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استقبال ایرانی های از گوشی های لمسی

| يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۸۸، ۰۴:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - قابلیت‌های گوشی‌های تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت جنگی که هم‌اکنون بین سازندگان تلفن همراه در گرفته است و نتایجی نزدیک به هم دارد، در گیر و دار به‌کارگیری قابلیت‌های جدیدی است که بتواند کاربران بیشتری را به خود جذب کنند.

در حالی که تا همین چند سال پیش شاید مدت زمان استفاده از یک مدل تلفن همراه برای هر کاربر سه سال بود، اما این روزها این زمان به 18 تا 12 ماه کاهش پیدا کرده است و برخی از گمانه‌زنی‌ها از کاهش این مدت زمان فعلی تا یکی دو سال آینده خبر می‌دهد.

شاید آغاز این جنگ را بتوان از به‌کارگیری صفحه‌های نمایش رنگی یا قابلیت‌های بسیار پیش‌پا افتاده‌ای همچون داشتن چراغ قوه دانست، اما با نشستن دوربین عکاسی روی برخی از تلفن‌های همراه که ابداع و به‌کارگیری آن هم برای اولین بار در اختیار یکه‌تاز بازار یعنی نوکیا بود این نبرد سخت رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. تا همین دو سال پیش مهمترین و اصلی‌ترین فاکتور برای فروش تلفن همراه در بازارهای جهانی به کارگرفتن دوربین‌هایی با مگاپیکسل قوی‌تر و استفاده از پلیرهای موسیقی در کنار پشتیبانی از فناوری بلوتوث بود، اما شاید این روزها دیگر این قابلیت‌ها اولویت اصلی برای کاربران نباشد؛ چراکه ساده‌ترین گوشی‌ها با قیمت‌های متوسط نیز هم‌اکنون از چنین قابلیت‌هایی برخوردار هستند.
جنگی که با اپل شروع شد

دو سال پیش با آمدن اپل به بازار رقابت تلفن همراه سیاست بسیاری از سازندگان در این بازار نیز تغییر کرد. زمانی که نوکیا برای اولین بار دوربین را به تلفن‌هایش اضافه کرد و پس از آن به‌کارگیری پلیرهای موسیقی و بلوتوث را نیز در دستور کار خود قرار داد به باور بسیاری از کارشناسان، اولین رنسانس تکنولوژیکی در بازار تلفن همراه رخ داد.

اما بعد از نوکیا این بار نوبت به دو تازه وارده تازه نفس بازار بود که آمده بودند معادلات این بازار را به هم بزنند. اپل و اچ‌تی‌سی با ورود گوشی‌های جدید خود با نام‌های آیفون و تاچ با فاصله نسبتا نزدیکی به یکدیگر در به‌کارگیری از فناوری صفحه‌های لمسی انقلابی را در بازار تلفن همراه به وجود آوردند که برخی دیگر از کارشناسان امروزه از آن با عنوان دومین رنسانس تکنولوژیکی بازار تلفن همراه نام می‌برند.

دو سال، در مقایسه با پنج سال (یعنی زمانی که تلفن‌های همراه به دوربین‌ها و فناوری‌های ذکر شده در بالا تجهیز شده‌اند) زمان بسیار کوتاهی است، اما به هر حال در همین زمان کوتاه فناوری صفحه‌های لمسی که به واسطه همین لمسی بودن و به‌کارگیری سنسورهای گرانشی در کنار نرم‌افزارهای بیشماری که از قضا روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود باعث شده تا این روزها تولید‌کنندگان تلفن همراه بیشتر به سمت حذف صفحه کلید و افزایش ابعاد صفحات نمایش تولیداتشان توجه داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به واسطه ارائه این فناوری‌ها از سوی تولید‌کنندگان جهانی این روزها بر سطح انتظارات کاربران از یک گوشی همراه افزوده شده و به نظر می‌رسد دیر یا زود این فناوری‌ها نیز برای کاربران عادی شود و تولید‌کنندگان باید به فکر به‌کارگیری روش‌ها و امکانات عجیب و غریب‌تری برای افزایش فروش خود در بازار باشند، اما به هر حال زمان، زمان گوشی‌های لمسی است. به خصوص در بازار ایران. حتی اگر بسیاری از قابلیت‌های این گوشی‌ها برای کاربران ایرانی به واسطه ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های شبکه مخابراتی کاربردی نداشته باشد.
مدی جدید در بازار ایران

هم‌اکنون با نگاهی گذرا به محصولاتی که طی شش ماه گذشته از سوی تولید‌کنندگان تلفن همراه و نمایندگان آن‌ها به بازار ایران عرضه شده است به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین محصولات عرضه شده در بازار مدل‌های متنوع و متفاوتی از گوشی‌های لمسی است.

در بازار ایران و شاید بتوان گفت در بازارهای جهانی هرچند که نوکیا در بحث به‌کارگیری گوشی‌های لمسی پیشتاز نبود، اما به نظر می‌رسد که هم‌اکنون و تنها با دو مدل 5800 و N97 اش که اولین لمسی‌هایش نیز به حساب می‌آیند، فروش بسیاری را در این کسادی بازار عاید سهامدارانش کرده است. همین چند ماه پیش بود که نوکیا با ارائه گزارشی مدعی شد که از زمان ارائه 5800 توانسته به طور متوسط ماهانه یک و نیم میلیون نسخه از این گوشی به فروش برساند. البته این گزارش درست در زمانی منتشر شده بود که هنوز از حضور N97 در بازار خبری نبود، اما به هر حال آنچه از شواهد امر و گفته‌های فروشندگان بازار به خصوص فروشندگان ایرانی بر می‌آید ادامه فروش بالای گوشی لمسی 5800 نوکیا است.

هرچند که دوربین این گوشی نسبت به دیگر رقیب هم برندی‌اش یعنی N97 از مگاپیکسل پایین‌تری برخوردار است، اما سهولت استفاده از آن از یک سو و کیفیت بالای آن در پخش موسیقی در کنار استفاده از GPS، نقشه و نویگیتور باعث شد که این گوشی هم‌اکنون با قیمت تقریبی 285 هزار تومان همچنان در صدر گوشی‌های لمسی پرفروش بازار ایران باشد.

بعد از این مدل دیگر لمسی نوکیا یعنی N97 که چند ماهی بیشتر از حضورش در بازارهای ایران نمی‌گذرد، توانسته توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند، البته ناگفته نماند که قیمت نسبتا بالای این گوشی در مقایسه با سایر رقبایش باعث شده که آنچنان پرفروش نباشد، اما با این حال با قیمتی حول و حوش 580 هزار تومان هم‌اکنون به عنوان یکی از گزینه‌های طرفداران گوشی‌های لمسی است.

صفحه نمایش بزرگ، حافظه 32 گیگابایتی این گوشی در کنار به‌کارگیری از صفحه کلید کامل و نیز قابلیت جدیدی که از سوی نماینده ایرانی نوکیا به این گوشی اضافه شده است، یعنی نقشه راهنما در کنار فناوری مسیریاب باعث شده که این گوشی لمسی در رده گوشی‌های لمسی مجهز به دوربین 5 مگاپیکسلی کمی‌ بالاتر از سایر رقبا قرار گیرد. با این حال نوکیایی‌ها اخیرا نسخه بهینه شده این گوشی یعنی N97mini را نیز روانه بازار کرده‌اند. در این نسخه حافظه گوشی کاهش یافته است و برخی از امکانات دیگر نیز حذف شده است، اما گفته می‌شود که فناوری ناوبری آن کامل‌تر و سریع‌تر از مدل قبلی‌اش است، اما با این حال قیمتش هم‌اکنون بالاتر از مدل مشابهش است و در بازار نزدیک به 610 هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد که اگر قیمت این گوشی متعادل شود شاید در چند ماه آینده بیشتر نامش در بخش پرفروش‌ها شنیده شود.

در کنار نوکیا، سامسونگ، سونی‌اریکسون، ال‌جی و اچ‌تی‌سی دیگر برندهای بازار هستند که هم‌اکنون مدل‌های لمسی بسیاری در بازار دارند. البته در بین این برندهای مطرح اچ‌تی‌سی به دلیل تنوع بالای محصولات لمسی‌اش و نیز استفاده از ویندوز موبایل شاید فروش بیشتری نسبت به سایر رقبایش داشته باشد که البته این فروش به دلیل سنگینی وزن سایر رقبا زیاد به چشم نمی‌آید. اما این طور به نظر می‌رسد که مدیران نماینده این شرکت در ایران شاید بیشتر به دنبال فروش هستند تا حاشیه‌های معروفیت.

فروشندگان گوشی‌های اچ‌تی‌سی مدل‌های touch 2 این برند را هم‌اکنون به عنوان پرفروش‌ترین مدل از این برند ذکر می‌کنند. این گوشی مدل ارتقا یافته touch است که با قیمت فروش 451 هزار تومان توانسته در صدر لیست پرفروش‌ترین‌های این برند جای گیرد.

گوشی touch 2 دارای امکاناتی نظیر سیستم عامل microsoft windows mobile 6.5، دوربین عکاسی و فیلمبرداری 3 مگاپیکسل دارای فوکوس اتوماتیک و دوربین دوم برای مکالمه تصویری و ارتقای حافظه داخلی با مموری کارت microSD TransFlash است. دومین گوشی پرفروش این برند مربوط به Touch Pro2 است که با قیمت 670 هزار تومان توانسته توجه ویندوز موبایل‌بازها را به خود جلب کند. این مدل گوشی اچ‌تی‌سی دارای صفحه نمایش TFT لمسی 6/3 اینچی، حافظه قابل ارتقا با مموری کارت microsd transflash و دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی است.

گوشی Diamond2 اچ‌تی‌سی که مدل ارتقا یافته Diamond است، دومین پرفروش این برند است که با قیمت510 هزار تومان توانسته استقبال در خور توجهی داشته باشد. این گوشی از امکاناتی چون سیستم عامل microsoft windows mobile 6.1 professional، صفحه نمایش لمسی، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و دوربین دوم VGA، صفحه نمایشTFT با قابلیت نمایش 655 هزار و 36 رنگ و حافظه داخلی چهار گیگابایت بهره می‌برد. به جز این دو مدل touch viva نیز به دلیل امکانات و قیمت مناسب، فروش خوبی دارد. این گوشی به بهای 240 هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود.

در بین گوشی‌های لمسی ال‌جی GC900 Viewty Smart نیز فروش نسبتا خوبی به گفته فروشندگان بازار دارد. این گوشی از قابلیت‌های صفحه نمایش لمسی TFT، قابلیت ارتقای حافظه داخلی با مموری کارت microSD و دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی بهره می‌برد و با قیمت 370 هزار تومان شاید یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های لمسی‌ باشد که از چنین امکاناتی برخوردار است.

سونی‌اریکسون به تازگی آینو را روانه بازار کرده و سعی کرده با تبلیغات زیاد نگاه ویژه‌ای را سمت این گوشی لمسی بکشاند، اما به هر حال با توجه به خبرهایی که طی چند هفته گذشته در مورد نقص فنی نرم‌افزار آن منتشر شده از یک سو و حضور تازه رسمی ‌آن در بازار از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید که آیا این گوشی لمسی نیز می‌تواند از فروش خوبی در بازار ایران برخوردار شود.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۹/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">