ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اصرار به اجبار

| شنبه, ۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۱۳ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - بعد از قطع اینترنت و متعاقب آن چند بستر پرکاربرد در ایران، بار دیگر شاهد اجرای سیاست «اصرار به اجبار فوری» برای هدایت کاربران به سمت انبوهی از پلتفورم‌ها و نمونه‌های داخلی هستیم.


اگرچه شاید رویه باقی نگذاشتن حق انتخاب برای کاربران در موارد فیزیکی نظیر خودرو، دارو، لوازم خانگی و ... تا حدودی موفق بوده باشد اما در مورد فضای سایبری شاید با همین مدل و قطعیت نتوان جلو رفت. 
بحث انتقال کاربران اینترنت به سمت اینترانت، در حالی مطرح است که فیلترشکن‌ها همچنان فعال و در دسترس هستند. از گوشه و کنار زمزمه واردات تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به گوش می‌رسد و اینترنت در اوکراین نیز با همین روش برقرار است.
از این موارد گذشته، کاربران در خصوص نمونه‌هایی که به اجبار و از جمله در مدارس در حال استفاده از آنها هستند،  گلایه‌هایی درباره کیفیت و کارایی فنی و پشتیبانی آنها مطرح می‌کنند.
و البته فرای تمام این موارد، مباحث مربوط به حریم خصوصی و اعتماد به امنیت داده‌ها و تعاملات بر بسترهای داخلی نیز مطرح است و مادامیکه چالش‌های مذکور نادیده گرفته می‌شود، شکاف موجود نیز به قوت خود باقی می‌ماند.
لذا صرف احساس تهدید از سوی پلتفورم‌های خارجی، دلیل مکفی برای راه‌اندازی و موفقیت نمونه‌های داخلی نیست. 
در راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ موفق، انبوهی از نخبگان حوزه‌های حقوقی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، ارتباطاتی، اقتصادی، آماری، رسانه‌ای، تبلیغاتی، فرهنگی، بازاریابی و تحلیل‌گران کسب‌وکار در کنار تیمی از متخصصان طراحی، برنامه‌نویسی، گرافیک، امنیت و غیره جمع شده‌اند که شاهد خلق نمونه‌های جهان‌شمول هستیم.
لیکن در ایران همچنان با تکرار سبک مرسوم و قدیمی، یعنی چند مصاحبه، طراحی پوستر، اینفوگرافی، بنر، بخشنامه، فیلترینگ، وعده، جرم‌انگاری حضور در نمونه‌های خارجی و امثالهم، انتظار بر تحول، محو ابهامات موجود و بازگشت اعتماد است. (روشی که ناکارآمدی آن از سال‌ها قبل تا کنون مشهود و غیر قابل انکار است.)
در همین فضای مجازی اما ما شاهد موفقیت نسبی برخی نمونه‌های داخلی همچون فروشگاه‌ها و تاکسی‌های اینترنتی هستیم که به علت عدم سرویس‌دهی یا ممنوعیت حضور فیزیکی رقبای خارجی در ایران، پا گرفته‌اند. همچنین هستند نمونه‌هایی که با وجود باز ماندن و فیلترنبودن نمونه‌های مشابه خارجی، امکان فعالیت یافته، و برای خود مشتری و مزیت رقابتی پیدا کرده‌اند که مارکت‌های اندرویدی و iOS از آن جمله هستند.
لذا مقصود این است که در راه‌اندازی نمونه‌های داخلی یا باید به سمت مزیت‌های رقابتی پیش رفت و یا باید چالش‌های مذکور را رفع کرد و در نهایت نیز حق انتخاب را به بازار رقابت و مشتری سپرد. (منبع: فناوران)

  • ۰۱/۰۸/۰۷

فیلترینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">