ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعطای بی سر و صدای یک مجوز مهم به رایتل

| دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰ ب.ظ | ۱ نظر

آی‌تی‌آنالیز – چندی پیش خبری در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شد که در آن به این موضوع پرداخته شده بود که رشد کدام اپراتور به نفع دولت است.

"در بخش پایانی این مطلب آمده بود دولت از همراه اول 40 درصد از ایرانسل قریب به 25 درصد و از رایتل صددرصد سهم می‌برد. بدیهیست سود دولتی جایی است که بالاترین سهم را دارد، به این ترتیب این پرسش مطرح است که آیا دولت قصد تقویت رایتل را دارد."

این در حالیست که این روزها برخی کارشناسان از مشاهده رگه‌هایی از بازگشت تفکر دولتی‌سازی خدمات می‌دهند.

اگرچه قطع تماس تصویری رایتل در نگاه اول به نوعی به زیان این اپراتور تمام شد اما در عین حال فرصت خوبی نیز در اختیار این اپراتور گذاشت که با استناد به این موضوع که مزیت رقابتی ایشان به محاق رفته، پس امکانی برای بازخواست و جریمه نیز نباید درکار باشد. (بماند که حالا سرویس‌های مبتنی بر موبایل به قدری زیاد شده‌اند که کاربران با هزینه‌ای به مراتب کمتر می‌توانند با یکدیگر مکالمات صوتی و تصویری داشته باشند.)

به این ترتیب کل پروانه اپراتور سوم و تعهدات پیش‌بینی شده در آن به علت نرسیدن پیوست فرهنگی گره خورد تا این اپراتور فرصتی برای تجدید ساختار و جبران عقب‌ماندگی‌های خود داشته باشد.

پانزدهم آبانماه بود که مدیرعامل رایتل در نشست خبری خود،‌درباره اینکه قرار است پروانه وای‌فای نیز به رایتل ارائه شود نیز ابراز کرد، "ما در این راستا درخواستی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه دادیم و همچنان منتظر جوابیم. زیرا خدمات وای‌فای مکمل پروانه خدمات نسل سوم این اپراتور است و می‌تواند بستر یکپارچه‌ای را برای ارائه خدمات ایجاد کند.

صدری همچنین درباره اینکه با این حساب و با ارائه پروانه وای‌فای وضعیت شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت PAP چگونه می‌شود، نیز گفت: در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد و ما در راستای دریافت پروانه وای‌فای قادریم که به این شرکت‌ها نیز ارائه خدمات دهیم و حتی به شرکت‌های PAP گفته‌ایم که اگر خواستند خدماتی در این زمینه داشته باشند حاضریم که با آنها کمک کنیم."

تا چندی پیش هم خبری از سرنوشت اعطای این امتیاز جدید از سوی رگولاتوری نبود تا آنکه هفته نامه عصر ارتباط جزییاتی از اعطای مجوز انحصاری وای فای سراسری به رایتل داد که در کمال تعجب سازمان تنظیم مقررات حتی خبر این مجوز جدید را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار نداد.

حالا اما در خبرها موضوع مجوز جدید رایتل از شهرداری مشهد بیرون زده است.

"مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از راه‌اندازی اینترنت وای‌فای در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی در ایام نوروز خبر داد. وی با اشاره به اینکه برای استفاده از اینترنت وای‌فای در کشور باید مجوز سازمان تنظیم مقررات دریافت شود، اظهار کرد: به دلیل منع قانونی تاکنون امکان ارائه این سرویس وجود نداشت.

وی ادامه داد: اپراتور رایتل به تازگی مجوز وای‌فای را از سازمان تنظیم مقررات دریافت کرده است و در همین راستا مذاکراتی با این اپراتور داشتیم و امیدواریم بتوانیم در ایام نوروز 93 سرویس وای‌فای را در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی ارائه دهیم."

به این ترتیب مشخص می‌شود که رایتل در حالی سرگرم خدمات دهی و بهره‌برداری از این مجوز جدید است که هنوز رگولاتوری حتی خبر آن را هم منتشر نکرده و کسی در جریان جزییات ، چگونگی، چرایی و شرایط اعطای مجوز وای‌فای به رایتل نیست.

مجوز اعطایی به رایتل این اپراتور را به بزرگترین اپراتور سراسری اینترنت بی‌سیم کشور تبدیل می‌کند که امتیازی کم نظیر و بزرگ محسوب می‌شود. به این ترتیب حتی اگر سایر شرکت‌های اینترنتی نیز چنین مجوزی را دریافت کنند، در شرایطی وارد بازار رقابت می‌شوند که یک رقیب از مدت‌ها قبل و بی‌ سر و صدا وارد آن شده است.

  • ۹۲/۱۲/۱۹

نظرات  (۱)

  • محمد پرویزی
  • آخه این جه وضعیه هیچ کسم هیچی نمیگه ممنون از خبر خوبتون www.reliefpc.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">