ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعلام جنگ سایبری پوتین به انگلیس

| چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۰۴:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

آزاده کیاپور – اگر حوصله تبلیغات انتخاباتی قبل از انتخابات توسط احزاب سیاسی بریتانیا را ندارید، برای تبلیغات جهانی پیش از انتخابات آماده باشید.

امسال بیش از 2 میلیارد نفر به دولت‌های جدید در سراسر جهان رای خواهند داد: ایالات متحده، انگلیس، ایران، هند، پاکستان، مکزیک، اتحادیه اروپا، روسیه، اندونزی و تعدادی از کشورهای اروپایی. این میزان، به طور خلاصه، جمعیتی بالغ بر 49 درصد از کل جهان را شامل می‌شود.

تلگراف در گزارشی به قلم «بن والاس» سیاستمدار بریتانیایی و افسر سابق ارتش انگلیس که از سال 2019 تا 2023 به عنوان وزیر امور خارجه در امور دفاع مشغول به کار بوده نوشت: این، خبر خوبی برای روزنامه‌نگاران و کمپین‌هایی است که از میلیاردها پوند هزینه‌شده برای انتخابات سود ببرند اما سال 2024 نیز برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط کسانی که می‌خواهند حکومت قانون را از بین ببرند و دموکراسی را تضعیف کنند، شبیه هیچ سال دیگری نخواهد بود.

سال‌هاست که دولت روسیه، نقش فعال و بدخواهانه در حمله به انتخابات برگزارشده در غرب ایفا کرده است. شما باید به تعابیری ماند «ربات ها» «ترول‌ها»، «دیپ‌فیک‌ها» و «دارک‌وب» عادت کنید.

ترول‌ها عمدا با استفاده از حقایق یا داستان‌های تخیلی آنلاین به امید ایجاد تفرقه و ایجاد هراس در بیان روایت‌های متقابل در اینترنت، وضعیت موجود را تحریک می‌کنند. روسیه حتی یک «کارخانه ترول» در سن پترزبورگ به طور خاص برای این کار دارد. «ربات‌ها» در رسانه‌های اجتماعی از نرم‌افزار خودکار برای قرار دادن مکرر اطلاعات نادرست به صورت ناشناس استفاده می‌کنند. هیچ جایزه‌ای برای حدس زدن درباره اینکه چین، روسیه و ونزوئلا در این حوزه، در صدر جدول هستند، وجود ندارد!

سعی کنید در صورت امکان، مراقب «دیپ‌فیک‌ها» یا «جعل‌های عمیق» باشید. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند به تولید تصاویر و ویدئوهایی که فوق‌العاده باورپذیر هستند، کمک کند.

در جنگ‌های فعلی شاهد آن بودیم که دیپ‌فیک‌ها توسط ربات‌ها و ارتش حامیان یک طرف به سمت رسانه‌های اجتماعی تزریق می‌شوند. پس از ایجاد جعل عمیق، آنچه خواننده می‌خواهد باور کند یا اینکه در یک توطئه مشارکت ‌کند، نمی‌توان به اشتراک گذاشت.

علاوه بر آن، دیپ‌وب یا وب عمیق وجود دارد. اینترنت را به عنوان یک چاه عمیق اطلاعات درنظر بگیرید. 90 درصدِ افراد، اخبار و اطلاعات خود را از سطح زمین دریافت می‌کنند اما مساله اینجاست که در آن اعماق، رمز و رازها، گروه‌های خرابکار و نهادهای جاسوسی، نهفته هستند. اگر دشمن بتواند اطلاعاتی را در آن اعماق منتشر کند، می‌داند که شایعات و جنجال‌گرایی، سایر اقدامات را برای نفوذ در رسانه‌های اصلی انجام می‌دهد.

روسیه، اغلب از این روش برای انتشار Kompromat (اطلاعات مخرب هک‌شده از شخص یا دولت) برای بی ثبات کردن انتخابات استفاده کرده است. در سال 2017 روسیه یکی از مشاوران ویژه ماکرون را هک و دو روز قبل از رای‌گیری، جزییات نظرات او را درباره رقبای سیاسی منتشر کرد. گفته می‌شود مسئول آن واحد GRU روسیه 74455 بود.

ما آخرین انتخابات انگلیس را در سال 2019 شاهد بودیم که در آن، روسیه از ‌سایت ردیت  (Reddit)، برای ارسال گزیده‌هایی از جزییات مذاکرات تجاری بریتانیا با ایالات متحده به صورت هک‌شده استفاده کرد. موضوع حتی تا آنجا پیش رفت که جرمی کوربین، در یک کنفرانس مطبوعاتی به آن اشاره داشت.

بنابراین دموکراسی گرانبها، هرگز چنین مورد حمله قرار گرفته است. توطئه‌ها و افراط‌گری‌ها، توسط رسانه‌های اجتماعی بزرگ می‌شوند. سیاست هر چه بیشتر، شخصی و خشمگین می‌شود. خبر خوب این است که انگلیس درباره حفاظت از انتخابات، جلوتر است. ما GCHQ را به عنوان پیشتاز داریم؛ یعنی بزرگ‌ترین آژانس اطلاعاتی بریتانیا که از بهترین مغزهای جهان، برای جستجو و شناسایی عوامل اطلاعات نادرست و هک مورد حمایت دولت، استفاده می‌کند.

مرکز ملی امنیت سایبری (NCSC)، در سال 2016 زمانی که وزیر امنیتی بودم، راه‌اندازی شد. این مرکز یک نقطه تماس واحد برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEها)، سازمان‌های دولتی، عمومی و تجاری فراهم می‌کند. ما همچنین در سال 2022، کارگروه دفاع از دموکراسی را تاسیس کردیم که رهبری تلاش‌ها برای محافظت از انتخابات را برعهده دارد.

اکنون سوال این است که چه رهنمودی می‌توان ارائه کرد؟ توصیه می‌شود از رسانه‌های اصلی استفاده کنید. در حالی که ممکن است ما همیشه با تفسیر حقایق موافق نباشیم، اکثر رسانه‌های جریان اصلی درباره واقعیت‌ها توافق دارند اما باید از همان رسانه‌ها نیز انتظار داشته باشیم هنگام زیر سوال بردن منشأ منابع اطلاعاتی، ما را ایمن نگه دارند.

همیشه، به عنوان یک بیننده یا خواننده، از رسانه‌ها بخواهید که مشخص کنند مشارکت‌کننده چه‌کسی است و اینکه آیا آنها توسط یک گروه یا گروه دیگر پول می‌گیرند یا حمایت می‌شوند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۲/۱۲/۱۶

جنگ سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">