ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش قیمت و کاهش عرضه قطعات کامپیوتر

| چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۸۸، ۰۳:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری بازار کامپیوتر و تجهیزات جانبی که طی یک سال اخیر بنا به دلایل مختلفی از جمله بحران جهانی، کاهش شدید تقاضا و... با رکودی پرافت و خیز مواجه بوده است، این روزها شاهد افزایش حدودی تقاضا و همچنین قیمت‌ها است.

البته فعالان بازار قبل از آغاز تعطیلات چند روزه که آن را سپری کرده‌ایم نوید دگرگونی و تغییر و تحول در بازار را پس از این تعطیلات داده بودند.

به گفته فعالان بازار، تا قبل از آغاز تعطیلات چند روزه که آن را سپری کرده‌ایم، پیش‌بینی می‌شد عوامل مختلفی دست در دست هم دهند تا حال و هوای تکراری و یکنواخت بازار تغییری هر چند جزئی چه در زمینه قیمت‌ها و چه در زمینه میزان عرضه و تقاضا کند. بنا بر پیش‌بینی‌های قبلی فعالان بازار، به دلیل فرا رسیدن سال نوی چینی‌ها و همچنین سفارشی شدن تولیدات کارخانه‌های این شرکت‌ها، میزان عرضه کالا از 14 فوریه به بعد کاهش می‌یابد که این موضوع در کنار افزایش جزئی تقاضا که معمولا هر سال در یک برهه زمانی کوتاه در نیمه دوم بهمن ماه با آن مواجه می‌شویم باعث رشد قیمت‌ها خواهد شد که بنا بر اعلام فعالان بازار این اتفاق افتاده است و طی دو روز اخیر شاهد رشد قیمت‌ها در بازار بوده‌ایم.

البته واردکنندگان بر این اعتقادند شرکت‌های بزرگ و با سابقه کاهش عرضه به دلیل قرار گرفتن در تعطیلات چینی‌ها را پیش‌بینی کرده‌‌اند و از قبل سفارش‌های خود را داده‌اند، اما به هر حال عرضه کالاهای جدید با تاخیری هر چند اندک توام خواهد بود.

وارد‌کنندگان کامپیوتر و تجهیزات جانبی همچنین با اشاره به اینکه طی مدت اخیر معاملات بین وارد‌کنندگان و شرکت‌های تولید‌کننده باید به صورت نقدی انجام شود گفتند، به دلیل کاهش نقدینگی واردکنندگان که ماحصل رکود حاکم بر بازار است خواه ناخواه حجم واردات کالاهای مختلف به بازار داخلی کاهش یافته است.

رشد قیمت‌ها در بازار کامپیوتراگر طی دو سه روز اخیر، فرصت کرده و سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر زده باشید حتما علاوه بر اینکه شاهد عرضه کالاهای جدید هر چند به طور محدود به بازار بوده‌اید، رشد قیمت‌ها نیز توجه شما را به خود جلب کرده است. بر اساس اعلام فعالان بازار، اکثر کالاهایی که از کشور چین وارد بازار داخلی می‌شوند با رشد 2 تا 5 درصدی قیمت مواجه شده‌‌اند و در زمینه لپ‌تاپ هم با رشد 40 تا 50 هزار تومانی قیمت‌ها در برخی مدل‌ها مواجه هستیم.

فعالان بازار علت اصلی این امر را کاهش موجودی کالا در بازار می‌دانند و می‌گویند این موضوع در کنار افزایش جزئی تقاضا تا حدودی به رشد قیمت‌ها دامن زده است.

البته تعداد معدودی از فعالان بازار معتقدند در شرایط فعلی میزان تقاضا همچنان مانند قبل است و تنها اتفاقی که افتاده است این است که قیمت‌های جهانی افزایش یافته و میزان واردات هم کاهش یافته است.

محمد صهولتی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی اکثر فروشندگان و فعالان بازار کالاهای خود را با ضرر به فروش می‌رسانند و حتی ناچارند برای به فروش رساندن اجناس خود با مشتری بیش از آنچه باید راه بیایند. محسن بهنامی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: در شرایط فعلی به طور متوسط قیمت تمام شده هر لپ‌تاپ جدید یک هزار و 95 دلار است؛ اما فروشندگان ناچارند همین لپ‌تاپ را در بازار داخلی با قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان به فروش رسانند و این یعنی ضرر. به گفته وی، فروشنده علاوه براینکه باید بابت ترخیص، حمل کالا و گارانتی و مسائل دیگر روی لپ‌تاپ هزینه کند، اما کالا را با قیمت پایین‌تر از آنچه باید به فروش می‌رساند تا بازار را از دست ندهد.

به گفته وی، این گفته فعالان بازار در مورد رشد قیمت‌ها صحت دارد و قیمت‌ها از روز یکشنبه در بازار افزایش یافت. وی می‌گوید: میزان تقاضا تغییری نکرده است و تنها کاهش موجودی در بازار باعث این تصور نزد برخی فروشندگان شده است مبنی بر این که تقاضا افزایش یافته است.

یک فروشنده دیگر نیز در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم برخی از افراد برای خرید هدیه نوروزی به بازار مراجعه می‌کنند و به همین دلیل میزان تقاضا تا حدودی افزایش یافته است.

وی همچنین به برگزاری جشنواره‌های نوروزی از طرف برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی برخی از برندها مانند سونی، پاناسونیک، سامسونگ و… با تخفیف‌های ویژه جشنواره به فروش می‌رسند و این موضوع هم به افزایش میزان تقاضا کمک کرده است.

صائب، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: در حال حاضر بازار خرید و فروش کامپیوتر با افزایش میزان مراجعه مواجه شده است و این موضوع باعث دلگرمی فعالان بازار شده است.

به گفته وی، اما این افزایش تقاضا در مورد همه کالاها نیست و بیشتر کالاهایی مانند انواع حافظه فلش، تجهیزات فانتزی، مینی لپ‌تاپ‌ها و … با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.

به هر حال به هر دلیلی و برای هر کالایی که باشد، این رونق دست و پا شکسته مایه دلگرمی فعالان بازار شده است و بازار کامپیوتر در این روزها تا حدودی از حالت رکود خارج شده است. هر چند برخی از فعالان بازار معتقدند این موضوع به هیچ وجه به معنی رونق گرفتن بازار نیست و بازار امروز کامپیوتر به دلیل کاهش موجودی و عوامل دیگر تنها با پدیده رشد موقتی قیمت‌ها مواجه است.

ورود کند کالاهای جدید یکی از اتفاقاتی که این روزها فعالان بازار را نگران کرده است، کند شدن روند ورود نمونه‌های جدید به بازار داخلی است؛ چراکه این موضوع به هر دلیلی که باشد باعث بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان به بازار می‌شود.

به گفته فعالان بازار، طی سال‌های اخیر دانش و اطلاعات مصرف‌کنندگان در حد قابل توجهی رشد کرده است و آنها با مراجعه به سایت‌های شرکتی و... می‌توانند به راحتی از تکنولوژی‌های روز دنیا مطلع شوند. در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان و کاربران حرفه‌ای که همیشه خدا به دنبال تازه‌های بازار هستند از کندی روند عرضه محصولات جدید به بازار گله‌مند می‌شوند و از خرید کالاهای موجود در بازار نیز به امید ورود مدل‌های جدید خودداری می‌کنند. به این ترتیب هم بازار بی‌رونق‌تر از قبل می‌شود و هم اینکه اندک مشتریان حرفه‌ای و پر و پا قرص خود را از دست می‌دهد.

به همین دلیل اکثر واردکنندگان با وجود نقدینگی اندکی که دارند مدل‌های جدید را به طور محدود وارد بازار می‌کنند تا این مشتریان خود را از دست ندهند.

بر اساس اعلام یک فروشنده لپ‌تاپ در بازار، طی مدت اخیر سونی مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های TW از سری 2 را به طور محدود وارد بازار کرده است.

یک فروشنده دیگر هم از عرضه چند مدل محدود از لپ‌تاپ‌هایDELL خبر داد که به پردازنده‌های جدید CORE I 3،CORE I 4 و CORE I 7 مجهزند.

HP نیز چند مدل محدود به بازار عرضه کرده است که به این پردازنده‌های جدید مجهزند که شامل مدل‌های 2170،2150 و 2130 است.

کاهش خریدهای انبوه پایان سال تا پیش از این فعالان بازار در ماه‌های پایانی سال دلشان به خریدهای دولتی گرم بود و نگرانی زیادی بابت رکود حاکم بر بازار در ماه‌های پایانی سال نداشتند، اما بر اساس اعلام فعالان بازار، طی یکی دو سال اخیر بودجه IT شرکت‌ها کاهش یافته است و به همین دلیل میزان خریدهای دولتی در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته فعالان بازار، در شرایط فعلی تنها چند شرکت مطرح هستند که اندک خریدهای دولتی، آنها را منتفع می‌کند و سایر فروشندگان و فعالانی که تا چندی پیش با ارگان‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی معاملاتی داشتند از این گردونه حذف شده‌اند.

یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: از آنجا که شرکت‌های دولتی از خرید برخی از کالاهای وارداتی که نمونه تولیدی آن را در کشور داریم منع شده‌‌اند، معمولا این اندک خریدهای دولتی هم از شرکت‌های تولید‌کننده داخلی می‌شود و سایرین شانسی در این زمینه ندارند.

درخشان، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: طی سال‌های اخیر که فعالان بازار متوجه شده‌‌اند نمی‌توانند به امید خریدهای انبوه پایان سال باشند، ناچار شده‌‌اند برای ادامه حیات در این بازار بی‌رونق با ضرر کالاهای خود را فروش برسانند.

به گفته وی، ایجاد بازارهای کاذب در دل مراکز خرید و فروش رایانه، بروز کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف، عدم وصول چک‌های مدت‌دار و... از پیامدهای این بازار بی‌رونق است.

ختم کلام با وجودی که برخی از فعالان بازار حسابی دلشان به افزایش میزان مراجعه به بازار، آن هم پس از یک دوره سکوت در بازار گرم شده است، اما عده‌ای از فعالان بازار همچنان به وضعیت بازار بدبین هستند.

فعالان بازار بر این باورند بازار رایانه همچنان در رکود دست و پا می‌زند و به نظر نمی‌رسد این رکود تا خرداد ماه سال آینده دست از سر بازار بردارد، ولی به هر حال چهره بازار به هر دلیل، چه به دلیل کاهش عرضه، چه به دلیل افزایش تقاضا و... با قبل تغییر کرده و می‌توان به همین تغییر ظاهری هم دل خوش کرد.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">