ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در نتیجه تحقیقی که شبکه خبری الجزیره انجام داد، ارتباط یک شرکت اماراتی حامی تریبون‌های گمراه‌کننده با خبرگزاری رسمی امارات برملا شد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری الجزیره عصر یکشنبه بخش دوم تحقیق خود درباره برنامه‌های گمراه‌کننده امارات در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرد.

در این تحقیق جزئیات اقدام توییتر در بستن مجموعه‌ای از ۲۷۱ حساب کاربری مرتبط با شرکت "DotDev" که در امارات و مصر علیه قطر و دیگر کشورها از جمله ایران فعالیت دارند، افشا شد.

تیم این برنامه تحقیقاتی، تمرکز خود را بر پشت پرده ایجاد هشتگ "گروه الحمدین" در توییتر و دیگر حملات مشابه حساب‌های جعلی مرتبط با امارات گذاشت و در نتیجه تحقیق خود، به ارتباط میان شرکت اماراتی "دات‌دو" که تریبون‌های گمراه‌کننده را مدیریت می‌کند و خبرگزاری رسمی امارات (وام) پی برد.

اسناد و مدارکی که در این برنامه شبکه الجزیره منتشر شد، نشان می‌دهد امارات بر اساس انگیزه‌های خود برای شعله‌ور کردن آتش بحران با قطر اقدام کرده و کشورهای تحریم‌کننده را به حرکت در مسیر خود تشویق کرده و در این مسیر با استفاده از امکانات مالی قابل توجه و انتشار دروغ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی کشورهای عربی و ترکیه را هدف قرار داده است.

در بخش دوم این برنامه که سر و صدای زیادی در سایت‌های خبری به پا کرد، اعلام شد، ابوظبی با تمام قدرت قطر، ترکیه، کویت و برخی کشورهای دیگر را هدف قرار داده و بحران‌هایی را ایجاد کرده و افکار عمومی را علیه آنها تحریک می‌کند.

این برنامه به تصاویر انحصاری از یک پروژه دیجیتال اماراتی موسوم به "عرب اینتلیجنس"دست یافت که در آن چند کشور دیگر در کنار قطر، ترکیه و عمان همچون الجزایر و اردن از طریق درهم‌آمیختن اطلاعات نادرست هدف قرار گرفته‌اند.

همچنین در این بخش از برنامه جزئیات ماجرای کودتای ادعا شده در قطر که با عنوان کودتای "الوکرة" شناخته می‌شود، ارائه و اعلام شد، این ماجرا که به حساب‌های جعلی از ریاض و ابوظبی مربوط می‌شود، با جعل برخی تصاویر و ویدئوها و مشارکت فعالانی از هر دو کشور برای دامن زدن به این شایعه انجام شد.

به گفته اندریاس کریدج، کارشناس مسائل استراتژیک نکته قابل توجه این است که برخی چهره‌ها و نیز برخی مسؤولان روزنامه ایندیپندنت انگلیس که حق چاپ آن را عربستان خریده است، و در رأس آنها عضوان الاحمری، سردبیر این روزنامه در دامن زدن به این شایعه‌ها دست داشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مسؤولان عربستانی و اماراتی با استفاده از حساب‌های کاربری جعلی و بازنشر توییت‌های حساب‌های کاربری معتبر وابسته به رهبران این دو کشور در انتشار چنین ادعاها و دروغ‌هایی دست دارند. از جمله آنها پدیدار شدن هشتگ گروه "الحمدین" (دو حمد، اشاره به حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین این کشور) بود که اولین بار در یک حساب کاربری اماراتی استفاده شد و بیش از سه میلیون حساب کاربری دیگر آن را توییت کردند.

یکی از کارشناسان و پژوهشگران این تحقیق اظهار کرد، ترس از "الحمدین" (دو حمد) ناشی از مشکل حاکمان ابوظبی با حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین قطر بود چرا که هر دوی آنها از چهره‌های بانفوذ و تاثیرگذار بوده و مشارکت سازنده‌ای در منطقه داشته‌اند.

همچنین در این تحقیق جزئیاتی از یک شرکت اماراتی که از مصر پایگاه‌ها و ترویبون‌هایی را برای آغاز هجمه‌ها علیه قطر مدیریت می‌کرد و همچنین شرکت عربستانی "سماءات" که کارمندانی از شرکت تویتر را به استخدام خود درآورده، ارائه شد.

علاوه بر اینها به تریبون‌های دیجیتالی پرداخته شد که از سال ۲۰۱۷  فعالیت خود را آغاز کرده و حساب‌های کاربری جعلی همانند "مباشر قطر" را ایجاد کرده و آنها را از مصر مدیریت کردند.

همچنین این برنامه بر اساس اسناد و مدارکی از سفارت مصر در ابوظبی فاش کرد، رئیس شرکت هواپیمایی امارات دستورالعمل‌هایی را برای مسؤولانی در کشورهای تحریم‌کننده قطر ارسال کرده و از آنها خواست تمرکز رسانه‌های خود را بر ارتباط دادن تحریم هواپیمایی قطر به مساله تروریسم بگذارند.

سلام هنداوی، یکی از خبرنگاران الجزیره در این ویدئو از افشای تعداد زیادی پیام از وزارت خارجه مصر خبر داد که هماهنگی کشورهای تحریم‌کننده برای حمله به قطر در سطوح مختلف را نشان می‌دهد، یکی از مهمترین اسناد نشان می‌دهد کارمندان شرکت اماراتی "دات‌دو" و نیز تریبون "قطریلیکس" که در قاهره مدیریت می‌شوند، با چهره‌های برجسته‌ای از امارات و مسؤولان مستقیم مدیریت پروژه تحریم قطر چه ارتباطات جدی دارند.

همچنین در این تحقیق آمده است، امارات از برنامه‌های جاسوسی که برخی از آنها اسرائیلی هستند نه تنها علیه قطر و ترکیه بلکه علیه دیگر کشورها همانند الجزایر، مراکش، عمان، اردن، موریتانی و سودان استفاده می‌کند.

  • ۹۹/۰۷/۱۴

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">