ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افشاگری کارمند سابق از فیس‌بوک

| دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳ ق.ظ | ۰ نظر

در حالی که همین چندی پیش گزارشی منتشر شده بود در این باب که مدیرعامل و بنیانگذار شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک به شدت با سانسور اخبار و موضوعات مربوط به دونالد ترامپ در این شبکه مخالفت کرده است، اکنون یکی از روزنامه نگاران سابقا کارمند در فیسبوک پرده از دستکاری‌های این شبکه در سیاست و حوزه خبررسانی برداشته است.
این موضوع طی گزارشی که در وب سایت Gizmodo منتشر شده است، مطرح شده و بر اساس آن کارمندان تیم متصدی خبرهای ترند فیسبوک که اغلب از جمع روزنامه نگاران هستند به شکلی مستمر، اقدام به سرکوب و مخفی کردن خبرهای مربوط به محافظه کاران در ایالات متحده کرده‌اند.
بر اساس گزارش افشاگرانه این کارمند سابق، که خود روزنامه نگاری از تیم تصدی خبر فیسبوک بوده است، این شبکه اجتماعی خبرهای مربوط به میت رامنی، رند پال و کنفرانس کنش‌های سیاسی محافظه کاران را از دید کاربران خود پنهان کرده است. کار فیسبوک حتی به همین موضوع نیز ختم نشده است، بلکه به شکلی تعمدی بازدید و نمایش برخی از اخبار و موضوعاتی که از نظر مدیران این شبکه اجتماعی کمتر از میزان اهمیت خود در نزد کاربران دیده می‌شده‌اند را تقویت کرده است. به این ترتیب فیسبوک با سیاست «سرکوب» و «تزریق» اقدام به هدایت سیاست حداقل در ایالات متحده کرده است.
این افشاگری البته در پی گزارش دیگری است که هفته گذشته از سوی همین نشریه Gizmodo منتشر و طی آن اشاره شده بود، گروه اندکی از تیم «متصدیان خبری» فیسبوک در بخش اخبار ترند این شبکه اجتماعی دست برده و تغییراتی را در آن اعمال می‌کنند.
بر اساس این گزارش مشخص شده بود، به کارمندان این تیم دستور داده شده تا موضوعات و اخبار مربوط به برخی رسانه‌ها همچون نیویورک تایمز، تایم و Variety را بیش از سایر رسانه‌ها در بخش ترند اخبار مورد توجه قرار دهند و در مقابل از ترند اخیار برخی رسانه‌های دیگر همچون The Blaze صرف نظر کنند.
این موضوع یک موضوع حیثیتی برای این شبکه اجتماعی تلقی می‌شود، زیرا مدیران فیسبوک تلاش زیادی برای بی‌طرف نشان دادن این شبکه در مورد اخبار و موضوعات ترند داشتند و همواره بر مبتنی بودن ترندهای فیسبوک بر یک الگوریتم خاص و بدون دخالت تأکید می‌کردند.
این امر از یک جنبه دیگر نیز بااهمیت است. بر اساس آماری که به تازگی از سوی مرکز تحقیقاتی Pew منتشر شده، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۳ درصد آمریکایی‌ها اخبار سیاسی و اجتماعی را از طریق شبکه اجتماعی فیسبوک دنبال و مطالعه کرده‌اند که نسبت به ۴۷ درصد سال ۲۰۱۳ حاکی از یک افزایش قابل توجه است.
به گزارش تابناک این آمار تنها مربوط به ایالات متحده است و هیچ شکی نیست، با تفاوت‌هایی، همین موضوع در مورد کایران از سایر کشورهای دنیا صادق است. در نتیجه به خوبی می‌توان حدس زد که افشاگری اخیر در مورد سیاست سرکوب و تزریق فیسبوک در سیاست و اخبار تا چه حد اعتبار و صلاحیت این شبکه اجتماعی را در این حوزه زیر سؤال خواهد برد.

  • ۹۵/۰۲/۲۷

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">