ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید وزیر صنایع و معادن گفت: تولید‌کنندگان گوشی تلفن همراه برای ورود به بازار با مشکل مواجه‌اند و ما در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایط رقابتی برای آنها هستیم.

محسن حاتم در گفت و گو با فارس که پرسید، امسال بر اساس اعلام شرکت مخابرات 4 میلیون سیم کارت دولتی، یک میلیون ایرانسل و چند صد هزار سیم کارت تالیا واگذار خواهد شد، در عین حال ظرفیت تولید گوشی داخلی از صد هزار دستگاه فراتر نرفته است، و کماکان بحث کاهش تعرفه واردات به زیان تولید داخل مطرح است. وضعیت تولید تحت این شرایط چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: هم اکنون در سه واحد تولیدی ظرفیت مونتاژ 5 میلیون گوشی تلفن همراه ایجاد شده است، در عین حال میزان تولید با ظرفیت متفاوت است.

وی گفت: با مشکلاتی که در ارتباط با تعرفه و ثبت شماره سریال گوشی وجود دارد تولید‌کنندگان با مشکلاتی در زمینه عرضه و فروش تولیدات خود مواجه هستند.

حاتم افزود: این در دست بررسی و مذاکرات است تا به فرایندی برسیم تا تولید کنندگان داخلی بتوانند در بازارهای رقابتی گوشی های خود را عرضه کنند، یعنی شرایط رقابت با گوشی قاچاق و تعرفه واردات صفر یا هزینه پایین نباشد.

معاون وزیر صنایع خاطر نشان کرد: پیش بینی شده است که در کشور به ده میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز داریم تا به حال حدود 5 میلیون ظرفیت مونتاژ ایجاد شده و برنامه‌ریزی شده است برخی از این واحدها نیز به سمت تولید CKD برود.

وی با بیان اینکه با شرکتهای دیگری که وارد مدار تولید می‌شوند، ظرفیت تولید گوشی تلفن همراه از مرز 6 میلیون عبور می‌کند، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده مابقی نیاز نیز می تواند با واردات گوشی های متنوع وارداتی از مبادی رسمی تامین شود.

حاتم یادآور شد: البته تولید‌کنندگان دیگری نیز در حال برنامه‌ریزی برای ورود به صنعت تولید گوشی تلفن همراه هستند که ورودشان بستگی به سیاستهای حمایتی، سهمی که می توانند از بازار کسب کنند و نحوه کنترل گوشی‌های قاچاق دارد.

وی اظهار داشت: تولید‌کنندگان در حال حاضر 30 درصد تعرفه مصوب وارداتSKD‌را می پردازند، هزینه‌های مونتاژ و سرمایه‌گذاریهای اولیه را نیز دارند، در مقابل گوشی هایی که از مبادی غیر رسمی وارد می‌شوند این عوارض را نمی‌پردازند و شرایط رقابتی چندان مناسبی نیست.

حاتم تصریح کرد: در حال مذاکره و برنامه‌ریزی هستیم تا این مشکل را به گونه‌ای حل کنیم.

خبرنگار فارس از معاون وزیر صنایع پرسید: بحث های مطرح درباره کاهش نرخ تعرفه به کجا رسید؟

وی پاسخ داد: هنوز این مسئله در دولت مطرح نشده است ، ممکن است دستگاه‌هایی این پیشنهاد را داده باشند در فرآیند تولید ما معتقد به یک نظام حمایتی متناسب هستیم. هر نظامی که مطرح می‌شود باید حقوق تولید‌کننده را نیز مد نظر قرار دهد زیرا رعایت حقوق تولید کننده در درازمدت حقوق مصرف کننده را نیز رعایت خواهد کرد.

حاتم تاکید کرد: اگر پیشنهادی مطرح شود یقینا بدقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما مکانیزمی که به فرایند تولید لطمه وارد نکند را مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: سیاست تغییر ناپذیر دولت حمایت از تولید است و در کنار این بحث حمایت از مصرف کننده را نیز داریم و باید این دو به یک نقطه تعادل و توازن برسند.

معاون وزیر صنایع اضافه کرد: ممکن است واردات حقوق کوتاه مدت مصرف کننده را تامین کند ، اما توازن حقوق تولید‌کننده و مصرف کننده باید به گونه‌ای برقرار شود که حقوق درازمدت مصرف کننده و مردم که در گروه تولید ، ایجاد ارزش افزوده و انتقال دانش و فن آوری به داخل کشور است را تامین کنیم.

خبرنگار فارس به حاتم گفت: شرکتهای بزرگ تولید کننده تلفن همراه هر دو هفته یکبار یک مدل جدید گوشی به بازار عرضه می کنند. منتقدان تولید داخل عنوان می کنند چون نمی‌توان یک مدل گوشی را برای سال‌ها و حتی ماه‌ها تولید کرد ، تولید داخل با شکست مواجه خواهد شد.

وی توضیح داد: این داستانی است که در حوزه تولید تمامی کالاها در دنیا جریان دارد و در حوزه تجهیزات الکترونیکی و صنایع ‌های تک این فرآیند سریعتر است. این روند در تولید سایر محصولات مانند مانیتور، تلویزیون و سایر محصولات قابل مشاهده است.

معاون وزیر صنایع افزود: اگر بخواهیم به حوزه تولید تجهیزات تلفن همراه وارد شویم باید به این مسایل نیز فائق آییم . شرایط تولید گوشی تلفن همراه نسبت به چند سال قبل در حال تغییر است، تولید‌کنندگان دیگری در حال ورود به این عرصه هستند و شرکتهایی تحت عنوان « او دی ام» و « او و ام» در دنیا بوجود آمده‌اند که ایده‌ها و طراحی‌های خود را به شرکتهای معتبر دنیا عرضه می‌کند و حاضرند این تکنولوژی و طراحی ها را به دیگر شرکتها نیز انتقال دهند.

حاتم افزود: با این شرایط امکان اینکه تولید‌کنندگان داخلی نیز در یک فرآیند تدریجی مونتاژ قطعات نیمه منفصله ، منفصله و تولید داخل با همکاری شرکتهای دارای توان طراحی قرار گیرند، وجود دارد.

وی اضافه کرد: به هر صورت هر تولید‌کننده جدید گوشی تلفن همراه با چالش ورود به بازار مواجه خواهد ، بنابراین لازمست برنامه‌ ریزی‌های متناسب صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: وزارت صنایع هیچ تولید‌کننده‌ای را مجبور به ورود به این عرصه نکرد.بلکه شرکتها خود بررسیهای فنی و اقتصادیشان را انجام دادند و طرحهای خود را ارایه کرده و وارد عرصه تولید شدند.

خاتم تاکید کرد: در یک فضای پایدار سیاستهای حمایتی تولید کننده تولید ‌کنندگان انتظار دارند فضای حمایت کشور روشن شود تا در این فضا برنامه‌ریزیها را انجام داده و ریسکها را متقبل شوند.

معاون وزیر صنایع اضافه کرد: دو شرکت اصلی که وارد عرصه تولید شدند کاملا خصوصی بودند و با میل و رغبت خود در فضای حمایتی اعلام شده و مصوب دولت و جدول تعرفه 6 ساله وارد عرصه تولید شدند. ما نیز این امکان و شرایط را در اختیارشان قرار دادیم که تولید کنند.

  • ۸۶/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">