ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

الکترونیکی شدن امور با حذف یارانه بنزین

| يكشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰۳:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای تمام ایرانی‌ها در برنامه پنجم خبر داد.

به گزارش فارس، رضا تقی‌پور در همایش ملی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و نقش آنها در تحقق دولت الکترونیک در خصوص نقش دفاتر پیشخوان در توسعه خدمات دولت الکترونیک، گفت: در زمینه تردد و آلودگی‌های شهری مسئله این است که باید ترددها پاک شود و راه حل این مسئله پرداختن به دولت الکترونیک است؛ زیرا با دولت الکترونیک از فضای ترددهای شهری فاصله می‌گیریم.
* در حالت ایده‌ال شاید بتوانیم فاصله 18 ساله خود را با دنیا در زمینه ICT حفظ کنیم

وی گفت: امروز ‌اگر با سرعت دنیا حرکت کنیم می‌توانیم فاصله 18 ساله خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات با دنیا را حفظ کنیم و این در حالی است که در بسیاری از کشورها آمار دفاتر خدمات الکترونیک بسیار بیشتر از کشور ما است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بر اساس آمار منتشره از سوی بانک ملی در سال گذشته 2 میلیون مراجعه روزانه در کل کشور به بانک ملی شده است که این 2 میلیون باید به 100 هزار نفر کاهش یابد.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 هزار و 906 دفتر ‌ICT روستایی در حال فعالیت هستند که 6 هدف اساسی را دنبال می‌کنند و نتیجه فعالیت آنها به بهبود عملکرد دولت و شفاف‌سازی عملکردها منجر خواهد شد.

وی از دیگر مزایای فعالیت دفاتر روستایی به ارائه اطلاعات لازم اقتصادی برای روستائیان اشاره کرد و گفت: امروزه دستیابی به اطلاعات تخصصی مورد نیاز یکی از مشکلات جدی تمام بخش‌ها است.

وی ادامه داد: تمرکززدایی از شهر به روستا به معنای آن است که یک روستایی در کنار برخورداری از فضای سالم روستایی و استفاده از محیط زیست مناسب باید تمام امکانات شهری را به صورت مجازی در روستای خود در اختیار داشته باشد.

تقی‌پور به زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: در زمینه زیرساخت می‌توان گفت از زیرساخت نسبتاً آماده‌ای برخوردار هستیم و بحث‌های مخابرات، پست و پست‌بانک در تمام این دفاتر ارائه می‌شود و ارائه هر چه بیشتر خدمات مختلف از جمله خدمات ارزش افزوده در این دفاتر همتی است که باید از سوی مسئولان کانون و دیگر مسئولان پیگیری شود.
* الکترونیکی شدن امور به کمک گران شدن بنزین

وزیر ارتباطات یکی از مهمترین جهش‌ها در حوزه دفاتر پیشخوان دولت را بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نامید و گفت: در بحث هدفمند سازی یارانه‌ها باید هزینه واقعی برخی اقلام اخذ شود و به اعتقاد من هر چه کمک کنند که قیمت بنزین واقعی شود کمک کردند که امور، الکترونیکی شود.

وی اظهار داشت: با صرف یک دهم یا یک پانزدهم آنچه تا به امروز در حوزه فناوری اطلاعات هزینه صرف می‌شده، می‌توان جهش بزرگی در این حوزه ایجاد کرد.
* ارائه 350 خدمت الکترونیکی تا پایان برنامه پنجم

تقی‌پور، توسعه خدمات دولت الکترونیک را یکی از محورهای اصلی فعالیت دفاتر پیشخوان دولت نامید و گفت: همچنین 4 محور اصلی دیگر نیز وجود دارد که به منظور چابک‌سازی دولت دهم و دولت‌های بعدی در برنامه پنجساله پنجم برای آنها اهداف کمی تعیین شده است.

وی گفت: امروز 30 خدمت از ابتدا تا آغاز به صورت تمام الکترونیکی ارائه می‌شود و 70 خدمت نیز به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می‌گردد که بر اساس برنامه باید 350 خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شود.
* الکترونیکی شدن 20 درصد تجارت داخلی در برنامه پنجم

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ‌از دیدگاه ما فناوری اطلاعات یک لایه و بخش نیست که تنها یک دستگاه یا یک وزارتخانه عهده‌دار آن باشد بلکه این بخش در تمامی امور مانند اقتصاد و تجارت گسترده شده و این به این معنا است که دفاتر پیشخوان دولت می‌توانند در تمام امور فعالیت کنند.

تقی‌پور از دیگر اهداف برنامه پنجم به تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای تمام ایرانیان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین براساس برنامه پنجم 20 درصد تجارت داخل و 30 درصد تجارت خارجی در پایان برنامه پنجم باید به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به هدف ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی در حوزه مجازی خاطرنشان کرد: دفاتر پیشخوان دولت به خصوص در روستاها می‌توانند به عنوان نقاط تماس مردم عمل کنند و برای مثال یک روستایی یک شعر خود را در فضای اینترنت منتشر می‌کند که این عمل به توسعه فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی نیز منجر خواهد شد.

  • ۸۹/۰۵/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">