ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امکان تولید حافظه فلش در ایران وجود ندارد

| شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۸۸، ۰۲:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

حافظه فلش از جمله کالاهای فن‌آوری اطلاعات به شمار می‌رود که امروزه به بخشی از زندگی ماشینی تبدیل شده است. محصولی برای انتقال اطلاعات که در بسیاری از موارد اندازه آن از یک انگشت انسان هم کوچک‌تر است. اما در شرایطی که طی سال‌های اخیر استفاده از حافظه فلش در میان ایرانی‌ها به شدت افزایش یافته، بد نیست در چنین شرایطی به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان تولید داخلی این محصول وجود دارد یا خیر؟

در این زمینه محمود لیایی - مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن - در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این‌که هم‌اکنون هیچ واحد تولید حافظه فلش در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: تولید حافظه فلش نیاز به فن‌آوری خاصی داشته و از سوی دیگر برای داشتن توجیه اقتصادی باید این کالا به تولید انبوه برسد که هم‌اکنون چنین شرایطی در کشور فراهم نیست.

وی با بیان این‌که کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن و تایوان بیشترین تولید حافظه فلش را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: بیشترین واردات حافظه فلش به کشور نیز مربوط به تولیدات کشور چین است.

این مقام مسوول در عین حال با اشاره به این‌که قبلا چند مورد پیشنهاد برای تولید داخلی این کالا به وزارت صنایع و معادن ارایه شد، اما عملی نشدند، گفت: کشورهایی که دارای تولیدکنندگان فعال در حوزه صنعت چیپ‌ست هستند، قادرند به تولید انبوه حافظه فلش بپردازند.

گفتنی است، حافظه فلش از جمله محصولاتی به شمار می‌رود که به دلیل قیمت نسبتا مناسب آن شاهد عرضه این کالا به بازار ایران در مدل‌ و ظرفیت‌های مختلف هستیم. هرچند باید گفت که قاچاق این کالا به کشور نیز طی سال‌های اخیر تشدید شده و همین عامل بازار داخلی را نیز پر از فلش‌های تقلبی و غیراستاندارد کرده است.

هم‌اکنون تعرفه واردات حافظه فلش به کشور به چهار درصد رسیده است. این رقم پیش‌تر 10 درصد بود. کارشناسان برآورد کرده‌اند که با کاهش تعرفه تا حدودی جلوی قاچاق بی‌رویه فلش به کشور گرفته خواهد شد.

  • ۸۸/۱۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">