ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات گفت: با تصویب طرح رومینگ در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دارنده سیم کارت هر یک از اپراتورها، می‌تواند با همان سیم کارت خود به شبکه اپراتور دیگر وارد شود و با اجرای طرح جابجایی شماره بین اپراتورها، مشترک می‌تواند با حفظ شماره خود، اپراتور خود را تغییر دهد و به شبکه اپراتور جدید منتقل شود.

به گزارش فارس، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شب گذشته به مناسبت افتتاح دوازدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع رسانی، ایران تله کام 2011 در گفت‌وگوی 22:30 صدا و سیما حضور یافت.

در این گفت‌وگو که با موضوع تلفن همراه، سرنوشت اپراتور سوم"، انجام شد، تقی پور با اشاره به مشکلات و سختی های اپراتورهای تلفن همراه برای نصب آنتن‌های موبایل در سطح شهر، گفت: در این رابطه قانونی وجود دارد که اجازه می دهد چنانچه در بررسی ها مشخص شد که در یک مکانی برای ایجاد پوشش، حتما باید آنتن مخابراتی نصب شود، اپراتور مجاز به انجام این کار است که این قانون علی‌رغم ابلاغ، به درستی و صحت اجرا نمی‌شود.
*ممانعت از نصب آنتن تلفن همراه، میراث کاربران قدیم به کاربران جدید موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: متاسفانه مقررات موازی و گاهاً منطقه‌ای در این موضوع، دریافت مجوزهای اضافه تری را به اپراتورها تحمیل کرده که علی‌رغم تجربه اپراتورهای قبلی، اپراتورهای جدید نیز با این موضوع دست به گریبان خواهند بود.

وی تصریح کرد: این مانع تراشی‌ها علاوه بر تحمیل ضرر مالی بر اپراتور خصوصی، باعث می شود که اپراتور برای تامین پوشش در آن منطقه، ناگزیر به افزایش توان و تعداد آنتن های محدوده باشد که هر دو این اقدام بجا نیست.

تقی پور تاکید کرد: معتقدیم که باید تمام عوامل در حد استاندارد باشد و ضمن رعایت حقوق محیط زیست و سلامت شهروندان، این حق را نیز برای اپراتورهای تلفن همراه قائل هستیم که با رعایت مسائل ایمنی، بتوانند موضوعات مد نظر خود را اجرا کنند.
*فاصله مجاز تا آنتن تلفن همراه، حداقل 120 سانتی متر از مرکز آنتن

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان با اطمینان گفت که تشعشعات آنتن های تلفن همراه هیچ عارضه ای برای مردم ندارد، گفت: هر تکنولوژی دارای عوارضی است؛ مانند دود اتومبیل ها که برای مهار عوارض آن استانداردهای آلایندگی، از جمله یورو 4 تعریف شده است.

وی ادامه داد: در مورد سیگنال های الکترومغناطیسی نیز چنین بحثی وجود دارد و کسی نمی تواند ادعا کند که این امواج هیچ عارضه ای ندارند؛ اما این اطمینان را می دهیم که اگر این سیگنال ها در حد استاندارد باشد، برای انسان ضرر ندارد.

وزیر ارتباطات توضیح داد: صرف نظر از سیگنال‌های تلفن همراه، اطراف ما پر است از انواع امواج، از جمله امواج صوت، امواج تلویزیونی و امواج رادیویی.

وی ادامه داد: همچنین کنترل شدیدی در تمام مراحل ثبت سفارش، ورود، ترخیص و نصب تجهیزات آنتن های تلفن همراه در کشور انجام می شود و علاوه بر اینکه در زمان ترخیص این تجهیزات از گمرک، یک نمونه برای آزمایش و تایید به سازمان انرژی اتمی فرستاده می شود، پس از نصب نیز هر ایستگاه باید گواهی نصب داشته باشد و ما نیز بر این موضوع نظارت دوره ای و مداوم داریم.

وزیر ارتباطات افزود: ضمن اینکه وزارت ارتباطات با چند دانشگاه برای مطالعه در این رابطه، همکاری دارد و بر اساس نتیجه یکی از این مطالعات انجام شده، میدانی از آنتن تلفن همراه که می تواند برای سلامتی انسان مضرر باشد، استوانه‌ای با شعاع 120 سانتی متر از مرکز آنتن ( و نه دکل) است و در این فاصله به غیر از پرندگان، امکان رفت و آمد موجود دیگری وجود ندارد.
*دو طرح رومینگ و جابه جایی شماره بین اپراتورها

در ادامه این گفت وگو وزیر ارتباطات در پاسخ به موضوعی مبنی بر برنامه ریزی برای ایجاد همکاری بیشتر اپراتورها با یکدیگر و حتی گنجاندن این همکاری در قالب الزام قانونی، برقراری اینترکانکشن بین اپراتورهای تلفن همراه را نمونه ای از یک الزام قانونی و پروانه ای به اپراتورها عنوان کرد.

وی در توضیح این موضوع منطقی، بدیهی و پایه ای ارتباطات، گفت: تمام اپراتورها موظف به برقراری اینترکانکشن با سایر اپراتورهای بازار هستند و باید امکان اینترکانکشن را در اختیار اپراتورهای دیگر بگذارند.

تقی‌پور افزود: همچنین در حال حاضر چند برنامه در نوبت تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات داریم که برای مردم بسیار شیرین خواهد بود.

وی افزود: این برنامه ها شامل، رومینگ و جابه جایی شماره بین اپراتورها است که با تصویب طرح رومینگ، دارنده سیم کارت هر یک از اپراتورها، می تواند با همان سیم کارت خود به شبکه اپراتور دیگر وارد شود؛ همچنین با اجرای طرح جابه جایی شماره بین اپراتورها، مشترک می تواند با حفظ شماره خود، اپراتور خود را تغییر دهد و به شبکه اپراتور جدید منتقل شود.
* سیم کارت در ایران قیمت ندارد

وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که علیرغم بالا نبودن قیمت خدمات تلفن همراه در ایران در مقایسه به اکثر کشورها، اما همین ارقام نسبت به توان اقتصادی خانوارهای ایرانی بالا است، گفت: در حال حاضر ایران، در قیمت های جاری تلفن همراه جز کشورهای متوسط جهان است.

وی اظهار داشت: با احتساب شارژ سیم کارت های نو، امروز دیگر سیم کارت در ایران قیمتی ندارد.

وی گفت: ضمن اینکه به موازات فراگیری و توسعه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، سهم تماس های صوتی کاهش خواهد یافت.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به همگرایی رایانه و موبایل طی سال های اخیر، اظهار داشت: تا پیش از این، GSMA (اتحادیه جهانی تلفن همراه)، هدف شبکه های موبایل را دسترسی 6 میلیارد انسان قرار داده بود؛ اما امروز شعار این اتحادیه این است که باید 50 میلیارد تجهیزات به سیم کارت مجهز شوند.
*پروانه اپراتور چهارم هنوز نوشته نشده است

وی در ادامه این گفت وگو در خصوص اپراتور چهارم، گفت: اپراتور چهارم یک شبکه NGN (نسل جدید شبکه مخابراتی) است که در آن تمام سرویس ها به صورت یکپارچه به مشترک ارائه می شود.

وی در خصوص وضعیت کنونی این اپراتور گفت: در حال حاضر اجازه صدور پروانه این اپراتور از هیئت دولت اخذ شده و تهیه پروانه، مراحل پایانی خود را طی می کند که به محض ارائه پروانه مرحله اجرایی می تواند آغاز شود.
*تولید آسان است؛ تولید برای اقتصادی شدن و فروش سخت است

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی در خصوص ساخت داخلی تجهیزات تلفن همراه، توضیح داد: در حوزه مخابرات، یک لیست 150 موردی شامل کابل، آنتن، کانکس، منابع تغذیه و بسیاری از تجهیزات دیگر وجود دارد که به اپراتورها ابلاغ شده و اپراتورها موظف هستند که این تجهیزات از صنایع داخلی تأمین کنند.

وی ادامه داد: باید مد نظر داشت که صنعت تجهیزات مخابراتی، پیچیدگی های بسیاری دارد در سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ دنیا از این رقابت جا مانده‌اند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای مثال شرکت های بزرگ و نامدار نوکیا و زیمنس، پس از سال ها فعالیت در این عرصه، نتواستند به تنهایی به رقابت ادامه دهند و شاهد تاسیس شرکت مشترک NSN (نوکیا، زیمنس نتورک) بودیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به وجود متخصصین و فارغ اتحصیلان در کشور، از وجود دانش بومی برای تولید مطمئن هستیم؛ اما تولید برای اقتصادی شدن کار سختی است ودر این زمینه مشکل داریم.
*بازار مخابرات ایران، 1.5 درصد از صنعت مخابرات دنیا را تشکیل می دهد

وی گفت: مشکل تولیدکنندگان نیز این است که می توانند تولید کنند؛ اما نمی توانند بفروشند و اگر بخواهند تنها در ایران بفروشند نیز سهم ایران از بازار مخابرات دنیا تنها 1.5 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر در زمینه نرم افزار و امنیت شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور فعال هستند که حتی محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می کنند.
* دعوت وزیر ارتباطات برای بازدید از نمایشگاه تله کام

وی در پایان این گفت وگو بینندگان را به بازدید از نمایشگاه تله کام دعوت کرد و گفت: خدمات معرفی شده در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با نقش ICT در اقتصاد کشور است.

  • ۹۰/۰۸/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">