ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امیدی به تولید گوشی نیست

| چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۸۶، ۰۵:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

وقتی برای وزارت ICT رجیستر کردن گوشی تلفن همراه اهمیت چندانی ندارد و هر گوشی با هر برندی می‌تواند به آسانی از راه‌های قاچاق وارد کشور و در شبکه‌ی نیز فعال شود، نمی‌توان انتظار داشت تولید گوشی تلفن همراه در داخل با جدیت دنبال شود.

محمد مرزبان‌راد - رییس هیات مدیره‌ی شرکت شهرک‌های هوشمند و عضو هیات مدیره‌ی کنسرسیوم تولید گوشی تلفن همراه - در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب درباره‌ی روند تولید گوشی تلفن همراه در این کنسرسیوم اظهار کرد: در شرایط فعلی در حال مذاکره با شرکت‌های معروف تولید کننده گوشی تلفن همراه در جهان هستیم و روند تولید گوشی را متوقف نکرده‌ایم اما با توجه به این که ثبت گوشی تلفن همراه در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آزاد شد و دیگر منعی در این زمینه وجود ندارد و افزایش تعرفه‌های واردات قطعات گوشی دیگر امید چندانی به تولید گوشی در کشور نیست.

او ادامه داد:‌ در سال گذشته با تشکیل کنسرسیومی ‌متشکل از شش شرکت قرار شد تا پایان سال شش میلیون گوشی تلفن همراه به بازار عرضه شود اما متاسفانه بروز مشکلات فراوان در این عرصه سبب شد تولید در این عرصه با تاخیر همراه شود و تا به امروز با موفقیت همراه نشود.

مرزبان‌راد خاطر نشان کرد:‌ برای تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور، باید دو موضوع رجیستر کردن و کاهش تعرفه‌های قطعات واردات گوشی همزمان باهم پیش می‌رفت و انجام یکی بدون دیگری نتیجه‌ای در بر نداشت.

او افزود:‌ علی‌رغم این که در سال گذشته دستور رجیستر کردن گوشی‌ها تلفن همراه به وزارت ICT ابلاغ شد و این وزارتخانه نیز به این کار اقدام کرد اما باتوجه به این که انجام این امر نیازمند کار پیچیده فنی بود در این زمینه موفقیتی حاصل نشد و بسیاری از گوشی‌ها با سریال‌های موازی که از روی سایر سریال‌های گوشی‌های ثبت شده کپی می‌شد و در شبکه فعالیت داشت، در نتیجه این وزارتخانه به این نتیجه رسید که برای کاهش بار ترافیکی شبکه رجیستر کردن گوشی‌ها را بردارد.

مرزبان، اعمال تعرفه‌های بالا برای ورود قطعات SKD و CKD را دیگر مشکل تولید گوشی تلفن همراه در کشور عنوان کرد و گفت: در مصوبه‌ی قانون بودجه مجلس در تبصره 7 بند و، «در راستای حمایت از تولید و تشویق به سرمایه‌گذاری، حداقل تعرفه‌ی کالای نیمه‌ساخته SKD و قطعات منفصله CKD نسبت به تعرفه‌ی مصوب دولت برای واردات کالاهای ساخته‌شده CBU به استثناء‌ خودرو به‌ترتیب نود درصد و ده ‌درصد تعیین می‌گردد».

او ادامه داد: این امر نشان داد اگر بخواهیم قطعات منفصل را وارد کشور کنیم باید هزینه‌ی گزافی تنها برای این تجهیزات از سوی تولید کننده پرداخت شود و آن وقت قیمت تمام شده‌ی یک گوشی داخلی بسیار بالاتر از گوشی‌های خارجی با هر برند اروپایی در می‌آید.

وی افزود: در نتیجه این امر مشتری از گوشی‌های ساخت داخل به دلیل قیمت بالا استقبال نمی‌کند از این رو با این گونه تعرفه‌گذاری که مجلس انجام داد آخرین امید برای تولید گوشی در داخل کشور از بین رفت.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت شهرک‌های هوشمند خاطر نشان کرد:‌ با این وجود وزارت صنایع تلاش بسیاری برای افزودن یک اصلاحیه به این بند انجام داد اما موفق نشد و همکاری وزارتخانه‌های عضو کمیسیون ماده یک نیز نتیجه‌ای نداشت.

مرزبان‌راد با اشاره به این که تولید یک تکنولوژی در کشور نیازمند عزم ملی است گفت:‌ اگر تمام نهادها با یکدیگر همکاری نکنند، این اتفاق رخ نمی‌دهد و در نتیجه عدم تسهیلات صحیح و حمایت نکردن از تولید گوشی همراه در داخل سبب شده تلاش یک ساله‌ی تولید کننده در این زمینه، نتیجه‌ای در برنداشته باشد و قطعا با این وضعیت رو به نابودی می‌رود،‌ چرا که وضعیت تولید گوشی تلفن همراه به حالت قبل برگشته است و گویا هیچ گونه کوششی برای تولید گوشی درکشور انجام نشده است.

  • ۸۶/۰۴/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">