ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مریم عسگری - سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران که با برگزاری انتخابات هیات‌مدیره در اردیبهشت ماه سال 1384 تشکیل شد، به عنوان بستری برای رشد و بالندگی بخش‌های مختلف حوزه رایانه و شناسایی و رفع و رجوع مشکلات این حوزه بی‌شک نقش مهمی دارد. اما به اعتقاد برخی از اعضای این سازمان به ویژه حوزه سخت‌افزار، توجه این سازمان به برخی از بخش‌ها مانند سخت‌افزار کمتر است و به عبارتی، بخش سخت‌افزار مورد بی‌مهری و کم‌توجهی اعضای هیات‌مدیره این سازمان قرار گرفته است.

به اعتقاد برخی از اعضا، با وجودی که حوزه سخت‌افزار از اهمیت زیادی برخوردار است و با مشکلات زیادی دست به گریبان است، اما تاکنون اقدامی موثر برای شناسایی و برطرف کردن معضلات این صنف نشده است.

به اعتقاد گروهی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ماهیتی نرم‌افزاری دارد و سازوکار آن نیز نرم‌افزاری است و به همین دلیل بیشترین توان این سازمان صرف مسائل این حوزه می‌شود. ساختار هیات‌رییسه این سازمان نیز که بر اساس اعلام دبیرخانه این سازمان شامل تنها یک نفر از سخت‌افزاری‌ها است، موید این امر است. این در حالی است که سایر اعضای این سازمان بر این اعتقادند که هر چند این سازمان توسط فعالان حوزه نرم‌افزار راه‌اندازی شده است، ولی بر طبق قانون وظایف آن در برابر تمامی فعالان این صنف اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار، اینترنت، شبکه و ... یکسان است.

مهجوریت سخت‌افزاری‌ها در سازمان نظام صنفی

اگرچه کمیسیون سخت‌افزار در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، طی این سال‌ها مدیرانی لایق داشته و بنا بر اعتقاد اعضای این کمیسیون، رفع مشکلات این صنف ناشی از عدم ارتباط موثر بین بدنه این سازمان است، اما به اعتقاد برخی ا‌ز اعضا، این سازمان بیشتر نگرشی نرم‌افزاری دارد و حوزه سخت‌افزار در این سازمان مهجور است و برخی از مسائل مانند تدوین طرح ساماندهی IT بدون اظهارنظر سخت‌افزاری‌های صورت گرفته است. بنا بر اعلام یکی از اعضا، در حالی که در تدوین طرح ساماندهی IT بخشی به حوزه سخت‌افزار مربوط می‌شد اما نظرات اعضای کمیسیون سخت‌افزار در این طرح جایی نداشت و تدوین چنین طرحی به اطلاع عموم اعضای این کمیسیون نرسید و به طور اتفاقی در یکی از جلسات مطرح شد. به اعتقاد سخت‌افزاری‌های این سازمان، اعضای هیات‌مدیره این سازمان با نامحرم انگاشتن اعضای بخش سخت‌افزار نه تنها باعث دلسردی اعضای این کمیسیون شده‌اند، بلکه این انتظار می‌رود که در آینده نزدیک سازمان با ریزش اعضا مواجه شود. سخت‌افزاری‌های سازمان بر این اعتقادند که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران بی‌شک می‌تواند جایگاه خوبی برای مطرح و رفع و رجوع کردن مشکلات این حوزه باشد، اما متاسفانه هیات رییسه این سازمان در پیاده‌سازی نظرات اعضا، به ویژه اعضای کمیسیون سخت‌افزار ضعیف عمل می‌کند.

به عقیده گروهی، درست است که سازمان نظام صنفی توسط نرم‌افزاری‌ها راه‌اندازی شده است، اما این نمی‌تواند بی‌توجهی به حوزه سخت‌افزار را توجیه کند و اگر به سابقه این سازمان توجه کنید، متوجه می‌شوید که سخت‌افزاری‌ها از همان ابتدا در این سازمان مهجور بودند تا زمانی که پیشنهاد 20 مطرح شد و تعداد بیشتری از سخت‌افزاری‌ها به اصطلاح وارد گود شدند.

همچنین مسائلی مانند مشکلات مربوط به استاندارد‌سازی کالاها، قوانین گمرکی، طرح ساماندهی بازار، گردش صحیح مسائل مالی و... از مسائلی هستند که حوزه سخت‌افزار مدت‌ها است با آنها درگیر است و تاکنون حل نشده‌‌اند و این نشان از بی‌توجهی این سازمان به این حوزه دارد؛ چرا که طی مدتی که گذشته است، بی شک سازمان باید برای رفع این معضلات اقداماتی می‌کرده ولی بر اساس اعلام برخی از اعضا، تغییراتی که انتظار می‌رفته ایجاد شود، در این مدت ایجاد نشده است. مجموعه‌ای از دلایل برای این موضوع مطرح شده است. برخی معتقدند عدم استفاده از پتانسیل‌ها در کمیسیون‌ها، محافظه‌کاری بیش از حد روسای این سازمان و مجموعه‌ای از دلایل دیگر نه تنها باعث شده است مشکلات به طور جدی مطرح و رفع نشوند، بلکه برخی از تصمیم‌گیری‌ها موجب دلزدگی اعضا شده است. یکی از تصمیمات جابه‌جایی‌هایی است که در حوزه مدیریتی کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد که اگر چه مورد تایید اعضا قرار گرفته است، اما در این مورد اما و اگرهایی هم وجود دارد.
تغییر و تحولات مدیریتی در بخش سخت‌افزار

تاکنون شاهد تغییر و تحولات مدیریتی در شاخه‌های مختلف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از ریاست کمیسیون‌ها گرفته تا دبیری سازمان بوده‌ایم. تغییر و تحولاتی که بر اساس اعلام اعضای این سازمان با هدف بهبود سطح کیفی و سرعت بخشیدن به روال کاری این سازمان در بخش‌های مختلف صورت گرفته است و آخرین تغییری که اعضای این سازمان با آن مواجه شدند جابه‌جایی سمت ریاست کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی استان تهران و انتصاب باقر بحری به عنوان رییس این کمیسیون به جای حسین غروی رام بوده است. جابه‌جایی‌ای که بنا بر اعلام رییس سابق کمیسیون سخت‌افزار با پیشنهاد وی صورت گرفته است تا شاید به این ترتیب روال کارها سرعت بیشتری ‌گیرد. اموری که بنا بر اعتقاد برخی از اعضای این سازمان، به ویژه اعضای کمیسیون سخت‌افزار، به‌رغم تلاش‌های غروی رام روندی کند داشت و اکنون انتظار می‌رود با تصدی‌گری این سمت توسط باقر بحری که عضو هیات رییسه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم است، سرعت بیشتری‌گیرد.

اما نکته‌ای که اینجا مطرح است، این است که در شرایطی که بحری تمایل به عهده‌دار شدن ریاست کمیسیون افتا(امنیت فضای تبادل اطلاعات) داشته و عدم تمایل خود را از پذیرش سمت ریاست کمیسیون سخت‌افزار که پیش از این نیز عهده دار آن بود ابراز کرده بود، چه اصراری به واگذاری این سمت به وی بود؟

اینکه چرا فضایی برای داوطلب شدن سایر اعضای این کمیسیون برای تصدی‌گری این سمت فراهم نشده است و به صرف پیشنهاد غروی رام و با وجود عدم تمایل بحری به پذیرفتن این سمت، جابه‌جایی صورت گرفته است نیز سوالی است که ذهن را به خود مشغول می‌کند. بی‌شک این نمی‌تواند به این معنا باشد که سایر اعضا از توانمندی لازم برای عهده‌داری این سمت برخوردار نبوده‌اند.

همچنین اگر چه غروی رام، دبیرخانه سازمان نظام صنفی و اعضای هیات رییسه و سایر اعضای سازمان همگی دلیل این جابه‌جایی را خواست غروی رام دانسته‌اند، اما اینکه چرا غروی رام این سمت را به دیگری واگذار کرده است جای سوال دارد.

غروی رام در این باره می‌گوید: به دلیل اینکه آقای بحری عضو هیات رییسه سازمان بودند و همچنین توجه خاصی به بخش سخت‌افزار داشتند، من تصمیم گرفتم این سمت را به ایشان واگذار کنم .ضمن اینکه بحری سابق بر این نیز عهده دار این سمت بوده است. به عقیده غروی رام و سایر اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، عهده‌داری این سمت توسط یکی از اعضای هیات رییسه سازمان می‌تواند کمک زیادی در جهت سرعت بخشیدن به امور باشد و از طرفی مشکلات این بخش از طریق باقر بحری راحت‌تر به گوش هیات رییسه خواهد رسید، البته به شرطی که وقت بیشتری از طرف ایشان برای شناسایی و رفع و رجوع دغدغه‌های این بخش گذاشته شود. به عبارتی باید دغدغه‌ها و دل نگرانی‌های صنف شناسایی شوند و فرصتی برای شناسایی آنها وجود داشته باشد تا بتوان آنها را برطرف کرد.

پور نقش بند، یکی از اعضای این سازمان می‌گوید: هیات‌مدیره کمال رضایت را از رییس سابق کمیسیون سخت‌افزار این سازمان داشت و این تغیر و تحول تنها در جهت قرار گرفتن افراد در موقعیت‌هایی بود که به سازمان کمک بیشتری شود. دانش، یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره این سازمان نیز با تایید گفته‌های سایر اعضا می‌گوید: به نظر غروی رام، بحری بهترین فردی است که می‌تواند عهده‌دار این سمت شود.
شمشیر تیز هیات رییسه سازمان نظام صنفی

اعضای کمیسیون سخت‌افزار که اینک چشم امیدشان به بحری است، می‌گویند رییس سابق کمیسیون سخت‌افزار این سازمان به خوبی از عهده وظایف خود بر آمد و طی مدتی که وی عهده‌دار این سمت بود از وی نقدی نشده است. با این حال، با اتخاذ این تصمیم موافقت کردند تنها به صرف اینکه غروی رام خود پیشنهاد‌دهنده بوده است.

از دلایل مطرح شده برای انصراف غروی رام از این سمت، ممکن است این طور استنباط شود که حتما باید در این سازمان جزو هیات رییسه بود تا بتوان نقطه‌نظرات و پیشنهادات را به گوش هیات رییسه رساند و اظهارنظر سایرین یا به گوش اعضای هیات رییسه نمی‌رسد یا اینکه زیاد جدی گرفته نمی‌شوند.

با این تفاسیر، مشخص می‌شود که به احتمال زیاد بحری، تنها فردی بوده که هم جزو هیات رییسه این سازمان بوده و هم به قول معروف از جرگه سخت‌افزاری‌ها بوده است. به احتمال زیاد به همین دلیل بوده است که سایر اعضای هیات مدیره برای احراز این سمت داوطلب نشده‌اند.

غروی رام در این مورد نیز می‌گوید: اتخاذ این تصمیم از لحاظ آیین‌نامه‌ای ربطی به اعضای کمیسیون ندارد و این موضوع یک داستان هیات‌مدیره‌ای است، اما به هر حال، نظر اعضا مهم است و با توضیحات من همه اعضای این کمیسیون با این تصمیم موافقت کردند.
تلاش برای حل مشکلات

بحری که مهمترین مشکل بخش سخت‌افزار را نگرانی‌هایی در زمینه توسعه بازار و گردش صحیح و سالم مسائل مالی می‌داند و می‌گوید: در شرایط فعلی که مدیران دولتی مرتب تغییر می‌کنند و زمانی برای تحقق وعده‌های خود ندارند، مهمترین موضوعی که باید به آن پرداخت، کار کردن روی انسجام بدنه صنفی سخت‌افزار و پرداختن به مسائل اصلی است که می‌تواند آنها را در جهت توسعه بازار منسجم کند.

وی که به نظر می‌رسد برنامه‌های جدیدی برای رفع مشکلات این صنف دارد، می‌گوید: اگر چه کمیسیون افتا به دلیل تازگی که دارد جذابیت زیادی برای من دارد، ولی حال که این سمت به من واگذار شده است، آن را پذیرفته و سعی می‌کنم مشکلات را حل کنم.

به‌رغم این گروهی که مخالف جایگزینی‌هایی از این قبیل در سازمان هستند، می‌گویند جایگزینی‌هایی از این دست تنها باعث عقب‌ماندگی صنف می‌شود و انتخاب رییس سابق کمیسیون سخت‌افزار، آن هم در شرایطی که وی تمایلی به پذیرش این سمت ندارد، تنها باعث رجعت به گذشته می‌شود.

البته تحقق این پیش‌بینی‌ها را باید به آینده موکول کرد و باید دید این جابه‌جایی می‌تواند مشکلات سخت‌افزاری‌ها را رفع کند یا حتی کاهش دهد یا خیر؟
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۱۰/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">