ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از تخلیه شماره‌ مشترکان ایرانسل

| سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ | ۴ نظر

البته ایرانسل پا را از این فراتر گذاشته و در حالی که شماره افرادی که بیش از سه ماه از خط خود استفاده نکرده‌اند را مسدود می‌کند، شارژ موجود در حساب کاربری سیم کارت ایرانسل را نیز تخلیه می‌کند!

یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ادامه اقدامات بحث برانگیز خود، اقدام به مصادره و بازواگذاری شماره‌های فروخته شده، مشترکان خود کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال etedaal.ir ، شرکت ایرانسل در دستورالعملی شارژ مشترکان خود را تخلیه کرده و ضمن مسدود کردن شماره‌ها، اقدام به بازواگذاری شماره‌های آن دسته از مشترکان نموده است.

این گزارش حاکی است، طبق قانون جدید این شرکت هر مشترکی که بیش از سه ماه از خط خود استفاده ننماید، خط تلفن همراه وی ضمن اینکه از سوی این اپراتور مسدود می‌شود، به مشترکان جدید به عنوان خط اعتباری جدید واگذار می‌شود.

حمیدرضا فولادگر در همین زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: «وقتی که یک قراردادی و یا توافق بین دو طرف انجام گرفت، مشمول قوانین تجارت خواهد بود، اما اگر شاهد این قضیه باشیم علاوه بر دادگاه‌های قضایی مراجع دیگری از جمله دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای امنیتی و نظارتی وجود دارند که شهروندانی که احساس می‌کنند، حقی از آنها ضایع شده است به آنجا رجوع کنند»

اما در ادامه رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی در پاسخ به این سوال که در اکثر موارد هزینه طرح شکایت و پیگیری اینگونه موادر که فقط مختص ایرانسل نیست، بیش از مبلغ مورد اعتراض افراد است، در این موقع چه پیشنهادی به شهروندان می‌کنید، گفت: «یکی از مراجعی که مردم می‌توانند تخلف‌های این چنینی را که گستره زیادی از جامعه را شمال می‌شود، کمیسیون اصل نود قانون اساسی است که همواره آماده رسیدگی به شکایت‌های مردمی بوده و هست.»

یکی از خصوصیاتی که خط کارنکرده یا شماره‌ای برای اولین بار به یک مشترک عرضه می‌شود آن است که قبلا این شماره دست فرد دیگری نبوده و مزاحمت‌های تلفنی اندکی خواهد داشت، در حالی که برخی به دلیل مزاحمت‌های طولانی و یا روابط و مشاغل خاصی که دارند، برای رهایی ازانبوه تماسها، شماره جدیدی تهیه می‌کند. اما همین شماره که از سوی مالک قبلی به دلیل مزاحمت‌های بسیار بلا استفاده مانده است، به مشترک جدید تخصیص می یابد.

امین حسین رحیمی مخبر کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه یک شرکت در صورتی می‌تواند اقدام به مصادره یا مواردی از این قبیل بکند که قبلا در توافقنامه و یا همان قرار دادی که بین شرکت و اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد شده است، یا به طور صریح این بند اختیارش به فروشنده یا ارائه دهنده خدمات داده شود و یا اجازه تعیین مقرراتی در حیطه تامین منافع شرکت، از سوی خریدار به فروشنده داده شده باشد و در غیر این صورت چنین اقدامی غیر قانونی است و به احتساب کسب مال نا مشروع، عامل مورد محاکمه و مجازات قرار می‌گیرد که بسته به حجم میزان کسب عواید و همچنین افراد مورد سوء استفاده، تا حبس‌های طویل المدت در انتظار مجرمان می باشد.

البته ایرانسل پا را از این فراتر گذاشته و در حالی که شماره افرادی که بیش از سه ماه از خط خود استفاده نکرده‌اند را مسدود می‌کند، شارژ موجود در حساب کاربری سیمکارت ایرانسل را نیز تخلیه می‌کند. هر چند این مبالغ در حد هزار تومان یا کمی بیشتر و یا کمتر است، اما وقتی که تعداد این سیم‌کارتهای سوخته شده و سپس عواید حاصل از باز توزیع این سیمکارتها را محاسبه کرد، آنوقت رقم آنچنان بزرگ است که دستگاه‌های نظارتی برای حمایت از حقوق شهروندان وارد عمل شوند و در صورت اثبات تخلف، بدون هیچ گونه مصلحت سنجی با خاطیان و طراحان این طرح برخورد کنند.

رحیمی نماینده ملایر در این خصوص نیز می گوید در صورتی که تعداد افرادی که از یک اقدام متضرر شوند، دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند وارد قضیه شود و موضوع را مورد موشکافی قرار دهد.

  • ۹۰/۱۱/۱۸

نظرات  (۴)

آقا شماره به نان من ثبت شده به چه حقی اونو فروخته به یکی دیگه؟!
... در کشور ما رواج پیدا مدعی العموم فقط برای کارهاd سیاسی مدعی العمومه
به نظر من ...که میگن یعنی این .البته برای بعضی بد نیست چون هر کاری دوست داشتن با سیمکارت انجتم میدن بعد سه ماه خاموشش می کنن یعنی دزد رفت به جنگل
سلام . من 30 هزار تومان بابت یک خط رند ایرانسل پرداختم. و از این قانون 3 ماهه هم اطلاعی نداشتم. سیم کارت من رو مسدود کرده و به کس دیگری فروخته اند. آیا این دزدی نیست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">