ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از روند برگزاری پروژه بزرگ دیتا

| دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰۴:۳۶ ب.ظ | ۱ نظر

لیلا باران‌چشمه - در حالی که مدیر یکی از شرکت‌های خصوصی حاضر در مناقصه پروژه موسوم به Core و Edge (اینترنت ملی) نسبت به ابطال مناقصه یادشده با وجود صرف هزینه بالا و از بین رفتن برخی اطلاعات حاضران در مناقصه یادشده اعتراض دارد، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران این موضوع را رد کرده و خواستار ارایه سند از سوی معترضان شد.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت» چندی پیش مناقصه گسترش و ارتقای لایه‌های Core و Edge اینترنت ملی، پس از گذشت دو سال و گذراندن مرحله پایلوت و صرف هزینه 3/1 میلیارد تومانی از سوی شرکت‌کنندگان برگزار شد. به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های خصوصی حاضر در مناقصه یادشده که نخواست نامش فاش شود این مناقصه با حضور 10 شرکت و گذراندن مرحله طرح آزمایش یا پایلوت که ضمن آن توانمندی شرکت‌ها سنجیده می‌شد، برگزار شد.

وی مدعی شد پس از گذراندن مرحله پایلوت براساس نتایج به دست آمده پس از چند ماه اعلام شد که پاکات قیمت باز می‌شود و براساس فرمول مناقصه، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت خصوصی با وجود امتیاز بیشتر یک شرکت دولتی برنده شد اما برنده به طور رسمی اعلام نشد و پس از 20 روز مناقصه باطل اعلام شد.

این مقام مطلع گفت: داستان توسعه بستر اینترنت ملی و تمدید چند باره این مناقصه در شرایطی اتفاق افتاد که 10 شرکت‌کننده در سال 84 پس از تسلیم پاکات الف، ب و ج و گشایش پاکات الف و ب که شامل مشخصات فنی شرکت‌ها و طرح‌های ارایه شده بود با صرف هزینه‌های گزاف و گذراندن مرحله پایلوت که چند ماه طول کشید در مرحله اعلام برنده مناقصه با سکوت و سپس ابطال مناقصه روبه‌رو شدند.

وی افزود: پس از مراجعه شرکت‌کنندگان و پیش از اعلام ابطال مناقصه از سوی مخابرات اعلام شد که به دلیل دعوا و اختلاف بین شرکت‌ها، مناقصه یادشده باطل می‌شود.

وی گفت: این در حالی بود که قبل از اعلام ابطال مناقصه، نامه‌ای به مخابرات دادیم که طی آن تمام شرکت‌کنندگان بتوانند به طور مشترک کار را انجام دهند و قرار شد جلسه‌ای بگذارند اما پس از 20 روز خبر ابطال مناقصه اعلام شد.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های متعدد اظهار کرد: چه کسی حاضر است تاوان میلیاردی فناوری اطلاعات کشور و عقب‌ماندگی آن را بدهد و با کدام بستر و کار شبانه‌روزی چند سال می‌خواهند اینترنت ملی را راه‌اندازی کنند.

معترضان سند ارایه کنند

این در حالی است که صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات از تغییر شرایط مناقصه یادشده خبر می‌دهد و می‌گوید: شرایط مناقصه گسترش و ارتقای لایه‌های Core و Edge )شبکه ملی اینترنت( به طور کلی تغییر پیدا کرده است.

وی در این خصوص به ایلنا گفت: در تجدید مناقصه گسترش و ارتقای لایه‌های Core و Edge دنیا که نزدیک دو سال بوده در شرکت فناوری اطلاعات )دیتا( مطرح است و شرکت‌هایی نیز اقدام به اجرای پایلوت این طرح کرده‌اند برنده مناقصه مشخص نشده بود و به دلیل تغییر مشخصات فنی، اقدام به تغییر شرایط مناقصه کردیم.

وی با اشاره به اینکه همه پاکات قیمت‌ها باز نشده و قیمت برنده نیز اعلام نشده است، گفت: کسانی که ادعا می‌کنند وزارت ارتباطات برنده این مناقصه را اعلام کرده است اسناد ارایه دهند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: با توجه به اصل خصوصی‌سازی در وزارت ارتباطات و جدا شدن شرکت زیرساخت از مجموعه شرکت مخابرات ایران تغییراتی در روند اجرای این پروژه لازم دیده شد که ناگزیر به انجام مجدد مناقصه شدیم.

وی با اشاره به اینکه طی شش ماه آینده این پروژه نهایی و عملیاتی می‌شود، گفت: شبکه ملی اینترنت بخش کوچکی از پروژه ملی Core و Edge است و در اجرای پروژه فوق مبالغ هزینه شده شرکت‌ها در پایلوت این طرح دیده خواهد شد.

فیضی همچنین از غیرمتمرکز بودن پروژه فوق در قالب برگزاری چند مناقصه جدید خبر داد و یادآور شد: با تمهیدات اندیشیده شده مناقصه‌های جدید طی شش ماه آینده نهایی خواهد شد.

در همین رابطه

در همین رابطه و در پی ابهام در روند برگزاری بزرگترین مناقصه دیتا در وزارت ارتباطات مسعود فاتح با انتقاد از روند اطلاع رسانی این مناقصه شرکت دیتا با رقمی بالغ بر 140 میلیارد تومان در وبلاگش تاکید کرده است که نباید غافل شد که خبرنگاران چشم بیدار مردم و رسانه ها نمایندگان دیدگاه های متفاوت برای

طلب حق مردم از مسوولان هستند لذا نباید مدیران دولتی حق مردم را در دانستن آنچه در نظامشان می گذرد نادیده انگارند و آنها را غریبه بدانند.

در مورد مناقصه مذکور جالب آن است که وزیر ارتباطات چندی پیش از برگزاری بزرگترین مناقصه دیتا سخن می گوید و روند برگزاری این مناقصه را شفاف و از افتخارات وزارتش می داند و امروز که نهادهای بازرسی در جریان روند نامطلوب مناقصه قرار گرفتند مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به دنبال راه فرار می گردد.

  • ۸۶/۰۳/۲۱

نظرات  (۱)

علی جان از ابراز لطف تو دوستانت بسیار ممنونم. توجه شما به جریانات حاکم بر پرو‍ژه‌های مخابراتی قابل تقدیر است. وجود روزنامه‌نگاران مطلعی همچون شما علاوه بر آنکه مردم را نسبت به آنچه در نظامشان می‌گذرد مطلع می‌نماید می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر تازه‌ قلم به دستانی باشد که با اسم روزنامه‌نگار به دنبال تامین منافع مالی خود هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">