ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه نگاه نمایندگان در برنامه هفتم، عدم افزایش قیمت کالا و خدمات بود، گفت: هرگونه افزایش نرخ اینترنت می‌بایست با مجوز مجلس انجام می‌شد.
 محمد وحیدی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزایش نرخ تعرفه اینترنت در کشور، اظهار کرد: استفاده از اینترنت در کشور شامل بخش‌های مهم و تأثیرگذاری همچون کسب و کار و آموزش می‌شود لذا افزایش قیمت در این حوزه باید با در نظر گرفتن فشار بر کسب و کار و مسائلی از این دست باشد.

 نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی دولت این اجازه را می‌دهد که دستگاه‌های خدمات رسان این افزایش قیمت را اعمال کنند، عملا خلاف برنامه هفتم توسعه عمل کرده‌اند چرا که در برنامه هفتم توسعه مصوبه مبنی بر عدم افزایش قیمت تعرفه اینترنت داشتیم.

وحیدی افزود: از سوی دیگر استفاده از فیلترشکن‌ در کشور هزینه دیگری را بر مردم تحمیل کرده، ضمن اینکه  طی ماه‌های گذشته شاهد افت کیفیت اینترنت نیز بوده‌ایم. سوال این است، چطور برای ارائه خدمتی که طی ماه گذشته با افت همراه بوده، افزایش قیمت اعمال شده است.

 وحیدی افزود: نهادهای نظارتی باید محکم در برابر این اقدام ایستادگی کنند و با توجه به اینکه مجلس در حال پیگیری این موضوع است، از  وزارت ارتباطات حتماً توضیح خواهیم خواست.

 نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه انتظار داریم اینترنت برای حوزه آموزش رایگان باشد، گفت: متاسفانه نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه شاهد افزایش قیمت اینترنت نیز بوده‌ایم. 

وی تاکید کرد: قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اگر قرار است افزایش قیمتی در حوزه اینترنت رخ دهد حتماً باید با قانون مجلس و در بودجه ۱۴۰۳ قید شود.

وحیدی یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، افزایش قیمت اینترنت در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بیشتر از ۳۴ درصد بوده است، لذا قطعاً باید با  این افزایش قیمت خودسرانه برخورد شود.

  نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: حتی قرار بود، حجم اینترنت مصرفی در پیام رسان‌های داخلی، ارزان‌تر از پیام رسان‌های خارجی باشد که این اتفاق نیز رخ نداده است و اگر یک فایل در پیام رسان داخلی و خارجی دانلود شود، حجم مصرفی در پیام رسان داخلی بیشتر از پیام رسان خارجی هم می‌شود.

 

خدمات ارائه شده از سوی اپراتورهای اینترنت متناسب با وجوه دریافتی نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر مردم با وجود پرداخت هزینه‌های اینترنت، خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند به این معناکه خدمات ارائه شده از سوی اپراتورها متناسب با وجوه دریافتی نیست.
حجت اله فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت اینترنت، گفت: هر چند اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های اینترنتی با مشکلاتی روبه رو است و تجهیزات و زیرساخت‌های اینترنت از سال‌ها پیش نوسازی نشده، موجب شده ما نتوانیم همگام با جامعه جهانی اینترنت کارآمدی داشته باشیم اما اینکه برای نوسازی تجهیزات اینترنت از جیب مردم هزینه شود نیز پذیرفته شده نیست.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در  حال حاضر مردم با وجود پرداخت هزینه‌های اینترنت، خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند به این معناکه خدمات ارائه شده از سوی اپراتورها متناسب با وجوه دریافتی نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اپراتورها باید در ارائه خدمات بازنگری کرده و این خدمات را به شیوه مطلوب ارائه کنند، افزود: دولت باید از این حوزه حمایت کند تا زمینه بهسازی تجهیزات فراهم شود این به معنای افزایش تعرفه و دریافت مبالغ بیشتر از مردم نیست در واقع باید مانند خدماتی دولت در حوزه درمان به مردم ارائه می‌دهد، در حوزه اینترنت عمل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هرچند اپراتورها به صورت شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند اما باید به این نکته توجه کرد که اینترنت یکی از ضرورت‌های امروز زندگی مردم است و دولت باید زمینه برخورداری از این خدمت را فراهم کند تا مردم ناچار نباشند، هزینه بیشتری برای اینترنت پرداخت کنند.

 

گرانی اینترنت خلاف شعار رئیس دولت سیزدهم است
نماینده شیراز در مجلس گفت: رئیس جمهور محترم چرا اینترنت را گران کردید این کار خلاف شعار دولت شما است، اینترنت را مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید استفاده می‌کنند و افزایش بیش از دو برابری قیمت اینترنت آن هم در این مقطع زمانی مسئله‌ساز است. البته اگر اپراتورها مشکل دارند این مشکل در بهره‌وری پایین آنها است که باید حل شود.
به گزارش ایلنا،علیرضا پاک فطرت در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با تبریک و تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور دلیل گرانی کالاهای اساسی آن هم در این شرایط خاص چیست؟ زمانی که مقام معظم رهبری از مشارکت حداکثری در انتخابات صحبت می‌کنند نباید مردم را ناامید کرد اما گرانی اجناس در این زمان خاص مردم را ناراضی می‌کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: رئیس جمهور محترم چرا اینترنت را گران کردید این کار خلاف شعار دولت شما است، اینترنت را مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید استفاده می‌کنند و افزایش بیش از دو برابری قیمت اینترنت آن هم در این مقطع زمانی مسئله‌ساز است. البته اگر اپراتورها مشکل دارند این مشکل در بهره‌وری پایین آنها است که باید حل شود.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا برق و آب واحدهای صنفی به یکباره چندین برابر افزایش یافته، این موضوع موجب گلایه شدید اصناف شده است، همچنین چرا برق و آب مطب پزشکان چندین برابر افزایش یافته است در حالی که نباید شغل پزشکان را تجارت بدانیم.

پاک فطرت با بیان اینکه متأسفانه قیمت داروهای خاص و سرطانی گران شده است، مطرح کرد: استان پهناور فارس که استان کشاورزی است نیاز به باران دارد اما متأسفانه کشت در حال نابودی است بنابراین برای بارور کردن ابرها برنامه داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی خودرو باز هم قیمت را بالا بردند در حالی که بالا بردن قیمت خودرو به معنای بی ارزش شدن پول ملی و گران شدن  مسکن و تمام اقلام ضروری دیگر است.

 

 اینترنتی که ما داریم در واقع فیلترنت است
رحیمی‌جهان آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مردم الان یک هزینه سنگین را بابت فیلترشکن می‌دهند. یک پول سنگین را بابت سرعت پایین می‌دهند و فکر می‌کنم رتبه ما در سرعت بالاتر از ۱۵۰ است، اینترنت ما کند و فیلتر شده است و در واقع فیلترنت است.
به گزارش ایلنا، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره گرانی اینترنت و تاثیر آن بر گرانی سایر خدمات‌ها و اقلام گفت: واقعیت امر این است که ما در حوزه گرانی‌ها به نظرم با یک درک نادرست از شرایط مواجه هستیم، یعنی بعضی از بخش‌های مدیریتی کشور درک درستی از این‌که تا چه میزان روی مردم فشار و بار اقتصادی زیاد است، ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که جامعه ما جامعه‌ای است که امروزه داری مشاغل اینترنتی است و مردمش در امور روزمره‌شان با این فضا ارتباط بسیار دارند، عنوان کرد: مردم به خاطر روابط اجتماعی، اطلاع‌رسانی و حوزه‌های کاری با اینترنت سروکار دارند و این فضا بخشی از زندگی مردم شده است. این‌که بیایند در این بخش یک افزایش ۳۰ درصدی بدون حساب و کتاب دهند و اپراتورها اقدام کنند و نظارتی نباشد درست نیست و این اتفاق ایجاد نارضایتی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد نارضایتی آن هم در آستانه انتخاباتی که تاکید مقام معظم رهبری برگزاری یک انتخابات پرشور است، صحیح نیست. همه ما وظیفه داریم دستور رهبری را اجرا و نیاز کشور را برطرف کنیم.

وی یادآور شد: اگر درحال حاضر یک انتخابات کم‌رمق در کشور برگزار شود جدای از این که چه کسی و چه طیفی برنده انتخابات می‌شود ما در فضای بین‌المللی به شدت تحت فشار قرار می‌گیریم و این را نشانه این می‌دانند نظام پشتوانه مردمی ندارد و بعد می‌توانند فشارها را  در بخش تحریم‌ها و مسائل سیاسی و امنیتی علیه ما زیاد کنند، ما این نگرانی را داریم و وظیفه داریم در این بخش نگاه ملی‌تر و وسیع‌تری به بحث به حضور مردم و مشارکت پررنگ مردم در انتخابات داشته باشیم. 

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز تاکید کرد: چنین اقداماتی در این شرایط هم بدسلیقگی است و هم نشان‌دهنده ضعف مدیریتی در بخش‌های تصمیم‌گیر است. حداقل توقع این است با مجلس در زمینه‌هایی که آثار و تبعات اجتماعی دارد و روی زندگی مردم تاثیرگذار است، هماهنگی لازم انجام و از مجلس کسب اجازه شود.

وی یادآور شد: یکی از نکاتی که رهبری  در سال جاری روی آن تاکید داشتند مهار تورم بود، هنگامی که قیمت یک کالا و یا خدماتی که مردم با آن سروکار دارند را افزایش بی‌حساب و کتاب می‌دهند، به صورت دومینو و زنجیره‌ای روی بقیه بخش‌ها اثرگذاری می‌کند. معتقدم این کار هم بر خلاف دستور و دیدگاه رهبری است و هم بر خلاف مصلحت کشور است چراکه در آستانه انتخابات هستیم حتی اگر در آستانه انتخابات هم نبودیم باید با مردم صادق باشیم، وظیفه ما کاهش درد و رنج و فشار بر مردم است، درک ما از مسئولیت این است حالا درک وزارت ارتباط و یا اپراتورهای مخابرات چیست من نمی‌دانم. 

این نماینده مجلس درباره این‌‌که اپراتورها عنوان کرده‌اند افزایش قیمت‌ها را برای بالا بردن کیفیت‌ و توسعه خودشان درخواست کرده‌اند، از سوی دیگر جامعه عنوان می‌کند وقتی خیلی از شبکه‌ها فیلتر است چه افزایش کیفیتی مطرح است؟، گفت: مردم الان یک هزینه سنگین را بابت فیلترشکن می‌دهند. یک پول سنگین را بابت سرعت پایین می‌دهند و فکر می‌کنم رتبه ما  در سرعت بالاتر از  ۱۵۰ است، اینترنت ما کند و فیلتر شده است و در واقع فیلترنت است. در این شرایط قیمت را افزایش دادن کار معقول، سنجیده و دقیقی نیست و من فکر می‌کنم یک مقداری نیاز به تأمل بیشتری دارد و این‌که بخش‌هایی که می‌خواهند این تصمیمات را بگیرند، دید کلان و وسیعی‌تر داشته باشند به نظر من به نفع کشور است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">