ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انهدام ۲۱۲ باند کلاهبرداری اینترنتی

| يكشنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

رییس پلیس فتا فراجا از شناسایی ۲۱۲ باند و دستگیری ۲۴۷ متهم در حوزه کلاهبرداری اینترنتی خبر داد.
سردار وحید مجید، رییس پلیس فتا فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میزان وقوع جرائم از ابتدای سال تاکنون گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در حوزه جرائم سایبری مربوط به اسکیمینگ ۵۸ پرونده کثیرالشاکی مورد رسیدگی قرار گرفت و حدود ۱۴۰ متهم دراین زمینه دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه برداشت‌های اینترنتی ۶۸ باند در این رابطه شناسایی شده‌اند که در این حوزه ۸۷ متهم دستگیر شده‌اند. همچنین در حوزه کلاهبرداری اینترنتی که اولویت جرائم سایبری را در ۹ ماهه امسال داشته‌ است و بالغ بر ۳۵ درصد از جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است حدود ۲۱۲ باند را شناسایی و ۲۴۷ متهم در این رابطه دستگیر شده‌اند.

رییس پلیس فتا فراجا درباره فراوانی جغرافیای جرائم گفت: ۱۸ درصد مربوط به فتای تهران بزرگ، ۱۱ درصد خراسان رضوی، ۸ درصد اصفهان و ۶ درصد فارس و ۴ درصد آذربایجان شرقی بوده است. کمترین وقوع جرائم سایبری نیز در کیش، کهکیلویه وبویراحمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان بوده است.

به گفته سردار مجید در جوامع سنتی‌تر آمار جرائم سایبری نیز کمتر است.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد افزایش کشفیات و ۸ درصد افزایش دستگیری‌ها در این مدت بوده است، گفت: از طریق مرکز فوریت‌های سایبری موفق شده‌اند، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان وجوه حاصل از کلاهبرداری را در حساب‌های مقصد مسدود کرده و این وجوه بلافاصله به شاکیان خارج از روند قضایی برگشت داده شده است.

رییس پلیس فتا فراجا درباره رمز ارزها نیز گفت: میزان پرونده‌های ما در زمینه رمز ارز که با ایجاد شگردهای مختلف از جمله توکن‌های جعلی، ایجاد حساب‌های غیرمجاز، دسترسی به رمز کیف پول افراد، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، افزایش پیدا کرده است.

سردار مجید خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این معاملات صرفا یک روابط بین متعاملین است و برابر آخرین سیاست‌های ابلاغی استفاده از رمزارزها در مبادلات بانکی محمل قانونی ندارد مسئولیت این معاملات صرفا با افرادی است که باهم وارد معامله شده‌اند و مجازاتی هم در این خصوص پیش‌بینی نشده است از همین‌رو ما شاهد سیر صعودی این پرونده‌ها در این خصوص هستیم و توصیه می‌کنیم در این رابطه رعایت دقت را دشته باشند.

  • ۰۱/۱۰/۱۱

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">