ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انواع حملات اخیر سایبری به ایران را بشناسید

| چهارشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۰، ۰۴:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

از کار انداختن نیروگاه برق و قطع برق سراسری در کشور ، ایجاد سفارت مجازی امریکا در ایران ، توسعه شبکه های جمع آوری اطلاعات از طریق توسعه شبکه های اجتماعی، هدایت جریان فتنه از طریق شبکه های اجتماعی در فضای سایبری و حمله به سامانه فیلترینگ شرکت ارتباطات زیرساخت در یک برهه زمانی از دیگر تهدیدهای سایبری دشمنان طی سال های اخیر بوده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل در جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات گفت : فناوری اطلاعات زیرساختار صنایع دیگر را وابسته به خود کرده بنابراین آسیب پذیری این صنعت به دیگر صنایع نیز نفوذ می کند به طوری که حوزه انرژی بیشتری حملات سایبری طی دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی دومین جشنواره صنعت ، بازرگانی و فناوری اطلاعات ، سردار جلالی در سخنان خود در این جشنواره گفت : دسترسی به زیرساخت ها ، نفوذ در شبکه ها ، دستیابی به اطلاعات و تخریب آن ، توقف سرویس خدماتی و زیرساخت و تخریب آن و در نهایت تهدید امنیت ملی از جمله انواع تهدیدات در فضای سایبری کشورها به شمار می رود.

وی اظهار داشت: جنگ سایبری از دوبخش هجوم و دفاع سایبری تشکیل می شود و تهدیدات سایبری دارای چهار سطح فردی ، اجتماعی ، امنیت ملی و سطح بین المللی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به سناریو های مختلف تهدیدهای سایبری گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن ها عملیات مستقل سایبری با هدف فلج سازی راهبردی در مدل حمله چند مرحله ای با حمله به زیرساخت های بانکی و پولی ، مدیریت و کنترل ، خدمات عمومی ، امنیت ، انرژی ، ارتباطات و اطلاع رسانی است که با تولید بی نظمی و بی ثباتی در مسیر به هم زدن اقتدار نظام طراحی می شود.

سردار جلالی با تشریح انواع تهدیدات سایبری طی سال های اخیر گفت: حدود بیست و دو کشور تا به حال ساختار فرماندهی سایبری ایجاد کرده اند و تلاش کشورهای در حال توسعه برای تولید تسلیحات سایبری در حال افزایش است.
وی افزود : استراتژی دشمنان ، توسعه توانمندی های سایبری در حوزه فناوری هسته ای است به طوری که در سال گذشته شاهد حملات نوین سایبری به کشورمان بودیم که ممکن است تکرار شود.

وی با تحلیل اولیه از وضعیت فعلی کشور به فقدان ساختارهای تشکیلاتی و راهکارهای مدیریتی در زمینه شیوه های جدید دفاع و حمله در فضای سایبری و بومی نبودن صنعت نرم افزار و سخت افزار کشور اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر مقام معظم رهبری در سند ابلاغی سیاست های کلی نظام در حوزه دفاع سایبری ، وفور اطلاعات مربوط به آسیب پذیری ها و ناامنی ها در سیستم های اطلاعاتی و سهل و الوصول بودن نسبی آ نها از طریق اینترنت ، ضعف و آسیب پذیری مفرط سیستم های اطلاعاتی رقبای متخاصم و هراس زیاد آن ها از این بایت با وجود تلاش وسیع آن ها در جهت برطرف کردن این آسیب پذیری ها ، وجود زیرساخت ها و بسترهای مناسب جهانی در راستای توسعه بومی جنگ اطلاعات و نامتقارن و کم هزینه بودن ماهیت حملات اطلاعاتی از جمله فرصت های موجود در این عرصه در کشور است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین وجود انگیزه مسئولان برای پیشبرد کار و سرمایه گذاری در زمینه تامین امنیت و دفاع در فضای سایبری ، تشکیل ساختار قرارگاه دفاع سایبری کشور در ستاد کل نیروهای مسلح ، نهادینه شدن نسبی موضوع پدافند غیرعامل در دستگاه ها و وجود ظرفیت های بالای نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه سایبری را از جمله نقاط قوت کشور در حوزه سایبری عنوان کرد.

سردار جلالی تواندمندی های لازم در دفاع سایبری را در چهار بخش معرفی کرد و گفت: توانمندی های راهبردی ، علمی ، فناورانه و همچنین توانمندی های عملیاتی در این بخش تعریف می شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد : محورهای کلی برنامه های دفاع سایبری کشور در لایه نهادینه سازی ساختاری در بدنه دستاگاه ها شامل تشکیل مرکز اجرایی دفاع سایبری با مشارکت وزارت دفاع ، وزارت اطلاعات و وزارت ICT ، تشکیل مرکز دفاع سایبری در زیرساخت ها ، استان های کشور و مناطق حیاتی ، توسعه و تشکیل آزمایشگاه تشخیص رفتار و عملکرد ویروس ، تشکیل مرکز عملیات و کنترل فضای سایبری کشور و سایر زیر ساخت های مورد نیاز می شود.

سردار جلالی افزود : تولید اسناد نظری راهبردی دفاع سایبری و آموزش دفاع سایبری به عنوان محورهای دیگر برنامه های دفاع سایبری کشور معرفی کرد.

وی اظهار داشت : روزانه 55 هزار ویروس رایانه ای در جهان تولید و منتشر می شود که بر اساس تخمین اغلب مقاصد سیاسی و هکری را دنبال می کند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به قرارگاه دفاع سایبری کشور به معرفی عملیات و ماموریت های این قرارگاه پرداخت و گفت : پایش تهدیدات سایبری در دستگاه ها و رصد زیرساخت ها و عملکرد آن ها ، کشف و تشخیص تهدیدات ، تست و بررسی زیرساخت و احصاء آسیب پذیری های عمده ، خنثی سازی تهدیدات ، مقابله عملیاتی با تهدیدات و ایمن سازی بنیادی زیرساخت در این حوزه معرفی می شود.

سردار جلالی با اشاره به سیاست های قرارگاه دفاع سایبری کشور گفت : اجرائی کردن و پیاده سازی سیاست های ابلاغی کلی مقام معظم رهبری ، حداکثر استفاده از توان متخصصین داخلی ، فعال سازی صنعت بومی تولید نرم افزار و سخت افزارهای ضروری ، توسعه فرهنگ سازی در دفاع غیر عامل سایبری و همچنین حداکثر استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی بخش خصوصی از جمله سیاست های قرارگاه دفاع سایبری کشور است.

وی گفت : همه ساله سرقت مالکیت معنوی از طریق امکانات سایبری می تواند هزاران میلیارد دلار به مردم جهان خسارات وارد کند.

دومین جشنواره صنعت ، بازرگانی و فناوری اطلاعات با هدف بررسی وضعیت فعلی صنعت فناوری اطلاعات ایران و جهان، تشویق صاحبان ایده و طرح های برتر در این حوزه ، تجاری سازی دستاوردهای تجاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز شناسایی و تجمیع بنیه اطلاعاتی و تقدیر از برترین مقالات ارسالی به دبیرخانه جشنواره و برگزاری نشست های تخصصی مانند بررسی راهکارهای توسعه رایانش ابری در ایران توسط مرکز پژوهش های مجلس ، بررسی موضوع طراحی و ساخت مراکز داده توسط نماینده وزارت ICT ، بررسی استاندارد مدیریت کسب و کار و همچنین ارائه کارگاه های تخصصی با موضوعات سامانه هوشمند کنترل شهری و شبکه هوشمند توزیع توسط گروه تخصصی KT کره جنوبی ، موتورهای جستجوی فارسی و توسعه یادگیری الکترونیکی سازمانی مبتنی بر شایستگی های محوری توسط مرکز تحقیقات ICT ، بررسی سیستم های فراگستر شهری و مفاهیم دولت فراگستر توسط دانشگاه INHA کره جنوبی طی روزهای 20 و 21 دی ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران با حضور مسئولان از وزارت خانه های ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت ، سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان فاوای نیروی انتظامی و متخصصان داخلی و خارجی از جمله مشاور دولت کره جنوبی و برخی استادان دانشگاه های خارجی همچون کره جنوبی و سوئد برگزار شد.

  • ۹۰/۱۰/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">