ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اهداف همایش ملی دفاع سایبری تشریح شد

| چهارشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۰، ۰۲:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

همایش ملی دفاع سایبری پنجم و ششم بهمن‌ماه جاری به همت پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و با همکاری سازمان پدافند غیر عامل برگزار می‌شود.

به گزارش (ایسنا)، دکتر غلامرضا جلالی - رییس سازمان پدافند غیرعامل - و رییس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی دفاع سایبری در نشست خبری درباره این همایش، با اشاره به این‌که در دهه اخیر با تغییراتی در ماهیت تهدیدات در دنیا مواجه شده‌ایم که بیش‌تر آن‌ها از گسترش تکنولوژی‌های جدید متاثر است، اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی در کنار تمامی مزایا و خدمات رفاهی که برای مردم به ارمغان می‌آورد، تهدیداتی نیز به دنبال خود دارد که می‌تواند آسایش را از همین مردم سلب کند.

وی با اشاره به این که سه فن‌آوری عصر جدید را به انفجار اطلاعات تبدیل کرده‌اند، گفت: ‌ماهواره‌ها، بردهای سنجش از راه دور و فن‌آوری اطلاعات این فن‌آوری‌ها را تشکیل می‌دهند که علاوه بر گسترش رفاه و خدمات، تهدیداتی برای سایر کشورها به ارمغان آورده‌اند.

او با تاکید بر این‌که حوزه‌های مجازی در حال حاضر در برگیرنده تمام دنیای واقعی هستند، خاطرنشان کرد: اکثر مواردی که در دنیای واقعی به آن برمی‌خوریم، در فضای مجازی نیز قابل پیگیری و تحقق هستند و کشور ما نیز با توجه به این که این نیاز را در جهت الکترونیکی شدن احساس می‌کرد، در برنامه پنجم توسعه، بندی را به تحقق دولت الکترونیکی اختصاص داده است که در راستای آن در انتهای برنامه باید شاهد تحقق 70 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی باشیم.

رییس سازمان پدافند غیر عامل اظهار کرد: نظریه‌پردازان و اندیشمندان، جنگ آینده را در فضای سایبری می‌دانند و به همین منظور دنیا در حال آرایش جدیدی در حوزه سایبری است؛ هرچند با توجه به ملاحظات سیاسی، تهدیدات در فضای سایبر متغیر است.

جلالی سه دسته امنیت را در فضای سایبر شدنی دانست و گفت:‌ امنیت فردی که معمولا تهدیدات آن به هک معروف است، امنیت اجتماعی که در راستای برخی تهدیدات مرتبط با گروه عظیمی از مردم است و امنیت ملی که تهدیدات آن می‌تواند کل کشور را شامل شود.
او افزود: معمولا در سطح سوم این امنیت، شاهدیم که دولتی درصدد حمله و تهاجم به دولتی دیگر است؛ بر همین اساس سال گذشته شاهد بودیم حمله‌ای از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحت عنوان استاکس نت به منظور صدمه زدن به سیستم‌ها و دستگاه‌های هسته‌یی کشور تدارک دیده شده و تهدیدهای علیه ما را از بالقوه، بالفعل کرد.
رییس سازمان پدافند غیرعامل، تمرکز همایش دفاع سایبری را بر حوزه امنیت ملی عنوان کرد و گفت: کنفرانس‌های مرتبط با حوزه دفاع معمولا حیطه محدودی دارند اما دامنه حوزه سایبری گسترده است و ما نیز درصددیم تا دفاع سایبری را به عنوان شعار برگزاری این همایش داشته باشیم چراکه این حوزه در ارتباط با مباحث بسیاری از جمله اقتصاد، امنیت، صنعت و حتی حوزه‌های زیرساختی و سیاسی است.
جلالی در ادامه سخنانش اذعان کرد: در حوزه دفاعی باید مدلی دفاعی را ارائه دهیم تا بر مبنای آن دامنه مباحث و فعالیت‌ها گسترش و بسط پیدا کند.

وی افزود: در دفاع سایبری می‌توانیم ابعاد مختلفی از جهت فنی، فرهنگی و امنیتی داشته باشیم که رشته‌های مرتبط با ICT در ارتباط با بخش فنی، فعالان مرتبط با موضوعات محتوایی، در ارتباط با بعد فرهنگی و امنیت سرمایه‌های مادی و معنوی بعد امنیتی را تشکیل می‌دهد. هرچند که لازم است بدانیم جنگ سایبری به لحاظ علمی، ‌ادبیاتی و حقوقی موضوعی توسعه‌یافته‌ای نیست، تا جایی که حتی برخی الزامات بین‌المللی نیز برای آن تعریف نشده است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل، نظام راهبردی آمریکا را در جهت دفاع سایبری موضوعی پراهمیت تلقی کرد و گفت: شاهد بودیم که دولت آمریکا سندی را تعریف کرد مبنی بر این‌که دفاع سایبری به این کشور برابر با حمله نظامی به این کشور است.در حالی که این موضوع قبل از تعریف این سند ادبیات باز نشده‌ای بود و چندان مورد توجه سایر کشورها واقع نمی‌شد. حال که فعالیت‌های از این قبیل را در کشورهایی هم‌چون آمریکا شاهدیم، باید بدانیم که اهمیت این موضوع بسیار زیاد است.
جلالی درباره اهداف برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: تحلیل وضعیت موجود کشور و رصد تهدیدات فضای سایبری، تبیین جایگاه سازمان‌ها و مراکز در برابر دفاع سایبری و هم‌چنین نهادینه کردن فرهنگ دفاع سایبری در سطح ملی از جمله اهداف این همایش است.
او عنوان کرد: ‌در راستای برگزاری این همایش ملاحظاتی از قبیل پرداختن به محتوا و نپرداختن به تجملات، برگزاری کنفرانس با روحیه بسیجی، حداقل هزینه در اجرا و حداکثر بازده در محتوا و تولید علم بومی از جمله این موارد است.
وی درباره محورهای این همایش نیز یادآور شد: تهدیدات و دشمن‌شناسی و بررسی وضع موجود کشور در حوزه دفاع سایبری و امنیت، راهبردها و راهکارهای دفاع سایبری، الگوهای حقوق بین‌الملل، طراحی الگوی بومی دفاع سایبری برای کشور و نقشه راه تولید بومی صنعت از جمله برخی محورهاست.
رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: هرچند که مباحثی از قبیل بررسی و تبیین اثرات شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با حملات سایبری، آینده پژوهشی و روند توسعه تهدیدات، بررسی سناریوی حوزه‌های تهدید، بررسی وضع موجود و چالش‌های در ارتباط با امنیت سایبری، بررسی الگوهای حقوقی و راهبردهای دفاع سایبری و تبیین جامعه اطلاعاتی در دفاع سایبری نیز از جمله دیگر محورها تلقی خواهند شد.

او درباره حامیان علمی و مالی این همایش ابراز کرد: دانشگاه‌هایی از قبیل مالک اشتر، شریف، تهران، دفاع ملی، انجمن علمی رمز و انجمن علمی فن‌آوری اطلاعات از جمله برخی حامیان علمی هستند و در راستای حمایت مالی درخواست خود را از دستگاه‌ها در دست پیگیری داریم.

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: ساختار اجرایی همایش متمرکز بر پژوهشکده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی است و مهندس حبیب‌الله اصغری، رییس ستاد برگزاری همایش و دکتر سعید قاضی‌مغربی، دبیر علمی آن خواهد بود.

او پنجم و ششم بهمن‌ماه را زمان برگزاری همایش عنوان کرد و گفت: سعی بر آن است تا اول مهرماه فراخوانی برای دریافت مقالات اعلام شود و احتمال زیاد تا 15 آذرماه به طول خواهد انجامید.

وی درباره محتوای این همایش تاکیر کرد: سه دسته محتوا با رویکرد سخنرانی‌های کلیدی مسوولان کشوری، مقالات سفارشی نخبگان در این زمینه و فراخوان عمومی محتوای اصلی این همایش را شامل می‌شود.

او افزود: تاکید ما بر شاخص‌های علمی و پژوهشی نیست، علاوه بر این که از آن‌ها استقبال خواهیم کرد اما به دنبال مقالات کاربردی و ارائه الگوهای کشوری هستیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره مخاطبان اصلی این همایش نیز اظهار کرد: سیاست‌گذاران و متولیان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کشور، اعضای هیات علمی و کارشناسان حوزه فن‌آوری اطلاعات، امنیت و حقوق بین‌الملل، روسا و کارشناسان پدافند غیرعامل در کشور، نخبگان و صاحب‌نظران بخش خصوصی از مخاطبان اصلی به شمار می‌روند.

در ادامه این نشست دکتر سعیدقاضی مغربی - معاون پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی - همچنین دبیر علمی این همایش، تدوین نظام جامع دفاع سایبری را از الزامات اساسی کشور در حوزه دفاع و امنیت سایبر بیان کرد و گفت: در تدوین محورهای این همایش تلاش بر این بوده تا موضوعات به گونه‌ای ارائه شود که به واسطه آن محققان و متخصصان با ارائه نتایج تحقیقات خود نیازهای دانشی مورد نیاز تدوین این نظام را فراهم کرده که امیدواریم این مهم تحقق یابد.

وی به ضرورت و اولویت بالای موضوع همایش و تحقق اهداف آن پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر دولت آمریکا سند تدابیر عملیات سایبری خود برای سال‌های 2016 تا 2028 را منتشر کرده که بخش قابل توجه این سند به شرح و بررسی جنگ‌های الکترونیکی، عملیات شبکه‌های رایانه‌یی و سایبر می‌پردازد.

قاضی مغربی در ادامه تاکید کرد:‌ به نظر می‌رسد طراحی و تدوین چتر دفاعی سایبری برای بخش‌های مختلف و به ویژه صنایع مهم راهبردی کشور، راهکاری اساسی و راهگشا باشد که یکی از اقدامات مناسب جهت تبیین و استخراج راهکارهای تدوین این چتر دفاعی، گردهمایی خبرگان و فراهم کردن زمینه هم اندیشی ایشان است.

  • ۹۰/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">