ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد بیش از 50 میلیون خط تلفن ثابت و سیار

| يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۸۷، ۰۵:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

بررسی وضعیت ارتباطات تلفنی ( ثابت و سیار) در کشور نشان می دهد که تاکنون در مجموع بیش از 50 میلیون خط تلفن ثابت و سیار در کشور ایجاد شده است.

به گزارش نشریه "برنامه " چاپ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری در شماره امروز خود نوشت: بر اساس آمار تا پایان اردیبهشت ماه امسال 24 میلیون خط تلفن ثابت و 5/26 میلیون تلفن همراه توسط بخش دولتی در کشور ایجاد شده است.

بر اساس نوشته نشریه برنامه برای نخستین بار در سال 2002 میلادی تعداد تلفن های همراه از ثابت در سطج جهان بیشتر شد. در ایران نیز تعداد تلفن های همراه 5/2 میلیون خط از تلفن ثابت بیشتر شده که از این تعداد بیش از یک میلیون خط آن در استان تهران دایر است.

شرکت خصوصی ایرانسل حدود 11 میلیون ، شرکت مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) حدود 580 هزار ، شرکت مشارکتی اصفهان حدود 34 هزار و شرکت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کیش حدود 12 هزار خط تلفن همراه ایجاد کرده اند.

نشریه برنامه در ادامه نوشت: به این ترتیب در حال حاضر حدود 6/11 میلیون خط تلفن همراه توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شده که با احتساب 5/26 میلیون خط دولتی در مجموع حدود 38 میلیون خط تلفن همراه در کشور دایر شده است که ضریب نفوذی معادل 54 درصد را تولید می کند. این ضریب نفوذ بیش از اهداف برنامه چهارم توسعه است. طبق سند توسعه بخش، باید این رقم تا پایان برنامه به ضریب نفوذ 50 درصد برسد.

همچنین تعداد 24 میلیون خط تلفن ثابت ضریب نفوذی معادل 34 درصد را تضمین می کند. طبق سند توسعه بخش ، باید تا پایان برنامه ، یا ضریب نفوذ تلفن ثابت به 50 درصد برسد یا واگذاری به روز شود.

در مجموع ضریب نفوذ کل ( اعم از تلفن ثابت و همراه ) معادل 88 درصد است که اهداف قانون برنامه را محقق کرده است.

این گزارش حاکیست: با توجه به جمعیت و نیاز مردم به خدمات تلفن همراه ، فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه نیز در برنامه پیش بینی شده است. بر اساس مطالعات سازمان های ذیربط، اپراتور سوم تلفن همراه مانند اپراتور دوم حدود 15 میلیون مشترک خواهد داشت و برای مدت 15 سال در سراسر کشور اجازه فعالیت دارد.

بر اساس این گزارش: تلفن ثابت برای نخستین بار در سال 1269 هجری خورشیدی یعنی حدود 14 سال پس از اختراع تلفن ( در سال 1876 میلادی) در تهران بین دو ایستگاه ماشین دودی و شهرری راه اندازی شد و این ، آغاز ورود فناوری ارتباطات به کشور بود.

همچنین خدمات تلفن همراه برای نخستین بار در سال 1373 و توسط شرکت دولتی مخابرات ایران به مردم عرضه شد.

  • ۸۷/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">