ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد هاستینگ داخلی مشکلی ندارد

| سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۸۴، ۱۰:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

معاون فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در راستای ایجاد مراکز IDC، نمی‌توان بر روی بحث سخت‌افزاری مانور داد اما از نظر به کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزارها مشکل خاصی نداریم و قدم بعدی به نتیجه رساندن مباحث حقوقی، تعرفه‌ها و تخفیف‌هایی است که به عنوان حمایت برای ایجاد مراکز‌ هاست در داخل کشور مطرح شده است.
مهندس«مهدیون» در گفت‌وگو با (ایسنا)، در مورد لزوم دستیابی به استقلال اینترنتی در کشور و راهکاری‌های آن با اشاره به سابقه‌ی شکل گیری شبکه‌ی اینترنت در جهان اظهار داشت: بحث اینترنت در ابتدای پاگیری، بیشتر برای مقاصد نظامی ‌به کار گرفته می‌شد و به طور طبیعی با توجه به این که مبدا آن از کشور آمریکا بود، این کشور اطلاعات بیشتری روی این شبکه قرار داد.
وی ادامه داد: همه‌ی کشورها می‌خواستند از این دانش استفاده کنند و نهایتا وضعیت به این شکل شد که دیگران با پرداخت پول توانستند به اطلاعات شبکه دسترسی یابند و رفته رفته مفاهیم به سمت یک طرفه شدن پیش رفت.
وی افزود: پس از آن فضای سایبر به خاطر کمتر شدن هزینه‌ها و امنیت بیشتر به سمت ناحیه‌یی شدن پیش رفت و دیتا سنترها به عنوان محلی برای گذاشتن اطلاعات شکل گرفتند و این بحث مطرح شد که هر چه حجم اطلاعات بیشتر شود، قیمت تمام شده پایین خواهد آمد، بنابراین با این شعار، تعدادی از هاست‌ها در حوزه‌ی آمریکای شمالی شکل گرفتند.
معاون فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: این‌هاست‌ها، با قیمت ارزان و کیفیت بیشتر، بازار کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که در این زمینه مشکل داشتند را هدف گرفته و بسیاری از کشورها از جمله ایران در این بازار جذب شدند.
وی با اشاره به این که اطلاعات کلیدی کشورها بر روی این‌ هاست‌ها قرار می‌گرفت، اظهار داشت: این بحث موقعیت مناسبی برای آمریکا بود تا به واسطه‌ی وجود این مراکز، خود را از نظر اقتصادی تامین کند و از طرف دیگر امکان بهره‌برداری از دارایی عظیم اطلاعات نیز در اختیار آن‌ها قرار داشت.
معاون فنی سازمان تنظیم مقررات با تصریح بر این که تکنولوژی موجود در سیستم دیتا سنترها، نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه‌هایی است که در صورت وجود مشتری پوشش داده می‌شود، اظهارداشت: ایجاد دیتا سنتر برای کشوری مانند ایران که در مسایل فرهنگی و استقلال خود و در نگاه به مسایل اعتقادی پررنگ تر از سایر کشورها است، ضرورت بیشتری دارد و باید با اهمیت بیشتری دنبال شود.
مهدیون با اشاره به اتفاقاتی که در سال گذشته در بحث مسدود کردن سایت‌ها توسط‌ هاست‌های خارجی روی داد اظهار داشت: در همین راستا آیین‌نامه‌یی با عنوان IDC برای ایجاد مراکز IDC در کشور شکل گرفت.
وی خاطر نشان کرد: این گونه اقدامات برای رسیدن به سود آوری به یکسری کاتالیزور نیاز دارد، بنابراین آیین‌نامه‌های حمایتی نیز تدوین شد تا دارندگان شرایط با رعایت حداقل‌های فنی نسبت به ایجاد این گونه مراکز با کیفیت خوب اقدام کنند.
معاون فنی سازمان تنظیم مقررات در مورد چگونگی این حمایت‌ها گفت: عرضه‌ی باند اینترنت به شکل مجانی و یا با تخفیف به عنوان حمایت از سه شرکت دارای مجوز مطرح شده و یکی از شرکت‌ها نیز پایلوت مرکز خود را راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد: در راستای این حمایت‌ها مذاکراتی را با بخش‌های حقوقی مخابرات ایران در مورد تخفیف‌ها و یارانه‌ها آغاز کرده ایم.
مهدیون افزود: طی دو هفته‌ی اخیر بحث‌هایی مبنی بر این مطرح شد که این کسب و کار در بخش خصوصی انجام شود، در حالی که تعدادی از بخش‌های دولتی هنوز اطلاعات خود را به هر دلیل آماده‌ی قرار دادن بر روی سیستم‌های بخش خصوصی نمی‌دانند.
معاون فنی سازمان تنظیم مقررات خاطر نشان کرد: از طرف دیگر بحث‌هایی صورت گرفته تا شارع دو به عنوان دیتا سنتر دولتی، توسعه یابد و بخشی از این بازار را تحت پوشش قرار دهد.
وی تصریح کرد: معاونت IT وزارت ارتباطات به دنبال افزایش تعداد IDC‌ها و یافتن روش‌هایی است که به این کسب و کار آسیبی نرسد.
معاون فنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مزایای ایجاد این مراکز در داخل کشور گفت: این کار باعث آرامش خیال برای مشتریان و امنیت بیشتر خواهد شد تا دیگر اتفاقاتی از قبیل مسدود کردن سایت‌ها رخ ندهد.
وی ادامه داد: شاید درا ین حوزه قیمت تمام شده‌ی تجهیزات حتی از سطح طبیعی آن بالاتر برود اما با توجه به یارانه‌هایی که در حالا بررسی آن‌ها هستیم این کسب و کار برای تامین همیشگی اطلاعات مردم فعال می‌شود.
مهدیون اظهار داشت: در راستای ایجاد مراکز IDC، نمی‌توان بر روی بحث سخت‌افزاری مانور داد اما به ایجاد سرویس‌های مربوطه نزدیک شده و از نظر به کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزارها مشکل خاصی نداریم.
وی ادامه داد: قدم بعدی به نتیجه رساندن مباحث حقوقی، هزینه‌ها، تعرفه‌ها و تخفیف‌هایی است که به عنوان حمایت برای ایجاد مراکز‌ هاست در داخل کشور مطرح شده است.

  • ۸۴/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">