ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت 40 ساله شد

| جمعه, ۸ آبان ۱۳۸۸، ۰۷:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

روز گذشته اینترنت 40 ساله شد.

به گزارش ایسنا، بزرگ‌ترین ابداع بشر بعد از چاپ کتاب، هنگام اولین آزمایش با اختلالی در کامپیوتر فرستنده مواجه شد، با این همه سنگ بنای ارتباط جهانی کامپیوترها با اینترنت از همین لحظه گذاشته شد و دنیا را تغییر داد. دوران اینترنت از ساعت 9 شب روز 29 اکتبر 1969 شروع شد. روزی که در دانشگاه کالیفرنیا برنامه‌نویسی با نام چارلز کلاین تحت نظارت پروفسور لئونارد کلاینراک حرف "L" را روی صفحه کلید کامپیوتری بسیار بزرگ فشار داد. او‌ همزمان با فرانک هارت حرف می‌زد که 500 کیلومتر دورتر در مرکز تحقیقات دانشگاه استنفورد پشت یک کامپیوتر بزرگ نشسته بود و بی‌صبرانه به مانیتور خود نگاه می‌کرد.

بنا بر این بود که کلاین کلمه‌ "LOG " را تایپ کند و هارت در جواب "IN" را بنویسد اما در کار کامپیوتر کلاین بعد از نوشتن حرف دوم اختلالی بوجود آمد و به این ترتیب اولین پیام کامپیوتری ‌فرستاده دو حرف "LO" شد.

پروفسور کلاینراک دراین خصوص می‌گوید که آن پیام‌های کوتاه در مقایسه با حجم پیام‌ها و اطلاعاتی که امروزه با اینترنت جابجا می‌شوند، بسیار ناچیز بودند. در آن روز هیچ خبرنگار و عکاسی و هیچ محقق دیگری در هنگام ارسال اولین پیام‌های اینترنتی حضور نداشت و این برقراری موفق ارتباط اینترنتی فقط در دفاتر ثبت شد زیرا کسی فکر نمی‌کرد که با این کار بعدها چه پیشرفت بزرگی‌ به دست خواهد آمد.

آن زمان اینترنت هنوز آرپانت نام داشت و برای این به وجود آمده بود که دانشگاها و مراکز تحقیقاتی ‌را در آمریکا به هم ارتباط دهد. هدف هم این بود که هیچ کامپیوتری نقش کامپیوتر مرکزی را بازی‌ نکند. یعنی‌اگر در نقطه‌ای خط ارتباطی‌از کار بیافتد، ارتباط از طریق کامپیوتر دیگری ادامه پیدا کند و با این کار همه به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

البته شعار "همگان باید به اطلاعات دسترسی ‌داشته باشند" در عمل حتی امروز هم کار ساده‌ای نیست زیرا وجود زبان‌های مختلف در دنیا خود مشکلی بزرگ ‌در برقراری ارتباطات جهانی‌ با اینترنت است. استفاده از تکنیک و فن‌آوری برای وصل شدن به اینترنت هم همچنان بستگی به میزان سرمایه‌گذاری هر کشور در تهیه‌ جدیدترین امکانات را دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در 37 کشور دنیا دسترسی ‌به تمام بخش‌های شبکه‌ی جهانی امکان پذیر نیست زیرا دولت‌ها آن‌ها را سانسور می‌کنند و حتی هنوز هم در بسیاری از بخش‌های دنیا مانند روستا‌های آفریقایی سیستم برق وجود ندارد.

با این همه در کشورهای پیشرفته نیز همگان از امکانات فراوان اینترنت استفاده نمی‌کنند.

  • ۸۸/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">