ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازار اینترنت چگونه رقابتی می شود؟

| دوشنبه, ۷ دی ۱۳۸۸، ۱۱:۱۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تهران به عنوان پایتخت کشور یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان اینترنت البته از نوع پرسرعت محسوب می شود. به همین علت بود که با توجه به مقررات ممنوعیت حضور شرکت های مخابرات دولتی، شرکت های خصوصی موسوم به ندا عمده فعالیت های خود را ابتدا در تهران و سپس در دیگر کلان شهرها آغاز کردند.

اما با وجود ممنوعیت حدود سه ساله شرکت های مخابراتی، در همین استان تهران نیز کم نبودند بخش هایی که امکانی برای دریافت این خدمات نداشتند. علت نیز روشن بود، بخش خصوصی بر اساس ماهیت فعالیت خود، موضوع درآمدزایی را در دستور کار داشت و به این ترتیب نخست به بخش هایی مراجعه کرد که دارای مصرف کننده بیشتر و سود تضمین کننده بودند.

اگرچه در سال های گذشته وزیر ارتباطات سابق و مدیران شرکت مخابرات انتقادات زیادی را به طرح ممنوعیت مذکور وارد کرده و معتقد بودند نه تنها سرعت عرضه خدمات از سوی شرکت های خصوصی بر اساس تعهدات پیش نرفته بلکه عرضه این خدمات با رشدی نامتوازن همراه شد.

به هر ترتیب از هفته های گذشته اخباری هر چند کوتاه از حضور رسمی شرکت مخابرات تهران در برخی سایت ها و خبرگزاری ها مخابره شد. خبر اول به نقل از مدیرعامل شرکت مخابرات تهران بود که از ارائه 100 هزار پورت پر سرعت اینترنت دردو ماه آینده خبر داد.

خبر دوم نیز به نقل از مدیر روابط عمومی این شرکت بود که از طرح عرضه 600 هزار پورت پرسرعت اینترنت برای تهران و کرج خبر داد که تا اوایل سال آینده نیز عملیاتی خواهند شد. اگرچه وی معتقد است: " با فعالیت اپراتورهای وا‌یمکس از یک سو و شرکت مخابرات از سوی دیگر می‌توان به جرات گفت که در نیمه اول سال آینده متقاضی باقی نمی‌ماند که در خواست دریافت ADSL داشته باشد و ما نتوانیم این سرویس را به او ارائه دهیم."

این اخبار در حالی منتشر می شود که مقامات شرکت مخابرات در خصوص نحوه جذب مشتری، مواضع بسیار محتاطانه ای داشته و تاکید می کنند که این خدمات تنها در مناطق خاص، برای مشاغل خاص و به صلاحدید مدیران منطقه ای مخابرات ارایه خواهد شد.

اگرچه بعید به نظر می رسد که در آینده با استناد به خصوصی سازی مخابرات، عرضه خدمات این شرکت با ملاحظات و محدودیت های مورد اشاره انجام پذیرد، لیکن تا کنون انتشار این اخبار واکنشی از سوی سازمان تنظیم مقررات و یازده شرکت خصوصی فعال در عرصه اینترنت پرسرعت در پی نداشته است.

این در حالی است که یازده شرکت خصوصی مذکور، همواره به نوع تعامل شرکت های مخابراتی و شکل حضور ایشان در بازار عرضه اینترنت، اعتراضاتی داشتند.

اگرچه با توجه به حجم بالای عرضه پورت اینترنت پرسرعت از سوی شرکت مخابرات، هنوز در مورد نحوه رقابتی شدن قیمت، کیفیت و سرعت در بازار اینترنت اطلاعاتی در دست نیست، لیکن این اتفاقی است که دیر یا زود رخ داده و شاید منجر به طرح مباحث رسانه ای نیز بشود. چراکه در نهایت احتمال تلاقی بازار شرکت مخابرات و یازده شرکت ندا و شرکت های عرضه کننده خدمات وایمکس وجود دارد که این امر مستلزم پیش بینی های لازم خواهد بود.

به هر تقدیر در صورت حفظ رقبای موجود، رقابتی شدن این بازار از هر لحاظ به نفع مصرف کنندگان این خدمات تمام خواهد شد.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۱۰/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">