ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بازار داغ برچسب سازی در حوزه ICT

| سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۲:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن‌چی - مهارت پیدا کرده‌ایم و جالب این که هنوز هم خسته نشده ایم. شاید هم عادت کرده‌ایم کلمه " الکترونیکی" و " هوشمند " را بچسبانیم به کلمه‌های دیگر و طوری وانمود کنیم که گویی یک طرح عملی را اجرا کرده و باری را از روی زمین برداشته ایم.

راز تهیه آیین‌نامه‌ها و تخصیص بودجه‌ها و مشهور شدن به نامی و برقرار ماندن در پستی و پر شدن رسانه‌ها از تیترهای سرشار از " می‌شودها ".

عادت کرده ایم بگوییم شهر الکترونیکی ، جزیره هوشمند ، آموزش الکترونیکی ، دادگاه الکترونیکی ، سلامت الکترونیکی ، مساجد الکترونیکی ، نظارت الکترونیکی و... . بعد هم تکلیف و روال مشخص است ترتیب مناقصه بدهیم و همایش برگزار کنیم و اطلاع رسانی کنیم و...که خوب است و لازم است و واجب. مجری انتخاب کنیم و شریک بگیریم و بودجه تخصیص دهیم و برنامه زمانبندی بگذاریم و نام طرح را بگنجانیم در شناسنامه کاری و شرح عملکرد و خلاص.

بعد هم وقتی کسی پیگیر شد که نتیجه شعاری که دادید چه شد، جواب گویی از قبل آماده است و می‌توانیم تا مدت‌ها سوژه سازی کنیم که بودجه کم است و قوانین دست و پا گیر است و سازمان‌ها و نهادها هماهنگ نیستند. کمی بعدتر هم طرحی که برچسب هوشمند، الکترونیکی یا دیجیتال دارد، می شود کیسه بوکسی که مشت تاخیر و هدر دادن بودجه و زمان و نیروی متخصص و... بر آن کوفت و خلاص. بعد هم بی هیچ مشکلی می‌توان برچسب " الکترونیکی" و " هوشمند" را برداشت و سراغ کلمه دیگری رفت و اسم کل این فرایند را گذاشت " توسعه ".

طرح های کاغذی که مصرف همایشی بیشتر دارند در شرایطی همچنان ورد زبان برخی از مسوولان است که هنوز هم مشکل کیفیت اینترنت و اختلال تلفن همراه و نبود قوانین زیر ساختی در زمینه‌های مانند تجارت الکترونیکی تا جرایم رایانه‌ای و...از سال‌ها پیش تا کنون همچنان به قوت خود باقی است.

آری تلخ یا شیرین برچسب بازی و برچسب سازی همچنان بازار داغی دارد.

شاید اگر کمی از خوش بینی و رویا فاصله بگیریم و از خواب خرگوشی بیدار شویم، دریابیم بیش از آن‌که لازم باشد میلیون‌ها تومان هزینه برای این طرح‌های برچسب دار هزینه کنیم، لازم است مشکلات زیر ساختی کشور را که هنوز به قوت خود باقی است حل کنیم. چرا که برای به تحقق پیوستن این رویاهای دور و دراز بیش از هر چیزی نیازمند بسترهایی با کیفیت بالا و شبکه‌های ارتباطی قدرتمند داریم.

با قدم قدم رفتن، می‌توان پیشرفت کرد اما با نشستن و همایش برگزار کردن و کاغذ بازی و پریدن های مجازی، پیشرفتی در کار نخواهد بود.

  • ۸۸/۰۲/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">