بازی ایرانی کوهنورد تولید شد
جدیدترین بازی رایانهای ایرانی با نام «کوهنورد» از شنبه ـ هشتم مرداد ماه ـ توزیع خواهد شد.
به گزارش (ایسنا)، مراسم رونمایی و نشست خبری بازی رایانهای «کوهنورد» در پژوهشگاه باقر العلوم تهران برگزار شد.
مهیاراصغرپور ـ مدیر عامل شرکت «های یو وی» ـ که پخشکننده «کوهنورد» محسوب میشود، درباره این بازی جدید ایرانی توضیح داد: در بخش تولید این بازی دوستان زحمت بسیاری کشیدهاند و دوسال زمان گذاشتند. ما نیز برای توزیع این بازی ایرانی در مراکز فرهنگی و هنری که بتوانند بازی رایانهای را پخش کنند، اقدام خواهیم کرد. به همین دلیل استفاده از فرهنگسراها و مدارس جزو برنامههای ما برای توزیع این بازی ایرانی است.
وی در مورد تیراژ این بازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیراژ بازی مشخص نمیشود، اما پیش بینی میکنیم براساس پتانسیلی که این بازی دارد حدود 200 هزار نسخه از آن به فروش برسد.
این مدیرعامل در پاسخ به این پرسش که آیا «کوهنورد» میتواند با بازیهای خارجی هم سبک خود رقابت کند، تصریح کرد: شرکت ما سالها است که در بخش توزیع بازیهای رایانهای خارجی فعالیت میکند، بازیهای ایرانی هنوز در ابتدای راه هستند و اگر بخواهیم بگوییم که میتوان آنها را در سطح بهترین بازیهای دنیا جای داد اغراق کردهایم. درست است که برخی از بازیهای رایانهای ایرانی از بسیاری از بازیهای خارجی بهتر هستند اما نمیتوان به آن جنبه کلیت داد.
وی ادامه داد: در زمینه بازیهای رایانهای، بازیسازان ما از نظر فنی و تکنیکی عقب هستند، چرا که کشورهای خارجی سالیان سال است که سرمایه گذاری زیادی در این صنعت کردهاند.نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که اگر چه بازیهای رایانهای ایرانی از نظر تکنیک پائینتر بازیهای سطح اول دنیا هستند اما آنها میتوانند با جذابیت محتوایی که برای کاربر ایرانی دارند، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنند.
اصغرپور در بخش دیگری از این نشست، یکی از ویژگیهای مهم بازی «کوهنورد» را جدید بودن آن دانست و خاطر نشان کرد: شرکت «های یو وی» که پخش کننده بازیهای رایانهای در بخش خصوصی است، هدفی اقتصادی دارد. فکر میکنم با ویژگیهایی که در بازی «کوهنورد» دیدهایم این بازی میتواند جزو بازیهای بسیار موفق ایرانی باشد، چرا که نوآوری خوبی در آن دیده میشود. به نظر من یکی از مهمترین ویژگیهای «کوهنورد» آن است که این بازی از نمونه خارجی کپی برداری نشده است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا مراجع ذی ربط از بازیهای رایانهای ایرانی حمایت میکنند تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بازار بازیهای رایانهای وجود دارد آن است که هنوز متولی آن مشخص نیست.سالها قبل ارشاد مسئول این بخش بود و پس از تاسیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار شد که آن بنیاد متولی کامل این بخش باشد اما این اتفاق به صورت تمام و کمال نیفتاده است.
اصغر پور درباره هزینه هولوگرامهایی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای از شرکتهای پخش کننده دریافت میکنند اظهار کرد: از دو سال پیش هولوگرام از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای به شرکتهای پخش کننده فروخته میشود. از ابتدا قرار بود در آمد ناشی از این کار در خدمت حمایت از بازیهای ایرانی و همچنین مبارزه با قاچاق بازیهای غیر مجاز در بازار قرار گیرد. اگرچه در زمینه ساخت بازیهای رایانهای ایرانی کارهای خوبی شده است اما همچنان شاهد قاچاق بازیهای غیر مجاز هستیم.
وی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سمعی و بصری گفت: متاسفانه گویا ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سمعی و بصری خود را در مقابل بازیهای رایانهای متعهد نمیبیند و اگر هم برخورد کوچکی با آن میکند، تنها در تهران است.
در ادامه محمد علی خطیبی ـ مدیر عامل نشر الکترونیک ایران ـ که ناشر بازی «کوهنورد» محسوب میشود با اشاره به اینکه توضیح کالاهای فرهنگی در دنیا یکی از پردرآمدترین فعالیتها است، گفت: یکی از وظایف فعلی موسسه نشر الکترونیک ایران توزیع و انتشار محصولات الکترونیک است چرا که صنعتی شدن کالاهای فرهنگی یکی از ضرورتهایی است که باید به آن توجه شود، یعنی اگر میخواهیم کالای فرهنگیمان جنبه اقتصادی نیز داشته باشد باید به آن توجه کنیم.
وی درباره بازی «کوهنورد» ادامه داد: بار اصلی مالی ، سرمایه گذاری و حمایت از تولید را موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی «تبیان» برعهده داشت. موسسه «تبیان» موسسهای است که به عنوان اولین حامی بخش تولید بازیهای رایانهای ایرانی وارد میدان شده است.
خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا بازیهای ایرانی دیگری نیز در شرکت نشر الکترونیک ایران در حال تولید است خاطر نشان کرد: ما صرفا ناشر بازی های تجاری هستیم که بازگشت اقتصادی دارند. این وظیفه ما است که به صنعتی شدن کالاهای فرهنگی کمک کرده تا چرخه تولید و عرضه آنها بدون حمایت و سوبسید دولتی شکل گیرد. این اتفاقی است که در تمامی کشورهای دنیا به وقوع پیوسته است. در هر صورت شرکت نشر و الکترونیک ایران اگر بتواند از هر بازی در هر سبک و دستگاهی که توزیع کننده و تولید کننده خوبی داشته باشد حمایت خواهند کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز ما حمایت از بازیهای دیگری را در دستور کار داریم. اکنون برای پنج بازی از موسسه «تبیان» با شرکت «های یو وی» به عنوان پخش کننده به توافق رسیدیم که این شرکت در زمان مقرری که مد نظرشان است، آن را پخش خواهند کرد.
مدیر عامل شرکت نشر الکترنیک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بازیهای تحت وب در این شرکت تولید شده است یا خیر تصریح کرد: هنوز بازی آن لاین خوبی برای تولید به ما عنوان نشده است. اما این موسسه خود پیشنهادهایی دارد طبیعتا توزیع و نشر بازیهای آن لاین هم سادهتر است و هم مخاطبان آنها از دایره مرزها فراتر میروند.اکنون شرکت موسسه «تبیان» بازی را در این زمینه در دست ساخت دارد که امیدواریم آن بازی ویژگیهای مدنظر ما را داشته باشد تا از آن حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه حمایت از نشر بازیهای رایانهای ایرانی در خارج از کشور یکی از برنامههای ما است اظهار کرد: ما برای نشر بازی در خارج از کشور برنامههای داریم چرا که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور و حتی شهروندان سایر کشورها میتوانند به بازیهای ایرانی علاقه مند باشند. ممکن است در بازیهایی مانند رالی نتوانیم با موسسات بازیسازی خوب دنیا رقابت کنیم اما در بخش بازیهای دارای محتوا، داستان و روایتهای خاص میتوانیم مخاطبین بسیاری را در خارج از کشور جذب نماییم.
خطیبی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: همانطور که در استقبال از سریال «شکرستان» دیدیم برای بسیاری داستان و روایت داستانی اهمیت بسیاری دارد. در همین جا باید این خبر را نیز بدهم در مرحله عقد قرار داد برای تولید بازی رایانهای براساس سریال «شکرستان» به صورت لوح فشرده و آن لاین هستیم.
در ادامهی این نشست، فرهود فرمند مدیر پروژه بازی «کوهنورد» نیز در توضیح این بازی رایانهای گفت: براساس علاقه شخصی که به توزیع بازیهای رایانهای ایرانی داشتم از سال 79 کار را شروع کردم که ایده بازی رایانهای «کوهنورد» همان زمان شکل گرفت. من این طرح را به موسسه تبیان ارائه دادم و آنها نیز تولید چنین کاری را قبول کردند.
وی ادامه داد: داستان بازی «کوهنورد» درباره یک مرد خودساخته است که وارد یک مسابقه کوهنوردی بینالمللی میشود.این بازی به صورت رسمی 13 مرحله دارد که یکی از مراحل آن بسیار طولانی است همچنین باید گفت سبک بازی «کوهنورد» سبکی است که جزو بازیهای سخت به حساب آمده و برای مخاطبین سنی بالای 12 ساله مناسب است.
مدیر پروژه بازی «کوهنورد» با تشکر از تیمی که در طول ساخت این بازی او را همراهی کردهاند خاطر نشان کرد: در کل افراد دخیل در پروژه «کوهنورد» یازده نفر هستند که بسیاری از آنها در شهرستانها بودند و ما از طریق شبکه اینترنت با یکدیگر ارتباط داشتیم.
فرمند در پاسخ به سوالی پیرامون هزینه پروژه کوهنورد خاطر نشان کرد: هزینه زمانی این پروژه حدود سه سال بود که ما در این مدت به صورت فشرده کار کردیم از نظر مالی نیز کل هزینه بازی «کوهنورد» 80 میلیون تومان بوده که 40 میلیون تومان آن موسسه «تبیان» تقبل کرده است.
به گزارش ایسنا، مهابادی نماینده موسسه «تبیان» نیز با بیان اینکه این موسسه از جوانان دارای ایده در زمینه تولید رایانهای ایرانی حمایت میکند تصریح کرد: مشارکت موسسه تبیان در تولید بازیهای رایانهای این گونه نیست که تنها هزینه آن را پرداخت کرده و منتظر تحویل کار شود ما در تمام مراحل در کنار تیمهای تولید کننده هستیم در حال حاضر نیز چند بازی دیگر در حال تولید داریم که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
به گزارش ایسنا بازی رایانهای «کوهنورد» در نخستین جشنواره ملی بازیهای رایانهای تهران عنوان برترین بازی سال را بدست آورد.
- ۹۰/۰۵/۰۲