ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واقعا متاسفم که هیاتی از دولت ما با صرف وقت و هزینه برای ورود به اجلاس جامعه جهانی اطلاعاتی (WSIS) صحبت از حاکمیت و راهبری اینترنت می‌‏کنند که هیچ بخشی از آن در کشور ما دیده نمی‌‏شود.
دکتر سیاووش شهشهانی ، قائم مقام سابق پژوهشگاه دانش‌‏های بنیادی و استاد دانشگاه صنعتی شریف ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با بیان این مطلب اظهار داشت: حضور در اجلاس WSIS جریانی انحرافی است ، چرا که زیربنای ارتباطی اینترنت در دست کشورهای پیشرفته است و ما در آن هیچ‌‏گونه نقشی نداریم.

وی ، با بیان اینکه اجلاس WSIS هیچ دستاوردی برای جامعه اطلاعاتی ما نخواهد داشت ، یادآور شد: تمامی مسیریاب‌‌‏های مورد استفاده ما در کشور دستگاه‌‏های فیلترینگ و به طور کلی همه تجهیزات اینترنتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا خریداری می‌‏شود ، حال با این وضعیت چه ادعایی می‌‏توان در خصوص حاکمیت اینترنت داشت.

دکتر شهشهانی ، افزود: ما چیزی برای عرضه در جامعه جهانی جز فیلترینگ نداریم که آن هم دستگاه‌‏ها و تجهیزاتی از خارج از کشور تهیه می‌‏شود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ،‌‏ اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) را دامن زن این مسایل دانست و گفت: ITU در ابتدای شکل‌‏گیری اینترنت مخالف آن بود و در حال حاضر نیز حرف عمده‌‏ای از نظر فنی در زمینه اینترنت ندارد.

دکتر شهشهانی ITU ، را باشگاه پیرمردهای مخابراتی قدیم دانست وخاطرنشان کرد: در WSIS تنها کشورهای جهان سوم حضور دارند.

وی ، تصریح کرد: جریان اینترنتی موجود در دنیا بسیار متمرکز است و حاکمیت در آن به قدرت‌‏های اصلی برمی‌‏گردد.

قائم مقام سابق پژ‌‏وهشگاه دانش‌‏های بنیادی ، در ادامه گفت: اخیرا آفریقایی‌‏ها طی اعلامیه‌‏ای از حضور در اجلاس WSIS انصراف دادند و دلیل آن را نیز اتلاف منابع دانستند.

وی ، افزود: آفریقایی‌‏ها به این نتیجه رسیدند که باید در داخل کشورشان اینترنت و IT را توسعه دهند ، زیرا مسایل حاکمیت اینترنت نقش عمده‌‏ای در سرنوشت فناوری اطلاعات آنها نخواهد داشت.

دکتر شهشهانی ، تاکید کرد: ما با حضور در اجلاس WSIS تنها به بازی گرفته می‌‏شویم.

  • ۸۴/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">