ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نیروی انتظامی به دنبال ایجاد پلیس اینترنتی است گفت: ساختار ایجاد پلیس اینترنتی در کمیسیون امنیت ملی بررسی و حمایت می‌شود.

زهره الهیان در گفت‌و‌گو با فارس گفت: نظارت بر سایت‌‌های اینترنتی و فیلترینگ، موضوع مهمی است که با توجه به توسعه تبادل اطلاعات و ارتباطات از طریق فضای مجازی اهمیت خاصی یافته است.

وی افزود: برای نظارت بر فضای مجازی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم ولی هم‌اکنون دستگاه واحدی مسئولیت نظارت در این زمینه را بر عهده ندارد و دستگاه‌های متعددی در این زمینه پیگیر هستند.

این نماینده مجلس متولی رسیدگی به جرائم یارانه‌ای را قوه‌قضائیه و نیروی ‌انتظامی دانست و اظهار‌ داشت: سایر دستگاه‌ها مانند سازمان فضای مجازی سپاه و وزارت اطلاعات به صورت ایجابی در بحث نظارت بر فضای اینترنتی ایفای نقش می‌کنند.
* نظارت سلبی و ایجابی بر سایت‌های اینترنتی اعمال می‌شود

این عضو کمیسیون امنیت مجلس با اشاره به تصویب قانونی در مجلس هشتم در‌ رابطه با نظارت بر سایت‌های اینترنتی خاطر‌نشان ‌کرد: این قانون به موضوع جرائم یارانه‌ای می‌پردازد و دستگاه‌های مختلف مانند وزارت اطلاعات و قوه‌قضائیه در این زمینه باید نقش خود را ایفا کنند.

الهیان در‌ پاسخ به پرسشی در‌ خصوص نحوه ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی عنوان‌کرد: نظارت به دو بخش سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود؛ نظارت سلبی به صورت فیلترینگ است که فضای مجازی از طریق شبکه‌های ضد‌اخلاقی و سایت‌های مستهجن، جوانان را به انحراف می‌کشاند.

وی ادامه‌داد: در یک اقدام حساب‌شده 50 شبکه غیر‌اخلاقی توسط سازمان فضای مجازی سپاه دستگیر شدند و فیلترینگ در ‌خصوص سایت‌های غیر‌اخلاقی که فکر جوانان را هدف قرار می‌دهند، اعمال می‌شود.
* تولید محتوا مبتنی بر اسلام و تمدن ایران در فضای مجازی ضرورت دارد

این نماینده مردم تهران در مجلس در‌ خصوص اقدامات ایجابی بیان ‌کرد: این اقدامات در فضای مجازی که مخاطبین حضور دارند به تولید محتوا می‌پردازد و به دنبال ایجاد سایت‌هایی بر مبنای تفکر اسلامی و تمدن ایرانی است.

این نماینده مجلس افزود: نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، صداو سیما، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در حوزه نظارت ایجابی حضور می‌یابند و در این زمینه به تولید محتوا و علم بر اساس مبانی اسلام و رساندن پیام انقلاب به تمام دنیا فعالیت می‌کنند.

الهیان در‌ خصوص شناسنامه‌دار ‌شدن سایت‌های اینترنتی اظهار ‌داشت: این موضوع در حال پیگیری است و به سایت‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند مجوز لازم را جهت فعالیت می‌دهد.

وی با بیان اینکه فیلترینگ به دنبال بحث نظارت اعمال می‌شود، بیان‌کرد: نهادهایی که وظیفه بررسی سایت‌ها را بر عهده‌ دارند در ‌رابطه با سایت‌هایی که مسائل ضد‌اخلاقی را اشاعه می‌دهند و مطالبی را بر خلاف واقع و اعتقادات مردم منعکس می‌کنند، فیلترینگ را اعمال می‌کنند.

  • ۸۹/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">