ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برگزاری سومین کنفرانس IT و دانش در مشهد

| چهارشنبه, ۷ آذر ۱۳۸۶، ۰۳:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش (IKT 2007) ، روز سه‌شنبه 6 آذر طی مراسمی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به‌کار کرد.

این کنفرانس تحت عنوان فناوری اطلاعات و دانش (Information & Knowledge Technology) به صورت دوسالانه برگزار می‌شود که دو دوره قبلی آن در سال‌های 1382 و 1384 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است.

در آیین افتتاحیه این کنفرانس که بیش از 300 تن از استادان، متخصصان، مدیران و فعالان IT ایران حضور داشتند، معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر نقش نیروی خلاق انسانی در توسعه دانش در عصر فناوری اطلاعات تاکید کرد.

دکتر علیرضا جهانگیریان گفت: دانش، توانایی عرضه به‌صورت کالا را دارد و مدیریت صحیح و بهینه دانش سبب کاهش هزینه فعالیت‌های دانش‌بنیان در ICT می‌شود.

وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه گفت: سهم دانش در رشد اقتصادی کشورهای فرانسه، انگلیس و ژاپن به‌ترتیب 76 ، 73 و 55 درصد است.

در ادامه این مراسم رییس انجمن ICT ایران، بر کاربردی و عملیاتی کردن تحقیقات دانشگاهی تاکید نمود.

دکتر مسعود شفیعی افزود: دانشگاه محل تحقیق، آموزش و تربیت نیروی انسانی است.

وی گفت: برای استفاده از نیروی متخصص کشور، صنعت ما نیز باید نیازهای خود را اعلام نماید تا دانشگاه بر اساس آن نیازها کارهای پژوهشی لازم را انجام دهد.

رییس انجمن ICT در خصوص وضعیت پهنای باند اینترنت کشور گفت: اینترنت ما قابل اطمینان نیست و دانشجویان و محققان باید مدت‌ها و با ترس و لرز پشت آن صبر کنند، لذا مسوولان باید به فکر راه اندازی و توسعه اینترنت امن، ارزان ، پرسرعت باشند.

دکتر شفیعی با بیان این‌که وجود انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات یک نیاز اساسی در جهت گسترش IT در جامعه است، افزود: وجود سه رکن اصلی انجمن، کنفرانس و مجله می‌تواند در راستای اشاعه علمی و توسعه علمی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: انجمن ICT ایران در سال 1382 تاسیس شده است که هم اکنون 500 عضو حقیقی و 30 عضو حقوقی دارد و تاکنون هشت کتاب نیز منتشر کرده است.

دبیر سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش نیز در ادامه این مراسم هدف از برگزاری IKT 2007 را رشد و اعتلای دانشِ کامپیوتر و فناوری اطلاعات، معرفی جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه IT ، ایجاد محیط پویا برای آشنایی فعالان فناوری اطلاعات ایران، متخصصان بخش‌های خصوصی و دولتی و استادان دانشگاهی، انتقال تجربه‌های مهندسان داخلی در زمینه IT و مطالعه راه‌های تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه عنوان کرد.

دکتر محمود نقیب‌زاده افزود: این کنفرانس توسط گروه کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود که انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، وزارت ICT ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در برگزاری آن همکاری دارند.

دبیر کنفرانس سوم IKT افزود: تشکیل این گونه کنفرانس‌ها سبب می‌شود پژوهش‌گران ، محققان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی نتایج علمی و پژوهشی خود را ارایه دهند تا زمینه ساز تبادل افکار و اطلاعات بین مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور از یک سو و جهان علم از سوی دیگر شود.

وی با اشاره به نقش کنفرانس‌های تخصصی در ساختارآفرینی فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها گفت: قرار گرفتن نظریات متفاوت در کنار یکدیگر و نقد آن‌ها توسط صاحب نظران باعث زایش ایده‌های نو و تفکرات پویا می شود.

دکتر نقیب‌زاده استفاده از ابزار فناوری‌های نوین را سبب‌ساز کاهش فاصله دیجیتالی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه عنوان کرد و افزود: هم اکنون مباحث مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات آن را به علم و فن بین گرایشی تبدیل کرده است و در روند سهل نمودن زندگی و توسعه پایدار به خدمت ملت‌ها و دولت‌ها درآمده است.

وی با اشاره به سابقه برگزاری کنفرانس، گفت: کنفرانس سوم IKT نسبت به دوره دوم 30 درصد و در مقایسه با دوره اول 120 درصد رشد در دریافت مقاله‌ها داشته است.

دکتر نقیب‌زاده افزود: در کنفرانس سوم 653 مقاله به صورت فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که پس از طی فرایند داوری 219 مقاله برای ارایه به صورت شفاهی و پوستر پذیرفته شده‌اند.

به گفته وی این کنفرانس در موضوع‌هایِ خدمات الکترونیکی، مدیریت فناوری اطلاعات، جنبه‌های حقوقی واجتماعی IT ، جامعه اطلاعاتی، دولت، شهر و شهروند الکترونیکی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری‌های وب، مسائل حقوقی و اخلاقی در فناوری اطلاعات، امنیت داده‌ها و رمزنگاری، کاربرد IT درآموزش، معماری نرم‌افزار و معماری سازمانی، رایانش اینترنتی، مشبک و خوشه‌ای، پردازش سیگنال، بینایی ماشین و گرافیک کامپیوتری، هوش محاسباتی و یادگیری ماشین، سیستم‌های عامل، نرم‌افزارهای پایه و متن باز، و کاربرد فناوری اطلاعات در بهداشت و درمان، برگزار می‌شود.

دبیر کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در ادامه بر ضرورت برقراری پیوند مناسب میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: کنفرانس‌های تخصصی و علمی محملی مناسب برای شناخت توان‌مندی‌های بخش‌های دانشگاهی و صنعتی در برآورده‌کردن نیازهای همدیگر است.

وی افزود: به این منظور، همزمان با برگزاری کنفرانس با همکاری فعالان صنعت خراسان، مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی و کارشناسان خبره، میزگردهای متناسب با موضوع کنفرانس برگزار می‌شود.

دکتر نقیب‌زاده گفت: تمامی مقاله‌های کنفرانس به صورت الکترونیکی و از طریق وب سایت ارسال شده است که مرحله ارسال به داوری و اعلام پذیرش نیز به همین صورت انجام پذیرفته است.

سایت اطلاع‌رسانی سومین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش در آدرس IKT07.um.ac.ir بر روی شبکه اینترنت قابل دسترسی است و همچنین پست الکترونیکی IKT07@um.ac.ir برای ارتباط با دبیرخانه این کنفرانس اعلام شده است.
Poster-Final-Send.JPG

  • ۸۶/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">