ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بهترین محصولات دیجیتال سال 2009

| سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۸۸، ۱۲:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

ندا لهردی - بازار محصولات دیجیتال در حقیقت یکی از پررونق‌ترین بازارها در اغلب کشورها بوده و هست. دلیل این موضوع هم به محصولات متنوع و زیادی مربوط است که هر روز از طرف شرکت‌های مختلف و در زیر مجموعه‌های این بازار معرفی و عرضه می‌شود.

در این میان البته تکنولوژی‌های جدید همیشه جای خودشان را دارند که معمولا مورد توجه کاربران و خریداران قرار گرفته و به این دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. با این اوصاف کارشناسان و تحلیل‌گران بازار معمولا پیش‌بینی‌های مختلفی از بهترین و پرفروش‌ترین محصولات جدیدی که به بازار عرضه شده یا خواهند شد، ارائه می‌کنند.

این پیش‌بینی‌ها اگرچه معمولا با شروع هر سال جدید اعلام می‌شوند، اما در نیمه سال هم یک بار دیگر به روز شده و مورد بررسی مجدد این افراد قرار می‌گیرند.

وب‌سایت Gizmodo که یکی از فعال‌ترین وب‌سایت‌های خبری در حوزه تکنولوژی و محصولات دیجیتال است، همیشه معتبرترین این پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهد.

این وب‌سایت به تازگی پیش‌بینی خود درباره بهترین محصولات و تکنولوژی‌های سال 2009 را اعلام و منتشر کرده است که در زیر آن را می‌خوانیم:
گوشی‌های موبایل

در میان محصولات دیجیتال شخصی، گوشی‌های موبایل در مقایسه با بقیه محصولات طرفداران بیشتری داشته و به همین علت هم به روز‌تر بوده و تنوع بیشتری دارند.

همین موضوع است که باعث ورود مدل‌های جدید با فاصله‌های زمانی کوتاه مدت به این بازار شده است. در این میان، اما بعضی مدل‌های جدیدی که در سال 2009 به بازار معرفی یا عرضه شده‌اند، نسبت به دیگر مدل‌ها گویا برجسته‌تر هستند.

مدل 5800 از Nokia یکی از همین مدل‌ها است که با ورودش توجه بسیاری از کاربران را به خودش جلب کرد. این مدل به خاطر پخش موسیقی با کیفیت، طراحی جدید، نمایشگر لمسی و امکانات ارتباطی مناسبش توانست در بازار کشورهای مختلف مورد توجه قرار بگیرد. گوشی مدل N97 شرکت Nokia هم مدل دیگری بود که از ابتدای سال 2009 پیش‌بینی می‌شد، ورودش به بازار با استقبال کاربران و خریداران بسیاری مواجه شود.

این گوشی که از ماه ژوئن وارد بازار شد با امکاناتی مانند نمایشگر 5/3‌اینچ، کیبورد کشویی QWERTY، حافظه 32‌گیگابایتی و امکان ارتقا تا 16‌گیگابایت بیشتر، دوربین 5‌مگاپیکسلی و البته امکانات ارتباطی به روز و کامل نشان داد که یک بار دیگر سلیقه کاربران مورد توجه تولیدکنندگان قرار دارد.

جدیدترین گوشی iPhone هم همانطور که انتظار می‌رفت، توجه کاربران حرفه‌ای را یک بار دیگر به خودش جلب کرد.

این گوشی که تقریبا همزمان با جدیدترین گوشی شرکت Blackberry یعنی مدل Palm Pre به بازار معرفی و عرضه شد، به خوبی توانست گوی سبقت را از این رقیب برباید.

با این همه، اما گوشی‌های موبایل جدید و مبتنی بر سیستم عامل Android شرکت Google در حقیقت پدیده‌های بازار موبایل امسال به حساب می‌آیند.

بعد از اولین گوشی مبتنی بر این سیستم عامل یعنی مدل G1 شرکت HTC حالا این روزها شرکت‌های دیگری مانند Samsung، Asus و Motorola هم گوشی‌های جدید و مبتنی بر این سیستم عامل را به بازار معرفی و عرضه کرده‌اند که انتظار می‌رود، مورد توجه خریداران هم قرار بگیرد.
تلویزیون‌ها

سال 2009 در واقع در بازار انواع تلویزیون یک مبدا زمانی برای ورود تلویزیون‌های LED به بازار به حساب می‌آید. در این میان تلویزیون LED شرکت Sony با مدل XEL-1 که از ابتدای سال به بازار عرضه شد، توانست به فروش خوبی در بازار برسد. این تلویزیون با ابعاد 40‌اینچ، تصاویر را با وضوح تصویر 1080×1920 پیکسل و کنتراست 1 به 1000000 برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد.

تلویزیون LCD جدید شرکت Sharp هم که با مدل LC-52DX1 به بازار معرفی شده، به دلیل اینکه اولین تلویزیون LCD مجهز به امکان ضبط دیسک‌های Blu-ray در بازار است، یکی از محصولات منحصر به فرد و متفاوت سال 2009 در بازار دیجیتال محسوب می‌شود.

تلویزیون جدید شرکت Vizio هم به خاطر اینکه سازگارترین تلویزیون LCD با محیط‌زیست تولید شده تا حالا است، عنوان پدیده بازار تلویزیون را به خودش اختصاص داده است تا جایی که استاندارد انرژی Energy Star برای تلویزیون‌های LCD را تا 15‌درصد کاهش داده است.

این تلویزیون به طور متوسط 5/84‌وات برق مصرف کرده و در حالت آماده به کار این مصرف تنها به 33/0‌وات می‌رسد.
لپ‌تاپ‌ها

این روزها دیگر بازار لپ‌تاپ به تسخیر محصولات سبک با ابعاد کوچک‌تر با قابلیت‌های ارتباطی به روز درآمده است تا جایی که به تدریج نت‌بوک‌هایی با نمایشگر‌های 10،12 و حتی 9/8 اینچ به فروش خوبی در بازار رسیده‌اند. لپ‌تاپ مدل U6V Bamboo شرکت ASUS در این میان به عقیده کارشناسان این بازار محصولی متفاوت است که تمام این ویژگی‌ها را در اختیار دارد.

این لپ‌تاپ‌ با نمایشگر 1/12 اینچی و طراحی منحصر به فردش در دسته محصولات دیجیتال سازگار با محیط زیست قرار می‌گیرد. این محصول با لایه نازکی از چوب بامبو پوشیده شده و مصرف انرژی آن در مقایسه با محصولات مشابه بسیارپایین‌تر است.

این در حالی است که نت‌بوک‌های جدید این شرکت هم در بازار امسال توجه اغلب کاربران را به خودشان جلب کرده‌اند.

در این میان مدل جدید نت‌بوک‌های Eee که یک محصول تمام لمسی است هم مورد توجه فعالان این بازار قرار گرفته است. این نت‌بوک قرار است با کیبورد مخصوص به بازار عرضه شود.
پلیرهای قابل حمل

در بازار پر رونق انواع دستگاه‌های پخش کننده موسیقی قابل حمل هم همچنان محصول متفاوت شرکت APPLE یعنی iPod البته مدل Touch با ظرفیت 32گیگابایتی آن توانسته عنوان بهترین پخش کننده امسال را به خودش اختصاص دهد.

علاوه بر این، mp3 player متفاوت شرکت Sony با نام Rolly یک محصول جنجالی دیگر در بازار سال 2009 به حساب می‌آید.

این محصول مبتنی بر اسپیکر داخلی بوده و طراحی جالبی دارد که می‌تواند نظر اغلب کاربران را به خودش جلب کند. این دستگاه با وزن 300 گرمی مجهز به بلوتوث بوده و مبتنی بر حافظه داخلی یک گیگابایتی هم هست.
تکنولوژی‌های ارتباطی

در عصر اطلاعات انتقال اطلاعات هم اهمیت ویژه‌ای دارند. درست به همین دلیل هم هست که ابزارهای جدیدی مانند USB 3.0 و پورت HDMI بی‌سیم به عنوان برترین تکنولوژی‌های ارتباطی امسال انتخاب شده‌اند.

USB 3.0 با سرعت انتقال فایل قابل توجه و برابر 600 مگابایت در هر ثانیه در برابر سرعت 60 مگابایت در ثانیه نسخه قبلی خود یعنیUSB 2.0 می‌تواند برای هر کاربری قابل توجه باشد.

از طرفی ورود پورت HDMI بی‌سیم هم می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات چند رسانه‌ای جالب توجه و البته کاربردی باشد تا امکان همراهی محصولات جدید آن‌ها را با تکنولوژی‌های جدید فراهم بیاورد.
تکنولوژی‌های سرگرمی و بازی

در میان کنسول‌ها و ابزارهای سرگرمی امسال جدیدترین کنسول بازی شرکت Nintendo یعنی مدل DSi توانست مورد توجه کارشناسان و فعالان بازار قرار بگیرد. این کنسول تا 12‌درصد باریک‌تر از کنسول DS Lite بوده و مجهز به دوربین 3/0‌مگاپیکسلی، نمایشگر 25/3‌اینچ و اسلات کارت‌های حافظه SDHC هم هست. کیبورد مدل Tarantula شرکت Razer هم محصول ویژه دیگری برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری است که با کلیدهای ویژه و نور پس زمینه آبی خود می‌تواند نظر کاربران را به خودش جلب کند.
پردازنده

در زمینه پردازنده و تراشه‌های جدید هم کارشناسان وب‌سایت Gizmodo جدیدترین محصول شرکت Intel را به عنوان برترین انتخاب کرده‌اند.

تراشه جدید این شرکت با نام Codename Nehalem معرفی شده و با نام تجاری QPI هم شناخته می‌شود. این پردازنده در واقع در مقایسه با نسل‌های قبلی پردازنده‌های این شرکت امکان ارتباط بین حافظه کامپیوتر و پردازنده را با سرعت بیشتر فراهم می‌کند.

این تراشه مجهز به یک کنترل‌کننده حافظه است که این قطعه تاخیر ارتباطی در روند انتقال اطلاعات را تا حد ممکن کاهش می‌دهد و عملکرد آن تا 3 برابر بهتر از مدل‌های قبلی است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۵/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">