ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قائم مقام وزیر ارتباطات در فن‌آوری و امور بین‌الملل گفت: قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها شبکه ملی طی برنامه پنج ساله به بهره‌برداری برسد که البته پیش‌بینی می‌کنیم و در تلاشیم تا پایان دولت دهم این شبکه کاملا به بهره‌برداری برسد.

دکتر مهدی اخوان - قائم مقام وزیر ارتباطات در فن‌آوری و امور بین‌الملل - در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: ‌شبکه ملی، یک شبکه پایدار و امن با عرض باند بالا برای چابک‌سازی فعالیت‌ها در حوزه الکترونیکی و فن‌آوری اطلاعات است و در نهایت باعث می‌شود مردم احساس رضایت بیش‌تری کنند.

او با بیان این که به جای شبکه ملی اینترنت، نام‌های پروژه زندگی الکترونیکی و یا شهروند الکترونیکی نیز به این شبکه داده شده گفت: این پروژه اجزای مختلفی دارد که یکی از آن مربوط به زیرساخت، بخشی به شرکت فن‌آوری اطلاعات و بخش دیگر به مرکز تحقیقات مخابرات ایران مربوط است.

وی تاکید کرد:‌ تکنولوژی که باید داخل این شبکه استفاده شود، جزییات این تکنولوژی و انواع سرویس‌هایی قابل ارائه برروی چنین شبکه‌ای و مباحث فنی و قانونی آن و موارد مرتبط، جزو موضوعات مهم کاری و فعالیت‌های مرکز تحقیقات مخابرات است که باید برروی آن‌ها کار کند.

به گزارش ایسنا شبکه ملی اینترنت که بعضا از آن با عنوان شبکه زندگی الکترونیک هم نام برده می‌شود را می‌توان شبکه ارتباطی ملی جهت ارائه سرویس‌های صوت، تصویر، داده، اینترنت و خدمات IT به کاربران داخلی دانست که با آن نیازهای فعلی و آتی حداقل تا 20 سال پوشش می‌یابد و قابل استفاده به منظور ترانزیت ترافیک و برقراری ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان هاب مخابراتی است و گفته شده که ارائه انواع سرویس‌های باند وسیع با کیفیت سرویس انتها به انتها، پهنای باند برحسب تقاضا به صورت‌های تضمین شده درصورت امکان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و هم‌چنین مسیریابی ترافیک داخلی در داخل کشور خواهد بود.

طراحی شبکه زندگی الکترونیک با توجه ویژه ارائه خدمات حداکثری در داخل کشور و وابستگی حداقلی به ترافیک بین‌المللی خواهد بود و این شبکه از اجزای زیرساخت ارتباطی (شامل شبکه دسترسی، تجمیع، هسته و انتقال)، سامانه‌های کنترلی، ‌مدیریتی و امنیتی، سامانه‌های مربوط به مراکز داده و سرویس‌دهی تشکیل می‌شود.

مشخصات و ویژگی‌های هر یک از اجزای فوق براساس اهداف ملی و نیازهای سرویس در این شبکه تعریف و سپس طراحی خواهد شد؛ به منظور ارائه سرویس‌های با کیفیت بهتر و هزینه پایین‌تر، شبکه زندگی الکترونیک الزامات و ویژگی‌هایی را دارا است.

هم‌چنین برای برآورده‌سازی نیازهای آتی تعداد مشترکان توسعه‌پذیر بوده و با افزایش تقاضا، ظرفیت نیز قابل افزایش است. امکان میان شبکه‌یی با شبکه‌های موجود وجود دارد و هزینه‌ها برای کاربران و فراهم‌کنندگان خدمات کاهش می‌یابد و قرار است رضایت‌مندی مشتریان با پاسخ‌دهی سریع و دقیق افزایش ‌یابد.

به گزارش ایسنا وزیر ارتباطات پیش از این درباره زمان اجرایی شدن پروژه گفته بود که کل برنامه شبکه ملی اینترنت دست این وزارتخانه نیست و در حال حاضر به مذاکره با اپراتوها نیازمند است و ما با احتیاط گفتیم که این شبکه قبل از پایان برنامه پنجم عملیاتی می‌شود اما باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه یعنی تا پایان سال 91 همه این خدمات را در کل کشور داشته باشیم.

  • ۸۹/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">