ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به بهانه روزمان

| شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۸۸، ۱۱:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - 17 مرداد را روز خبرنگار نامیده اند. روزی که به بهانه آن خبرنگاران از خود و مسایل و مشکلاتشان می گویند و برخی نیز از خبرنگاران و کارشان تقدیر می کنند.

این روزها، موبایل خبرنگاران زنگ می خورد یا پیامک تبریک می آید و یا از آنها آدرس می خواهند. آدرس برای این که کارت تبریک یا هدیه بفرستند. البته علت این که هر سال هم زنگ می زنند و آدرس می خواهند هم به موضوعی عادی تبدیل شده یعنی نه خبرنگار تعجب می کند که هر سال از او آدرس بخواهند و نه روابط عمومی ها خجالت می کشند که هر سال آدرس جدید بخواهند.

دلیل هم عادی است، چون گاه برای خبرنگاران پیش می آید که در طول یکسال چندین بار محل کار خود را تغییر دهند و هر بار هم به دلیلی. تغییر و جابجایی موضوعی است که خبرنگارانی که چند سالی از کارشان گذشته باشد با آن کاملا خو گرفته اند و می دانند که به هر حال چندان تعجب برانگیز نیست که دایما بار و بندیل خود را جمع کنند و به محل دیگری بروند. (بی رو دربایستی امسال خیلی هم خبری از این چیزها نبود! این جمله را همکاری که در کنارم بود و سابقه زیادی هم در حوزه دارد اضافه کرد.)

موارد بالا از جمله اشتراکات روزنامه نگارانی است که در هر حوزه ای مشغول به کار هستند. اما وقتی به حوزه های خبری می رسیم گاه مسایل و مشکلات خاص هم پدیدار می شود. حتی گاه سر و وضع و ظاهر خبرنگاران حوزه های مختلف مثل ورزشی، سیاسی، هنری و غیره با هم فرق می کند.

اگر قصد داشته باشیم تا کمی رک حرف بزنیم، رسانه های حوزه فناوری اطلاعات اگرچه همچنان هستند و منتشر می شوند، اما واقعیت این است که اکثرا اوضاع اقتصادی سکه ای ندارند. از این رو جای تعجب نیست اگر برخی از آنها رو به توقف انتشار رفته و یا با افت شدید کیفیت و تیراژ مواجه شوند آن هم برای حفظ بقا.

اگر بخواهیم موضوع را آسیب شناسی کنیم و کوتاه هم بگوییم، واقعیت آن است که فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به سبک و سیاق گذشته حرکت نمی کند. در خصوص فناوری اطلاعات باید گفت این صنعت همچنان از نبود ستاد فرماندهی و برنامه جامع و بودجه در نوعی ناهماهنگی به سر می برد.

اگرچه در خصوص رشد و توسعه فناوری اطلاعات در کشور به صورت متمرکز و غیر متمرکز نیز دیدگاه هایی وجود دارد. لیکن در فضای حاضر و به واسطه نبود مواردی که در پی آمد، اخبار فناوری اطلاعات همچون سال های دور به سبک سنتی خود نزدیک می شود که محدود به اخبار بازار کامپیوتر و موبایل بود و از طرح های کلان دولتی و عمومی خبر خاصی نبود. شاید به همین دلیل است که برخی در موضوع ادغام وزارت و راه و فناوری اطلاعات و ارتباطات این گونه استدلال می کنند که بخش فناوری اطلاعات را باید به واسطه بی علاقگی وزارت ارتباطات برای ورود به این بخش، از این وزارتخانه گرفته شود.

به موضوع اصلی این نوشتار بازگردیم که به هر حال خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنان مشتاقانه مشغول پیگیری و موشکافی طرح ها و برنامه های در دست اجرای کشور هستند.

در پایان نکته ای که جا دارد به آن اشاره شود و در واقع نقطه قوتی نیز برای کار همکارانم در این بخش به شمار می رود این است که این حوزه هنوز هم سیاسی نشده است. به تمام همکاران تبریک می گویم.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۵/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">