ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بورس، تشنه سهام مخابرات

| سه شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۸۸، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

عرضه بلوک 51 درصدی سهام شرکت مخابرات با توجه به اینکه حدود 10 درصد از ارزش روز بورس را تشکیل می دهد از اهمیت خاصی برخوردار است شاید به همین دلیل صاحبنظران و فعالان بازار توجه ویژه ای به این موضوع دارند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت مخابرات به عنوان ششمین شرکت اصل 44 است که در سال 87 به قیمت هر سهم 150 تومان کشف قیمت شد. حال بعد از گذشت 13 ماه از 19 مرداد سال گذشته، فردا سهام بلوکی 50 درصد بعلاوه یک سهم مخابرات با 22 میلیارد و 936 هزار سهم عرضه خواهد شد.

بیش از 22 میلیارد 931 میلیون سهم این شرکت را در قالب بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم به قیمت هر سهم 340 تومان عرضه می‌شود که ارزش این معامله 7.8 هزار میلیارد تومان است و خریداران باید هزار و 560 میلیارد تومان بابت وجه نقد 20 درصدی و هر شش ماه 484 میلیارد تومان بابت اقساط به حساب دولت واریز کنند.
*انجام معامله مخابرات به سود بازار سرمایه است

امیر افسر، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس درباره اثر عرضه 51 در صدی سهام مخابرات بر بازار اظهار داشت: تعیین تکلیف وضعیت مخابرات، تعیین تکلیف 10 درصد بازار بورس ایران است وبه طور کلی انجام این معامله به سود بازار سرمایه است.

وی افزود: این مسئله که چه کسی این سهام را خریداری می‌کند تأثیر زیادی بر روی بازار داشته و مخابرات نیز یک پول نقد بسیار زیادی که مربوط به ودایع تلفن ثابت و همراه است ثبت شده ولی به نفع شرکت مخابرات از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

کارشناس شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در خصوص مناسب بودن زمان عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات، گفت: قبل از عرضه این سهام باید حدود اختیارات کسی که این سهام را می‌خرد مشخص شود و باید بدانیم که آیا هدف از این عرضه تنها تغییر مدیر است و سیاست‌ها هیچ تغییری نمی‌کند و یا هدف تغییر در سیاست‌ها و تحول مدیریتی است.

افسر تصریح کرد: اگر هدف از عرضه فقط تغییر مدیر است در زمان عرض بلوک 51 درصدی مخابرات اثری ندارد ولی اگر تصمیم بر ایجاد تحول است باید حدود اختیارات خریدار مشخص شود و پس از تعیین تکلیف سهام عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی برای تعیین قیمت هر سهم وجود دارد، بیان کرد: تعیین قیمت سهام خرد بر اساس P/E است و قیمت را بر اساس EPS می‌بندند ولی کسی که 51 درصد سهام را خریداری می‌کند علاوه بر سود‌آوری به ارزش خالص دارایی‌های آن شرکت نیز برای قیمت گذاری توجه می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر بپذیریم که بر اساس سود خالص دارایی ها این قیمت را تعیین کرده باشند گران خریداری نشده است زیرا ارزش خالص دارایی‌های شرکت بسیار زیاد است.
*قیمت بلوک 51 درصدی مخابرات، قیمت جذابی برای خریدار نیست

محمد آرام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: انجام معامله 51 درصدی مخابرات و قطعی شدن این معامله مطمئناً اثر مثبتی در بازار سرمایه خواهد داشت و بر اساس قیمت فعلی تابلو، شرکت مخابرات 9 درصد ارزش روز بورس را در اختیار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ارزش مخابرات به پروانه ایست که توسط دولت‌ها صادر می‌شود، اثر مثبتی در بازار داشته و یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری خارجی است.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین گفت: خصوصی سازی و ورود سرمایه گذاران خارجی اثر مثبتی بر روی سودآوری شرکت مخابرات خواهد داشت و همچنین در سودآوری سهام خرد نیز اثر می‌گذارد.

آرام در پاسخ به اینکه چرا سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید حضور ندارند، گفت: اراده انجام این معامله کار بزرگی است ولی زمان که تعیین شده کوتاه بوده و برای یک معامله 16 میلیارد تومانی و خرید 8 میلیارد دلاری خریدار خارجی زمان کمی وجود داشته است.

وی در خصوص مناسب بودن زمان عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات افزود: اگر زمان اقتصادی را در نظر بگیریم برای عرضه زمان خوبی است زیرا مازاد نقدینگی در کشور وجود دارد، ولی از لحاظ دیگر شاید اگر صبر می‌کردند تا دولت کاملاً مستقر شود بهتر بود.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین در ادامه درباره قیمت بلوک 51 درصدی مخابرات اظهار داشت: قیمت در نظر گرفته شده قیمت بالایی بوده زیرا اگر هر سهم را با توان پرداخت سود نقدی و توان رشد سود آتی بسنجیم این قیمت بالا بوده، در مدیریت قبلی برای هر سهم در سال گذسته 13 تومان و در سال جاری 14 تومان در نظر گرفته شد که این قیمت به طور کلی قیمت جذابی برای خریدار نیست.

وی در ادامه افزود: در کنار تمام این مسائل هدف از خصوصی سازی فروش سهام با قیمت بالا نیست بلکه انتقال مالکیت به بخش خصوصی و کارایی‌تر شدن آن شرکت است بنابراین مسئله اساسی انجام این معامله است.

آرام تصریح کرد: در قانون اصل 44 قانون‌گذار شرکت را مکلف کرده سالانه 10 میلیارد دلار خط اعتباری برای سرمایه گذاران اصل 44 تأمین کند این کار نشان می‌دهد هدف قانونگذار روند خصوصی سازی است.

وی در پایان درباره حدود اختیارت خریدار سهام بلوکی 51 درصدی مخابرات گفت: هر خریدار به،میزان سهم خود حق رأی در تغییرات مدیریت دارد ولی باید در چاچوب اساسنامه و پروانه فعالیتی که مخابرات و سازمان تنظیم مقررات تعیین کرده، باشد که به طور کلی اختیارات خریدار جدید نسبت به مدیریت فعلی بیشتر خواهد بود.

  • ۸۸/۰۶/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">