ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تبلیغ 100درصدی در کدام مقام؟

| سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۸۸، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

ایمان بیک - معاون برنامه ریزی و نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستیابی به ضریب نفوذ 87 درصدی تلفن همراه در پایان برنامه پنجم توسعه خبر داده و همچنین گفته است که در سال دوم برنامه (سال 1390) تمامی جاده‌های کشور تحت پوشش 100درصدی شبکه موبایل قرار خواهد گرفت.

توسعه شبکه تلفن همراه و ضریب نفوذ که به ویژه از ابتدای دولت نهم پیگیری جدی شد، به خودی خود اقدامی در خور تحسین است. به هر حال توسعه کمی ارتباطات یکی از شاخص های توسعه یافتگی است که در ایران در حال توسعه تا سالیان سال به آن نیاز داریم. اما آمار و اطلاعات ارایه شده از سوی آقای کامرانی، نظر به جایگاه وزارتی ایشان می‌تواند از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد.

1- چنان که ذکر آن رفت، توسعه کمی ارتباطات همراه، راهبرد اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره نهم بود. اما غلبه این استراتژی بر نگاه حاکمیتی مسوولان وزارت ارتباطات – که آن روزها سکان اپراتور اول را نیز در دست داشتند- موجب شد که کیفیت ارتباطات موبایل، لااقل در سطح ارایه آمار و اطلاعات، به فراموشی سپرده شود. به همین دلیل تعداد اخباری که از افزایش سطح کیفی برقراری ارتباط و کاهش قطعی و تداخل مکالمات و از این دست خبر می‌داد، تقریبا از سال دوم دولت نهم کم‌تر و کم‌تر شد، تا جایی که امروز اصلا از آنها خبری نیست. اما کیفیت، همچنان هم موضوع کاربران پرشمار ارتباطات کشور است و هم شاخص مهم دیگر توسعه‌یافتگی است. حتی حمدون توره، دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات هم در سفر دو سه روزه سه سال پیش خود به ایران، از قطعی ارتباطات‌اش در کشور اظهار تاسف کرد.

بنابراین بیراه نیست اگر انتظار داشته باشیم وزارت ارتباطات، امروز که خود اپراتور نیست، بنا به وظایف ذاتی حاکمیتی‌اش، موضوع افزایش کیفیت را پیگیری کند و در فرآیند اطلاع‌رسانی‌اش بگنجاند.

2- ضریب نفوذ 87 درصدی تلفن همراه در پایان برنامه پنجم، قطعا یک ضریب تجمعی است، به این مفهوم که از جمع واگذاری سیم کارت اپراتور اول، دوم، تالیا، اپراتورهای محلی و استانی و پیش بینی واگذاری اپراتور سوم به دست آمده است. اما پوشش 100درصدی شبکه در جاده های کشور نمی تواند چنین باشد. هم امروز اگر در جاده ها راهی شوید و سیم کارتی غیر از همراه اول داشته باشید، عمدتا امکان برقراری ارتباط نخواهید یافت و تا پایان برنامه پنجم هم، با توجه به مفاد مجوز اپراتور دوم، پوشش 100 درصدی جاده‌ها محتمل نخواهد بود، مگر اینکه امکان رومینگ اپراتورهای دیگر با همراه اول فراهم شود. بنابراین تبلیغ پوشش 100درصدی جاده ها از سوی همراه اول می تواند پذیرفتنی باشد، اما در مقام معاونت وزارت، از آنجا که مخاطب تمامی ایرانیان هستند، شفافیت اطلاعات اهمیت می‌یابد.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">