ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تجارت الکترونیکی با خطر مواجه است

| سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰۳:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای نسبت به کاهش استفاده از خرید و فروش روی اینترنت و تجارت الکترونیک هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز با اشاره به این نکته که تا پایان سال 2006، خریدهای آنلاین کاربران با افزایش سالانه 25 درصد مواجه بود، اظهار داشت، بنظر می رسد در سال 2007 این رقم با یک کاهش 9 درصدی روبرو شود.

این درحالی است که حتی بخش فروش اینترنتی کالاهایی چون کتاب، محصولات زیبا، موسیقی و خدماتی چون سازماندهی برنامه های سفر که بنظر می رسید به رشد خود ادامه دهند، نیز در مجموع با کاهش محبوبیت مواجه شده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، برای مثال فروش کتاب از راه اینترنت در سال جاری تنها 11 درصد رشد داشته است که این رقم در سال 2006 ، 40 درصد بوده است. فروش تی شرت از 61 درصد در سال گذشته به 21 درصد در سال 2007 رسیده و فروش حیوانات خانگی از رشد 80 درصدی سال 2006 به 30 درصد رشد در سال 2007 کاهش یافته است.

هرچند شرکت هایی چون " eBay " و " Expedia " همچنان به رشد خود در عرصه تجارت الکترونیک ادامه می دهند.

براساس این مقاله کارشناسان اظهار داشته اند که در حال حاضر 40 درصد ازمحصولات رایانه ای از طریق شیکه به فروش می رسند، این درحالی است که این رقم تا سال 2011 به 7 درصد می رسد که به اعتقاد این کارشناسان، این کاهش برای بخش تجارت الکترونیک بسیار نگران کننده است.

این مقاله در ادامه با طرح سوالی مبنی براینکه چرا باوجود آنکه فناوری به صرفه جویی در زمان کمک می کند، سایت های خرید و فروش با این مشکل مواجه شده اند به بررسی معضلات تجارت الکترونیک می پردازد.

در این خصوص یک نماینده تولیدات دارویی که محصولات خود را به دارخانه های می فروشد ، توضیح داده است : " خرید این محصول از طریق شبکه به 116 میلیارد دلار در سال می رسد که این میزان تنها 5 درصد از مجموع فروش این کالا را به خود اختصاص می دهد. سرمایه داران از این مسئله می ترسند که مغازه های واقعی برای همیشه جای خود را به فروشگاه های مجازی بدهند به همین منظور اغلب ترجیح می دهند که کالا یا خدمات خود را علاوه بر شبکه بصورت واقعی نیز عرضه کنند."

نانسی اف کوهن استاد دانشگاه هاروارد و کارشناس مطالعه درخصوص عادات مصرف کنندگان نیز در این باره به نیویورک تایمزتوضیح داد، ترس از دست دادن مشتریان خارج از شبکه حتی شرکت های بزرگی چون اپل و دل را با نگرانی مواجه کرده است بطوری که حتی این شرکت ها همه ساله در شهرهای بزرگ دنیا فروشگاههای بزرگی را برای ارائه محصولات خود راه اندازی می کنند. درهر حال نمی توان مشتری را مجبور کرد که حتما از طریق اینترنت خریدهای خود را انجام دهد. بویژه آنکه محدویت های زیادی در استفاده از تجارت الکترونیک برای مشتریان طبقات مختلف جوامع وجود دارد.

همچنین جان مورگان، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا به نیویورک تایمز اظهار داشت :" تجارت آنلاین تنها 11 درصد از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است که این درصد بسیار پایینی است . درهرحال آینده این بخش قابل پیش بینی نیست."

  • ۸۶/۰۳/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">