ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تداوم معضل سیم کارت های بی صاحب

| يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۱۲:۲۶ ب.ظ | ۱ نظر

هانیه حبیبی- اگرچه برای جرایمی چون مزاحمت تلفنی درکشور ما قوانین ومقرراتی تدوین شده تا برای مجرمان اعمال شود، اما عرضه سیمکارت های اعتباری که هویت مالک حقیقی آن نامشخص است، دست مسئولان رسمی را برای پیگیری این قبیل موارد کوتاه کرده است.

خرید و فروش سیمکارت های اعتباری بی نام ونشان باعث شده تا مشترکان شبکه های مخابراتی در ایران بار دیگر طعم تلخ مزاحمت های تلفنی راکه تا پیش ازفعال سازی نمایشگریا ID Caller مشترکان تلفن ثابت را آزارمی داد، بچشند.

درست است که برای رفع این معضل قدیمی قوانین و مقرراتی تدوین وبعضا اعمال هم شده اما انگار این قوانین درباره مشترکان متخلف برخی اپراتورها صدق نمی کند و آنها می توانند بدون نگرانی از عواقب کاری که می کنند به آزار دیگران بپردازند.

طبق آمار غیر رسمی، در کشور ما افراد زیر 18 سال ( به سن قانونی نرسیده اند)، بیشترین متقاضیان سیمکارت های اعتباری هستند و در زمان حاضر نیز این سیمکارت های اعتباری ارائه شده توسط برخی اپراتورها، بدون ثبت مشخصات دقیق مالک حقیقی در شبکه فعال است و به راحتی و کمترین مبلغ و بدون هیچ محدودیتی در بین افراد دست به دست می شود.

این موضوع به حدی در کشور ما بغرنج شده که حتی چندی پیش طی ضرب الاجل سازمان تنظیم مقررات به اپراتور دوم، این اپراتور به مشترکان خود اخطار داد تا دارندگان سیمکارت های اعتباری هویت خود را در شبکه به ثبت برسانند؛ درغیر اینصورت طی مدت زمانی مشخص سیمکارتشان قطع شده و آنها امکان استفاده از شبکه را ندارند.

با این وجود کماکان مزاحمت های تلفنی توسط سیمکارت های اعتباری ادامه داشته و برخی افراد بدون هیچ نگرانی پس از ارتکاب جرم سیمکارت خود را از بین برده و سیم کارت دیگری خریداری می کنند.

مسئله مزاحمت های موبایلی که با انتقاد اکثر کارشناسان و حتی خانواده ها همراه است ، لزوم رسیدگی به این موضوع را در جامعه پررنگ ترمی کند و عدم رعایت آیین نامه تقاضا و اشتراک برای مشترکان سبب شده است که نارضایتی از مزاحمت های تلفنی مکرر برای مشترکان افزایش یابد و به یک معضل جدی اجتماعی در شبکه تلفن همراه کشورمان مبدل شود.

اگرچه زمان طولانی ازعمر تلفن همراه در کشور ما نمی گذرد، اما وضعیت موجود ازنبود جدیت لازم برای حل این معضل در کشور حکایت دارد.

برخی از کارشناسان، فرهنگ سازی و اعمال جرایم سختگیرانه تر رایکی راه حل های اساسی در این زمینه ارزیابی می کنند.

تلفن همراه یک تکنولوژی وارداتی است که در کنار فواید گوناگون مسائل ویژه خود نیز را به همراه داشته و نیاز است تا قوانین خاصی دراین خصوص تعریف شود.

منبع : موبنا

  • ۸۸/۰۲/۱۳

نظرات  (۱)

جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">