ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترکیه در تدارک دو ماهواره مخابراتی جدید

| سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۴، ۰۵:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

ترکیه برای جایگزین کردن ماهواره‌های جدید با ماهواره‌های مخابراتی که عمر مفید خود را به سر می‌رسانند و همچنین توسعه امکانات مخابراتی این کشور در نظر دارد دو ماهواره جدید در مدار زمین قرار دهد.
عمر ماهواره موسوم به "ترکسات ‪ ۱‬سی" ترکیه در آخر سال ‪ ۲۰۰۷‬میلادی به سر می‌رسد.
"عثمان دور" مدیر عامل شرکت دولتی خدمات ماهواره‌ای "ترکسات" و کابل تلویزیونی ترکیه روز سه‌شنبه به خبرگزاری "آناتولی" ترکیه گفت: "هیات دولت ترکیه برای تدارک ماهواره جدیدی به این شرکت اختیار داده است." وی گفت: "قرار است ظرف سه ماه مناقصه‌ای برای تهیه ماهواره مورد نظر این شرکت برگزار شود و با خارج شدن "ترکسات ‪ ۱‬سی" از مدار در آخر سال ‪ ،۲۰۰۷‬ماهواره جدید جایگزین آن شود."

او گفت که عمر عملیاتی ماهواره "ترکسات ‪ ۲‬آ" نیز در سال ‪ ۲۰۱۴‬به سر می - رسد و شرکت متبوع وی در نظر دارد ماهواره جدید ساخت ترکیه را جایگزین این ماهواره بکند.
عثمان دور اضافه کرد: "ترکیه تاکنون چهار ماهواره مخابراتی و جمع‌آوری اطلاعات برای ترکیه به فضا پرتاب کرده است که دستاورد فناوری موثری از این ماهواره‌ها نداشته است."

مدیر عامل ترکسات گفت که عمر ماهواره "ترکسات ‪ ۱‬بی" به سر رسیده و از عمر "ترکسات ‪ ۱‬سی" نیز دو سال باقی است و شرکت، در ماهواره "ترکسات ‪ ۲‬آ" با "آلکاتل" شریک است.
وی گفت که بررسی وضعیت ماهواره‌های ترکیه نشان می‌دهد اگر ماهواره جدیدی به اندازه ظرفیت ماهواره "ترکسات ‪ ۱‬سی" به فضا پرتاب شود، به لحاظ پتانسیل مشتری ترکیه، بلافاصله با حداکثر ظرفیت به کار گرفته خواهد شد.
او اضافه کرد هم اکنون ‪ ۹۵‬در صد ظرفیت "ترکسات ‪ ۱‬سی" به کار گرفته شده است.
به گفته عثمان دور، مدارهایی را که کشورها می‌توانند مورد استفاده قرار دهند، اتحادیه بین‌المللی مخابرات تعیین می‌کند و بر اساس مقررات این اتحادیه، وقتی عمر ماهواره‌ای به سر می‌رسد، حداکثر تا دو سال باید ماهواره جدیدی در مدار ماهواره پیشین قرار داده شود.
او مدارهای مورد استفاده ترکیه را ‪ ۴۲ ،۳۱‬و ‪ ۵۰‬درجه ذکر کرد.
عثمان دور که سالها در شرکت "ایروسیاسات" در موناکو فعالیت داشت، اخیرا به مدیر عاملی شرکت دولتی ماهواره‌های مخابراتی ترکیه منصوب شده است.
دولت ترکیه در راستای برنامه خصوصی‌سازی در اوایل سال جاری میلادی وظیفه خدمات کابل تلویزیونی را نیز از شرکت مخابرات ترکیه گرفته و به ترکسات داد.
اولین ماهواره ترکیه در آگوست سال ‪ ۱۹۹۴‬میلادی با نام ترک سات بی، دومین ماهواره با نام ترک سات سی در جولای ‪ ۱۹۹۶‬میلادی و سومین ماهواره از این سری نیز در دی ماه سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی به فضا پرتاب شد.
چهارمین ماهواره مخابراتی و جمع‌آوری اطلاعات ترکیه نیز با عنوان "بیلست" در سال ‪ ۸۲‬شمسی از خاک روسیه به فضا پرتاب شد.
این ماهواره که کوچکترین ماهواره ترکیه است، برای کنترل بناهای قاچاق، نقشه برداری، ثبت خسارات ناشی از آفات طبیعی، کنترل جنگلها و اراضی کشاورزی مورد استفاده است.
ماهواره بیلست، با هزینه ‪ ۱۴‬میلیون دلار و با طراحی مهندسین ترک موسسه "تحقیقات و پژوهشهای علمی ترکیه (توبیتاک)" و با انتقال فناوری از شرکت انگلیسی "سات لایت تکنولوژی" ساخته شده است.

  • ۸۴/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">