ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تسما تنها مطالب دینی نیست

| سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۵، ۰۸:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

دکتر حمید شهریاری برخی انتقادها مبنی بر تقابل و عدم همکاری این شورا با سایر نهادها را رد کرد و گفت: این واقعیت ندارد؛ البته منکر نیستیم که تازه وارد میدان شده‌ایم، اما برای تعاملات گسترده‌تر، باید حداقل یک‌سال از عمر عملیاتی شورا بگذرد.
دکتر حمید شهریاری، در گفت‌وگو با(سیتنا)، اظهار داشت: تاکنون تعامل شورای عالی اطلاع‌رسانی با دستگاه‌های مرتبط با این شورا بسیار سودمند و مفید بوده است.

وی، ایران را در زمره‌ی آن دسته از کشورهای در حال توسعه دانست که هنوز به رشد و توسعه‌ی جدی دست نیافته است و گفت: از جمله دلایلی که هنوز به توسعه به معنای واقعی نرسیده‌ایم، این است که تولید اطلاعات دیجیتالی در فرهنگ ما به سطحی نرسیده است که باعث تولید جدی علم شود.

شهریاری، تولید علم در کشورمان را نیازمند نوعی نهضت نرم‌افزاری دانست و افزود: تولید اطلاعات الکترونیک، یکی از مقدماتی است که باید در جهت این مسیر طی شود. تولید اطلاعات الکترونیک کمک می‌کند تا اطلاعات در سطح کشور و در نهادهای مختلف برروی اینترنت قابل تبادل باشد.

وی اضافه کرد: تغییرات اساسی میان تکفا و تسما به حوزه‌ی فرهنگ ملی ارتباط دارد، به‌گونه‌یی که تسما بیشتر بر محتوای ملی تاکید دارد و تکفا بر توسعه‌ی کاربردی فناوری اطلاعات مانور داده است. این جریان خوب آغاز شده و با رشد مناسبی نیز همراه بوده و طرح تسما درصدد است تا به این رشد سرعت مناسبی

دهد؛ بنابراین دولت، ملت، شرکت‌های خصوصی و نهادهای بین‌المللی باید با یکدیگر همکاری لازم را به عمل آورند تا محتوای تولید علم ایرانی هم در داخل وهم در خارج از کشور به صورت مناسب شناخته شود. وی، با اظهار این مطلب که اگر دولت پشتیبانی لازم را از این طرح داشته باشد، موفقیت تسما با افزایش چشمگیری همراه خواهد بود، ادامه داد: نحوه‌ی پشتیبانی دولت باید در چارچوب‌های گوناگون پیاده‌سازی شود تا طرح تسما به صورت یک فرهنگ درآمده و مدیران ارشد بخش‌های دولتی وخصوصی به این طرح به صورت جدی بپردازند. همچنین لازم است تا تولید اطلاعات درون‌سازمانی به صورت دقیق دنبال و این امر نیز نوعی خدمات‌رسانی به مردم تلقی شود.

شهریاری، گفت: طرح تسما در مراحل ابتدایی به سر می‌برد و باید منتظر بود تا در سال‌های آتی شاهد نتیجه‌ی قابل قبولی باشیم. هرچند ممکن است در دو سال ابتدایی، سرعت و میزان پیشرفت طرح با شتاب کمتری همراه باشد، ولی بعد از گذشت این مدت از سرعت مناسب و خوبی برخوردار شده و از رشد فرایندی خوبی نیز بهره‌ خواهد برد؛ البته تسما از طرح‌های درازمدت است و در مدت زمان کوتاه به ثمر نمی‌رسد، اما تا دوسال آینده به عنوان طرح ملی جای خود را در میان نهادها پیدا خواهد کرد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، از استقبال عموم نهادهای مطلع و توجیه شده از تسما خبر داد و گفت: تاکنون وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری، کتابخانه‌ی ملی و سازمان آمار به گونه‌یی جدی طرح را پذیرفته‌ و نقطه‌نظرهای ان‌ها نیز اعمال شده است؛ البته نهادهایی نیز بوده‌اند که نسبت به این طرح بازخوردی نداشته‌اند که یکی از دلایل آن نیز عمر کوتاه این طرح است، ضمن آن‌که هنوز فرصت کافی برای پیگیری طرح وجود دارد و شورا درصدد برپایی جلساتی با مدیران ارشد برخی نهادها است.

وی، قرار گرفتن بودجه‌ای برای شورا را خواستار شد تا حرکت مناسبی در جهت برنامه‌های پیش‌بینی‌شده صورت گیرد.

شهریاری، با اظهار این مطلب که تعامل با وزارت ارشاد با نتایج خوبی همراه بوده است، گفت: این وزارت‌خانه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محتوا در ایران است و اگر بتوانیم این محتوا را تبدیل به دیجیتال نمائیم، تحول جدی و گسترده‌ای در وزارت ارشاد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این تحولات در صحنه‌ی عکس، سینما و سایر هنرهایی که وزارت ارشاد مسوولیت آن را بر عهده دارد دیجیتالی شده ودر نهایت تبدیل به یک فرهنگ می‌شود.

شهریاری، عنوان کرد: حوزه‌ی کتاب نیز در این وزارت‌خانه به صورت فیزیکی دنبال می‌شود و برای آن‌که بتوانیم این را نیز دیجیتال کنیم، لازم است در این زمینه محتوای فیزیکال به محتوای الکترونیک تبدیل شده و وزارت ارشاد باید یک فعالیت جدی و گسترده داشته باشد؛ بنابراین بسیار جای امیدواری است که این وزارت در این فرایند با موفقیت روبه‌رو شود.

وی، در خصوص طرح تکفا نیز گفت: قبل از آغاز این طرح، تقریبا حوزه‌ی اطلاع‌رسانی بروز و جلوه‌یی جدی در میان مدیران نظام نداشته است؛ در حالی که تکفا برای یک دوره‌ی خاص جهت توسعه‌ی کاربردی فناوری اطلاعات در ایران طراحی شده و نتایج برنامه‌یی آن نیز تا سال 87 مشخص و معین و در برنامه‌های بودجه تا پایان برنامه‌ی چهارم توسعه تعریف شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در وزارت‌خانه‌های مختلف، راهکارهای لازم برای فعالیت‌ در زمینه‌ی طرح تکفا و رسیدن به رشد و ارتقای مناسب در فناوری مشخص شده است.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، با تاکید بر این مطلب که به دلیل این‌که وظیفه‌ی تکفا معین و مشخص و از پیش ثابت شده است، دیگر رشد و توسعه در آن معنا ندارد، گفت: در حال حاضر، تاکید شورا بر رشد و توسعه‌ی بخشی از برنامه‌ی تکفا است که این طرح نسبت به آن برنامه‌ها توفیق کمتری داشته و در طرح تسما مورد تأکید قرار گرفته است.

وی، برخی دیدگاه‌ها مبنی بر توجه صرف طرح تسما بر امور مذهبی و دینی را رد کرد و گفت: تاکید تسما تنها بر مطالب دینی و حوزه‌های علمیه نیست؛ به گونه‌یی که این طرح از 14 محور گوناگون تشکیل شده و مطالب دینی و مذهبی یکی از محورهای 14گانه‌ی طرح تسما محسوب می‌شود.

وی، میراث فرهنگی، آموزش، تحقیق و پژوهش، خط و زبان فارسی، نظام حقوقی, میراث فرهنگی، بازی و سرگرمی نظام اطلاعات مکان محور خدمات عمومی و فرهنگی و امنیت فرهنگی و محیط پاک رایانه ای و بالاخره رسانه و خبر رسانی را از دیگر حوزه‌هایی دانست که تسما بر آن تاکید دارد، در نتیجه این طرح صرفا بر مسائل دینی کار نمی کند.

شهریاری، در ادامه در خصوص گسترش محتوای الکترونیک در حوزه‌های دیگر گفت: در حوزه‌های دیگر بیشتر درصدد هستیم تا روشن شود کدام نهادها متکفل این امر هستند. به عنوان مثال، درصدد هستیم تا بازی‌های رایانه‌یی را مطابق فرهنگ کشور ترویج دهیم، چراکه فرهنگ‌های گوناگون و کشورهای مختلف دارای بازی‌های متفاوتی هستند. بنابراین بازی‌های رایانه‌یی یکی از محورهای طرح تسما بوده و در این حوزه شورای عالی اطلاع‌رسانی در تلاش است تا با همکاری نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و همچنین در بازاریابی با همکاری وزارت بازرگانی نقش موثری ایفا کند و این نهادها دست در دست یکدیگر و با محوریت شورای عالی اطلاع‌رسانی، برنامه‌های منطقی را در این زمینه دنبال کنند.

وی افزود: این شورا، در طرح تسما، کارگروه‌های متفاوتی خواهد داشت و این کارگروه‌ها تعیین خواهند کرد که از چه مسیری و چه اقداماتی باید صورت گیرد.

شهریاری، در خصوص ناکامی‌های طرح تکفا نیز گفت: مواردی که بر دوش مسوولان شورای عالی اطلاع‌رسانی است، پیگیری خواهد شد؛ به‌گونه‌یی که در تیر ماه سال گذشته، شرح فعالیت شورای عالی اطلاع‌رسانی تغییر کرد و مواردی که در محدوده‌ی شرح وظایف شورا است، تحت پنج عنوان علمی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در محورهای فعالیت این شورا قرار گرفت؛

حجت‌الاسلام شهریاری، در پایان گفت: طرح تسما به صورت مکتوب آماده شده و در حال حاضر، شورای عالی اطلاع‌رسانی منتظر موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است تا کار آغاز شود و بخش‌هایی هم به عنوان پی گیری ماده 44 قانون برنامه چهارم بودجه‌ی عمومی کشور با عنوان تولید محتوا در سازمان مدیریت تایید شده و در حال پیگیری است.

  • ۸۵/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">