ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تغییر نرخ پیامک از مسیر قانونی نبوده است

| سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۰۲:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به پروانه‌ای که روز سه شنبه( امروز) همزمان با هفته ارتباطات قرار است به مخابرات اهدا شود ، گفت: پس از ابلاغ این پروانه سیم کارت دایمی همراه اول ، در سطح ‪ ۱۵۰‬هزار تومان قرار می‌گیرید.

وفا غفاریاندر گفت و گویی همچنین در خصوص تکلیف ودایع مردم در شرکت مخابرات گفت: ودیعه هر کس نزد مخابرات محفوظ می‌ماند و به محض عودت تلفن ، ودیعه به مشترک داده می‌شود اما گر کسی بخواهد ودیعه را به سهام تبدیل کند ، نسبت به ودیعه ای که دارد، سهام دریافت می‌کند.

وی در خصوص سهم تعاونی و بخش خصوصی در مخابرات گفت: تقریبا تمام موارد مشخص شده است .

غفاریان در ادامه گفت: ‪ ۲۰‬درصد سهم سهام عدالت یا تعاونی‌های استانی است ، ‪ ۲۰‬درصد نیز در اختیار دولت قرارمی گیرد، پنج درصد سهم کارکنان است و پنج تا ‪ ۱۶‬درصد نیز کشف قیمت در نظر گرفته شده و مابقی هم از طریق بورس به متقاضیان عرضه می‌شود.

وی در خصوص سوددهی مخابرات گفت: چیزی که وارد بورس می‌شود شرکت مخابرات ایران، متشکل از ‪ ۳۱‬شرکت ( ‪ ۳۰‬شرکت استانی و شرکت ارتباطات سیار ایران ) است .

وی در ادامه افزود: اگر راجع به سود و زیان مخابرات بحث شود راجع به تراز تلفیقی بحث می‌کنیم هر چند برخی از استان‌ها در تراز سالی مالی خود ممکن است زیان ده باشند اما در مجموع شرکت مخابرات ایران کاملا سود ده است .

غفاریان گفت: این در حالی است که سود سال گذشته مالی (‪ (۸۵‬شرکت مخابرات ، حدود یک هزار میلیارد تومان بود که در سال ‪ ۸۶‬که در حال بستن تراز ها هستیم این میزان افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص ارزان‌سازی پیامک فارسی و گران شدن پیامک انگلیسی گفت: پیامک فارسی برای حمایت از زبان فارسی ارزان شده و به حدود ‪ ۹۰‬ریال رسیده است .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص این تغییر قیمت‌ها نظر سازمان بازرسی کل کشور ، تامین شده گفت: از سازمان بازرسی بپرسید.

مدیر کل بازرسی فناوری اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور که در گفت و گوی تلفنی شرکت می کرد در واکنش به اظهارات غفاریان گفت: برابر با مفاد ماده سه قانون برنامه چهارم ، هرنوع افزایش قیمت مربوط به خدمات عمومی کشور ، از قبیل مخابرات ، منوط به ارایه لایحه از سوی دولت به مجلس، تا شهریور هر سال است .

صحراییان گفت: مصوبه اخیر دولت در رابطه با تعیین تعرفه پیامک‌های فارسی ولاتین در بهمن ‪ ، ۸۶‬مجرا و مسیر قانونی را طی نکرده است .

این مقام مسوول در سازمان بازرسی کل کشور ، در خصوص ارزان شدن پیامک فارسی گفت: ما از این موضوع به شرط فشرده‌سازی که این شرکت در رابطه با پیامک انجام دهد استقبال می‌کنیم اما در ارتباط با افزایش قیمت پیامک انگلیسی ، سیر قانونی طی نشده است .

غفاریان نیز در پاسخ به صحراییان گفت: در ماده سه قانون برنامه چهارم ، به خدمات پایه مخابرات اشاره شده که شامل خدمات ارزش افزوده مثل پیامک نمی شود.

وی همچنین اظهارداشت: سه مرجع مجلس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شورای اقتصادی برای تعیین تعرفه‌ها ، در قانون پیش بینی شده که ما در این ارتباط ، مصوبه تعرفه قبلی و جدیدپیامک را از شورای اقتصاد اخذ کردیم .

غفاریان اضافه کرد: اگر بخواهیم در تعرفه تلفن معمولی یعنی تلفن پایه ای که داریم، تغییری دهیم طبیعی است که باید از مجلس شورای اسلامی درخواست کنیم . کما اینکه از مجلس درخواست کردیم ولی با افزایش قیمت موافقت نکرد و ما هم افزایش ندادیم.

رمضانعلی صادق زاده رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز که این گفت و گو حضور داشت گفت: در رابطه با پیامک فارسی موافقیم ولی در مورد افزایش قیمت پیامک ولو اینکه مجاری قانونی که شورای اقتصاد و سازمان تنظیم مقررات است طی شده باشد ، با واقعیت‌های جامعه سازگاری نیست و همچنین ممکن است شفاف‌سازی نیز صورت نگرفته باشد.

غفاریان در بخش دیگری از این ویژه برنامه در پاسخ به کیفیت تلفن همراه گفت: از یک هزار و ‪ ۳۵‬شهری که تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته فقط یک شهر که آنهم تهران است مشکل دارد .

وی یکپارچه نبودن طراحی شبکه موبایل در تهران را علت عمده مشکل کیفی تلفن همراه برشمرد و گفت: تلاش می‌شود که یکپارچه‌سازی انجام شود .

صادق زاده در واکنش به اظهارات غفاریان گفت: کیفیت تلفن همراه هم در تهران ، هم در شهرهای بزرگ و هم در شهرهای شمالی ، واقعا مطلوب نیست.

غفاریان در پاسخ گفت: ما در ایام نوروز بهترین کیفیت را در شهرهای شمالی داشتیم.

غفاریان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سرعت اینترنت نیز اشاره کرد و گفت: ما در بحث پهنای باند وسیع عقب ماندگی داریم و تا پایان برنامه چهارم نیز قرار است یک میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار پورت پرسرعت داشته باشیم که هم اکنون ‪ ۳۰‬درصد آن محقق شده است .

وی افزود: به جز مشکلات فنی ، از این تعداد پورت باید یک میلیون و ‪۲۵۰‬ هزار پورت برعهده بخش خصوصی قرار می‌گرفت که در این راستا سرمایه‌گذاری انجام نشد.

وی همچنین به قیمت نیز اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم قیمت را پایین بیاوریم نباید انتظار داشته باشیم اینترنت ، در سبد هزینه خانوار قرار گیرد.

ابوالفضل شاکری کارشناس تلفن همراه نیز درا ین گفت و گو به بومی کردن تلفن همراه اشاره کرد و گفت: برای بومی کردن تلفن همراه و استفاده صحیح از این فناوری الزاماتی باید انجام می‌شد که از سوی مسوولان صورت نگرفت.

شاکری گفت: اینکه بحث فرهنگی موبایل و متصدی آن که باشد ، در جامعه معلوم نیست. این در حالی است که تلفن همراه به یک رسانه بسیار موثر و تاثیر گذار تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در کنار توجه به کیفیت تلفن همراه باید به این موضوع نیز توجه کرد که این وسیله به ابزاری برای متلاشی شدن کانون‌های اجتماعی همچون خانواده ، بدل نشود.

وی به چالش‌های قانونی در رابطه با موضوعاتی همچون مزاحمت‌های تلفنی همراه اشاره کرد و اضافه کرد: با توجه به پیشرفت فناوری باید قوانین نیز همگام با پیشرفت فناوری‌ها ، تغییرکند.

وی همچنین به سرمایه‌گذاری در زمینه موبایل خانواده تاکید کرد و گفت: در برخی کشورها که این سرویس ارایه شده ، مزاحمت‌های تلفنی به حداقل رسیده است .

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز در به بحث ام ام اس و همچین امنیت اخلاقی و دغدغه‌های آن در جامعه اشاره کرد وگفت: با رشد فناوری عوارض و حواشی آن نیز وقوع می‌پیوندد ولی نباید به خاطر حواشی ، اصل یک موضوع را فدا کنیم.

وی به اپراتور دوم اشاره کر د و گفت: در قرارداد این اپراتور سرویس ارزش افزوده‌ای مثل ام ام اس وجود دارد اما هنوز آیین نامه‌های اجرایی مربوط به استفاده از این سرویس ابلاغ نشده است .

وی گفت: آنچه در مجلس در مرحله استصوابی است لایجه جرایم رایانه‌ای است که دولت به مجلس تقدیم کرده و در کمیسیون حقوقی مجلس نیز در حال طی کردن مراحل استصوابی است.

  • ۸۷/۰۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">