ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلاش برای فروش سیم‌کارت‌های دولتی

| چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۸۶، ۰۷:۰۱ ب.ظ | ۲ نظر

علی شمیرانی - با گذشت کمتر از یک هفته از انتشار رسمی اخبار مربوط به عدم استقبال مشترکان تلفن‌همراه از سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی، شرکت مخابرات ایران برای رفع مشکل دو موضوع مهم را در دستورکار خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت» پانزدهم خردادماه بود که در خبرها آمد تنها یک‌چهارم متقاضیان دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی برای دریافت سیم‌کارت‌هایی که در دفاتر پستی خاک می‌خوردند، مراجعه کرده‌اند.

این در حالی بود که برخلاف سال‌های گذشته ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دولتی در بهمن‌ماه سال 85 با استقبال اندک و بی‌سابقه‌ای از سوی خریداران مواجه شد و تنها حدود سه میلیون متقاضی برای ثبت‌نام مراجعه کردند.

نکته جالب آنکه از این میزان بیش از دو میلیون نفر متقاضی دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی بودند.

و بالاخره نکته جالب‌تر آنکه از بیش از دو میلیون متقاضی دریافت سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی تا یک هفته قبل تنها یک‌چهارم متقاضیان برای تحویل سیم‌کارت به باجه‌های پستی مراجعه کرده‌اند.

راهکار اول

این موضوع سبب شد تا مدیران شرکت مخابرات به دنبال چاره‌ای برای ترغیب خریدارانی که تنها یک‌هزار تومان برای ثبت‌نام سیم‌کارت 34 هزار تومانی اعتباری واریز کرده بودند، باشند.

راهکار اول دو روز پس از اعلام خبر رسمی عدم استقبال خریداران از سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی اعلام شد. در این خصوص شرکت مخابرات خبر از کاهش تعرفه مکالمه با این سیم‌کارت‌ها داد.

اما ظاهرا انتشار این خبر تغییر چندانی در نظر خریداران ایجاد نکرد. در همین حین اخبار واصله از بازار آزاد سیم‌کارت‌های اعتباری نشان داد که قیمت سیم‌کارت رقیب و پیمانکار شرکت مخابرات ایران یعنی تالیا همچنان از سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی گران‌تر است. موضوعی که حاوی نکات و پیام‌های مهمی است که در زمان خود تحلیل و تشریح خواهد شد.

راهکار دوم

اما مدیران شرکت مخابرات از تلاش برای آسیب‌شناسی موضوع عدم استقبال از سیم‌کارت‌های اعتباری خود منصرف نشده و به سراغ راهکار دوم رفتند. در این خصوص رییس هیا‌ت‌مدیره شرکت مخابرات ایران به نوعی به متقاضیان منصرف شده و نیمه‌منصرف سیم‌کارت‌های اعتباری در سراسر کشور هشدار داد که اگر تا دو ماه دیگر برای دریافت سیم‌کارت‌هایشان اقدام نکنند، فیش آنها باطل شده و پس از این تاریخ سیم‌کارت‌ها به آنها تحویل نمی‌شود.

دلایل عدم استقبال

اما دلایل عدم استقبال از سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی که از حدود سه میلیون سیم‌کارت ثبت‌نام شده بالغ بر دو میلیون متقاضی را به خود اختصاص داد،‌چه بود؟

برخی از کارشناسان مشکلی به نام «اطلاع‌رسانی» را یکی از دلایل عدم استقبال عنوان کردند. این موضوع تا جایی پیش رفت که برخی از مدیران مخابراتی تاکید کردند که این سیم‌کارت‌ها مشابه سیم‌کارت‌های دایمی بوده و تلویحا نیز اعلام کردند که برخلاف سیم‌کارت‌های تالیا که هنوز در کل کشور فعال نیست سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی با شرایط قیمتی کاملا یکسان در سراسر کشور زنگ می‌خورد.

نکته دیگر آنکه به علت شکل و نوع اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، برخی از متقاضیان سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی تصور می‌کردند که قیمت این سیم‌کارت‌ها تنها یک‌هزار تومان است!

یکی از متقاضیان تهرانی منصرف از دریافت سیم‌کارت دولتی خود می‌گوید: اول آنکه من تصور می‌کردم این سیم‌کارت‌ها با کد 0912 شروع می‌شود ولی وقتی متوجه شدم با پیش کد 0919 عرضه می‌شود، این موضوع کمی من را پشیمان کرد.

وی درخصوص دلیل دیگر انصراف خود گفت: از سوی دیگر تصور می‌کردم این احتمال وجود دارد که شماره رندی که با پیش شماره 0912 عرضه می‌شود، نصیب من شده تا بتوانم آن را در بازار با قیمت بالاتری بفروشم و به این ترتیب و با دلیلی که در پی آمد از این موضوع نیز منصرف شدم.

این متقاضی سیم‌کارت اعتباری که مشترک فعلی تالیا نیز هست به دلیل سوم انصراف خود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها در تهران از سیم‌کارت تالیای خود استفاده می‌کنم و فعلا نیز با مشکل خاصی در کیفیت صدا و آنتن‌دهی مواجه نیستم. از طرفی شایعاتی وجود دارد که شبکه مخابرات با عرضه این سیم‌کارت‌های جدید دچار افت کیفیت شود و از این رو فعلا از خرید منصرف شده‌ام تا ببینم در آینده آیا سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی از کیفیت و آنتن‌دهی مناسبی برخوردار هستند یا نه؟

جالب آنکه تمام این مسایل در حالی رخ می‌دهد که قیمت سیم‌کارت در هر سه نوع اعتباری، ثابت دولتی و تالیا در بازار آزاد رو به افزایش است!

ثبت‌نام مجدد سیم‌کارت دولتی

اما با تمام این تفاسیر و در حالی که بی‌توجهی به اصل «44»‌در واگذاری بیشتر سیم‌کارت‌های دولتی با وجود اپراتورهای خصوصی از سوی مدیران مخابراتی رد می‌شود و از سوی دیگر شواهد حکایت از عدم استقبال سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی در بهمن‌ماه سال‌گذشته دارد مدیرعامل شرکت مخابرات یک بار دیگر خبر از ثبت‌نام‌های جدید داد.

صابر فیضی گفت: این ثبت‌نام‌ها از اواخر تیرماه جاری و در هر دو نوع اعتباری و دایمی انجام می‌شود. بهای سیم‌کارت‌های دایمی دولتی نیز همان 288 هزار تومان سابق خواهد بود.

آخرین خبر از وضعیت سیم‌کارت‌های اعتباری

اما همانطور که پیش از این ذکر شد، رییس هیات‌مدیره مخابرات ایران خبر از ابطال فیش متقاضیان سیم‌کارت‌های اعتباری طی دو ماه آینده داد.

غفاریان به ایسنا گفت: تاکنون یک میلیون و 700 هزار سیم‌کارت اعتباری از سوی شرکت ارتباطات سیار به شرکت پست تحویل داده شده است اما هنوز بسیاری از متقاضیان برای تحویل سیم‌کارت‌های خود به دفاتر خدمات ارتباطی و پست مراجعه نکرده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری در بازار آزاد حدود 60 هزار تومان بوده و حتی در برخی از شهرستان‌ها به 90 هزار تومان نیز رسیده است.

موضوعات ناهمخوان

غفاریان ادامه دادبا این دو مساله با یکدیگر همخوانی ندارند زیرا از سویی متقاضیانی که سیم‌کارت اعتباری ثبت‌نام کرده‌اند برای دریافت سیم‌کارت خود مراجعه نمی‌کنند و از سوی دیگر در بازار آزاد سیم‌کارت اعتباری با قیمت بیشتر از قیمت دولتی آن خرید و فروش می‌شود این امر چه توجیهی دارد و چرا مردم نمی‌آیند سیم‌کارت‌های خود را تحویل بگیرند تا قیمت سیم‌کارت اعتباری در بازار این‌گونه روند افزایشی نداشته باشد.

رییس هیات‌مدیره‌شرکت مخابرات ایران گفت: قرار است به متقاضیانی که سیم‌کارت خود را تحویل نگرفته‌اند، مهلت دهیم.

وی افزود: با این کار تکلیف این سیم‌کارت‌ها مشخص می‌شود و از سوی دیگر متقاضیانی که به سیم کارت اعتباری نیاز دارند اما ثبت نام نکرده‌اند دیگر لزومی‌نخواهند داشت تا با مبلغ بیشتر از قیمت دولتی، سیم‌کارت اعتباری را از بازار آزاد تهیه کنند بلکه می‌توانند با مراجعه به شرکت ارتباطات سیار و ثبت‌نام، سیم‌کارت اعتباری تحویل بگیرند.

غفاریان با اشاره به اینکه دوباره برای سیم‌کارت‌های اعتباری که متقاضیان برای دریافت آن مراجعه نکرده‌اند پس از پایان یافتن مهلت مورد نظر ثبت‌نام می‌کنیم، تصریح کرد: این سیم‌کارت‌ها آماده‌واگذاری است اما مشخص نیست که همزمان با ثبت‌نام تحویل سیم‌کارت هم داشته باشیم زیرا این نگرانی وجود دارد که در برخی از استان‌ها که تعداد تقاضا بسیار بالاست نتوانیم در همان زمان پاسخگوی تمامی ‌متقاضیان باشیم.

ناآشنایی با رفتار بازار

غفاریان در پایان خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تقریبا در دو دوره‌ثبت‌نام سیم‌کارت داشته باشیم و پس از هر ثبت‌نام ظرف یک تا دو هفته سیم‌کارت‌های متقاضیان را تحویل می‌دهیم تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شوند و پس از اعلام، واگذاری همزمان خواهیم داشت چرا که هنوز رفتار تقاضای بازار برایمان کاملا شناخته شده نیست.

منبع : روزنامه جهان صنعت

  • ۸۶/۰۳/۲۳

نظرات  (۲)

به زبون زور میخوان سیمکارتاشونو بفروشن!!!!!! کیفین که افتضاخ. دیگه تو کوچکترین شهرها هم نتورک بیزی و .... تازه بعد 13 سال میگن به رفتار بازار ن آشناییم !!!!!!!
  • فرشاد مرادی
  • من پس از گرفتن سیم کارت اعتباری دولتی سیم کارت تالیای خودم را به قیمت سی هزار تومان فروختم و الان همین چندروزه از سیم کارت اعتباری دولتی راضی هستم. هرچند می پذیرم که شاید این کار مخابرات اجحاف به بخش خصوصی و شرکت تالیا باشد. اما آنتن دهی سراسری سیم کارت دولتی مرا مصمم به استفاده از این نوع سیم کارت ها کرد. به ویژه آنکه آنتن دهی سیم کارت تالیا در ساعات پیک بعدازظهر بسیار بد می شد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">