ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تناقض درهزینه‌ای تلقی کردن اعتبارات ICT

| چهارشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۸۴، ۰۲:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرد: هزینه ای تلقی نمودن اعتبارات مربوط به آی سی تی ‪ ICT‬و فن آوری‌های نوین در لایحه بودجه سال ‪ ۱۳۸۵‬با اهداف برنامه چهارم توسعه تناقض دارد.
بر اساس گزارش واحد اطلاع رسانی این مرکز، گروه ارتباطات و فن آوری های نوین این مرکز با انتشار گزارشی پیرامون وضعیت اعتبارات فناوری ارتباطات، اطلاعات و فناوری‌های نوین در بودجه سال ‪ ۱۳۸۵‬کل کشور تهیه کرده است.
دراین گزارش تصریح شده است: اطلاعات مهمترین‌سرمایه دولت ها، سازمان ها و شرکت‌ها تلقی می‌شود و بر این اساس، توسعه مبتنی بر دانایی مورد تاکید قانونگذار در تدوین قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه قرار گرفته است.
براساس این گزارش،لایحه بودجه‌سال آتی دریک تناقض آشکار بااهداف برنامه چهارم توسعه، اعتبارات ‪ ICT‬و فن‌آوری‌های نوین را هزینه‌ای تلقی کرده است.
در این گزارش تاکید شده است:این اعتبارات جز در مواردی که ماهیت هزینه‌ای کامل دارند، باید سرمایه‌ای محسوب شوند.
مرکز پژوهش‌ها ضمن بررسی روند تغییرات بودجه مربوط به ‪ ICT‬و فن آوری اطلاعات در لوایح بودجه سال‌های ‪ ۱۳۸۱‬تا ‪ ۱۳۸۵‬یادآور شد: ردیف‌ها و اعتبارات در نظر گرفته شده جهت فناوری ارتباطات، اطلاعات و فناوری‌های نوین در لایحه بودجه ‪ ۸۵‬تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته دارد.
در ادامه این گزارش آمده است:در این لایحه بر خلاف رویکرد گذشته، یعنی کاهش ردیف‌های غیرمتمرکز و برنامه‌ای شدن اعتبارات این حوزه، از یک سو غیرمتمرکز افزایش یافته و از سوی دیگر تعداد زیادی برنامه جدید در نظر گرفته شده است.
مزکز پژوهش‌های مجلس، نکته قابل اشاره دیگر در این خصوص را وجود ردیف غیرمتمرکز ‪ ) ۵۰۳۸۴۳‬پارک‌ها و مراکز رشد) اعلام کرد و افزود : این در حالی است که برنامه ‪ ۱۰۵۲۱‬نیز با عنوان فضاهای پژوهشی و فناوری برای پارک‌ها و مراکز رشد در نظر گرفته شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط با فناوری ارتباطات، اطلاعات و فناوری‌های نوین در امور چهارگانه‌عمومی، دفاعی، اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شده و جالب این که در بودجه سال ‪ ۱۳۸۵‬از ذکر عنوان برنامه توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات اجتناب شده و به جای آن برنامه‌های مختلفی با رویکرد ‪ , MIS‬تجارت الکترونیکی و بانک‌های اطلاعاتی در اعتبارات سال آینده ظهور پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش بیشترین رشد اعتبارات دستگاههای اجرایی مرتبط با ‪ ICT‬و فن آوری‌های نوین در لایحه بودجه سال ‪۱۳۸۵‬به ترتیب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارشد‪ ۳۸۰‬درصدی، پارک علم وفناوری پردیس بارشد ‪ ۸۳/۷۵‬درصدی، پارک علم وفناوری استان مرکزی بارشد ‪ ۷۵/۷۳‬درصدی و پارک علم و فناوری استان خراسان با رشد ‪ ۲۱‬درصدی اختصاص دارد.
مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: تنها دستگاه جدیدی که طبق قانون اساسنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مصوب سال ‪ (۱۳۸۲‬ایجاد شده دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات است و میانگین رشد اعتبار دستگاه‌های این بخش ‪ ۱۹/۳۷‬می‌باشد که نسبت به رشد اعتبارات کل دولت قابل ملاحظه است.
این مرکز در مورد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) مرتبط با ‪ ICT‬و فن‌آوری‌های نوین نیز متذکر شده است: زمان خاتمه برخی طرح‌های این بخش نسبت به پیش بینی لایحه بودجه سال ‪ ۸۴‬تغییر کرده و اعتبارات برآوردی مورد نیاز برای خاتمه پاره‌ای از طرحها نیز با وجود تخصیص در سال ‪ ۱۳۸۴‬و ‪ ۱۳۸۵‬باز هم افزایش یافته است.
این گزارش شاخص‌ترین طرح در این بخش را طرح "تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات کشور" ذکر کرده که سال خاتمه آن سه سال و اعتبارات برآوردی مورد نیاز برای خاتمه آن در حدود ‪ ۸۷۵‬درصد افزایش یافته است.
مرکز پژوهشها در بخش دیگری از گزارش خود افزود: در همین ارتباط سوالی که متولی این طرح باید پاسخگوی آن باشد این است که خروجی این طرح تا به حال چه بوده است؟ و چرا سال خاتمه آن سه سال افزایش پیدا کرده است؟ یعنی از ‪ ۱۳۸۴‬به ‪ ۱۳۸۷‬تغییر یافته و برای افزایش ‪ ۸۷۵‬درصد برآورد طرح چه توجیهی وجود دارد؟

در این گزارش همچنین تاکید شده است: نکته جالب این است که افزایش برآورد ‪ ۸۷۵‬درصدی صرفا برای تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات کشور است نه اجرای چنین طرح جامعی!

در بخش دیگری از این گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به منظور جلوگیری از اسرافها و دوباره‌کاریها پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرده‌است.
مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد: با نگاهی به ردیف‌های مربوط به تحقیقات و پژوهش فناوری و سابقه موضوعات پژوهشی و یافته‌های آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی متولی ‪ ICT‬در می‌یابیم انجام پژوهش‌های مشابه علاوه بر فراهم کردن زمینه فعالیت‌های اجرایی موازی در این بخش، موجب نابسامانی و به هدر رفتن منابع محدود این حوزه شده است و با وجود این که هزینه این تحقیقات از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌شود ولی دستگاه‌های اجرائی همدیگر را رقیب فرض کرده و از در اختیار دیگران گذاشتن یافته‌های تحقیق و پژوهش انجام شده توسط خود پرهیز می‌کنند و موارد بسیاری اتفاق افتاده است که چند دستگاه اجرایی روی یک موضوع تحقیق می‌کنند یا تحقیقات جدیدی بدون بررسی سوابق و نتایج تحقیقات مشابه آغاز می‌شود و گاهی نیز برخی اشخاص حقیقی و حقوقی یافته‌های تحقیقاتی را که برای یک دستگاه اجرایی انجام داده‌اند به یک دستگاه اجرایی دیگر ارائه کرده دوباره هزینه‌ای دیگر برای نبود اطلاعات شفاف هزینه می‌گردد.
به اعتقاد مرکز پژوهشها با ایجاد این پایگاه اطلاع رسانی مبتنی بر وب و انتخاب یک متولی برای آن مانند دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی یا دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات این معضل رفع شده و کشور از یافته‌های پژوهش‌ها بهترین بهره را خواهد برد و در همین حال از هدر رفتن نیروی انسانی و منابع مالی نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.
در پایان این گزارش مرکز پژوهشها برای تحرک بیشتر دستگاه‌های اجرایی در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی خواستار تصویب تبصره‌ای برای الزام این دستگاه‌ها به انجام حداقل ‪ ۱۰‬درصد از وظایف و خدمات خود در سال ‪ ۱۳۸۵‬از طریق وب گاه و به صورت الکترونیکی شده است.

  • ۸۴/۱۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">