ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

توقف مطالعات نسل چهارم موبایل در کشور

| چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۳:۰۴ ب.ظ | ۱ نظر

مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار که پروژه مطالعاتی نسل چهارم تلفن همراه در کشور را آغاز کرده بود گفت: به دلیل عدم تحقق بودجه مورد نیاز، پروژه تحقیقاتی مطالعاتی در زمینه سیستم هوشمند شبکه تلفن همراه نسل چهارم متوقف شد در حالی که اقدامات اولیه برای ایجاد نسل چهارم ضروری است.

غلامرضا بهروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود سه سال است بودجه تحقیقاتی این پروژه قطع شده است گفت: تا سال 85 بودجه تحقیقاتی این پروژه توسط مرکز صنایع نوین وزارت صنایع و معادن و مرکز تحقیقات مخابرات ایران تامین می شد اما این بودجه به دلایل نامشخص قطع شد و این پروژه نیز کم کم رو به افول رفت.

وی با بیان اینکه در بخش تحقیقات و فناوری، بخش خصوصی آنچنان که باید مورد حمایت قرار نمی گیرد افزود: با وجود آنکه اپراتور سوم تلفن همراه کشور مشخص شده و قرار است سیمکارت های نسل سوم موبایل را عرضه کند اقدامات اولیه برای ایجاد نسل چهارم موبایل در کشور نیز ضرورت دارد.

بهروزی با تاکید بر اینکه نسل چهارم موبایل در حد پایلوت مطالعاتی باقی مانده و رشد زیادی نداشته است افزود: صنعتی کردن این پروژه مستلزم تامین بودجه مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار با اشاره به انجام پروژه های تحقیقاتی نسل دوم و سوم توسط این شرکت خاطرنشان کرد: قرار بود اولین پایلوت نسل 5/3 تلفن همراه را در سال 87 در کشور اجرایی کنیم اما از آن جا که نسل 5/3 تلفن همراه تا سال 2010 در دنیا مرسوم شد باید برای نسل بعدی تلفن همراه که همان نسل چهارم (4G) است برنامه ریزی کرد.

وی حرکت همگام با تحقیقات بین الملل در حوزه موبایل را ضروری عنوان کرد.

به گزارش مهر، نسل چهارم تلفن همراه که ساختار آن را شبکه های نسل آینده(NGN) تشکیل می دهد امکان استفاده از سرویسهای دیتا را با سرعت غیرقابل تصور از طریق موبایل میسر می کند.

هم اکنون اپراتورهای تلفن همراه فعال در کشور نسل 2، 5/2 و 75/2 را ارائه می دهند و قرار است شبکه تلفن همراه اپراتور سوم، نسل سوم را عرضه کند. این در حالی است که نخستین سرویس شبکه نسل چهارم تلفن همراه جهان توسط اپراتور "تلیاسونرا " در سوئد و نروژ راه اندازی شده که به صورت تئوری می تواند اطلاعات را با سرعت بیش از 100 مگابایت در ثانیه انتقال دهد.

پیش بینی شده تا پایان سال 2010 در کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، ارمنستان و فنلاند نیز نسل چهارم تلفن همراه راه اندازی شود.

  • ۸۹/۰۲/۱۵

نظرات  (۱)

... ایران که از ارمنستانم عقب تره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">