ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تولید گوشی با تعرفه فعلی به صرفه نیست

| يكشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۸۶، ۰۳:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

با وجود گذشت بیش از یکسال از توافقنامه وزارت صنایع با سه شرکت داخلی جهت مونتاژ و تولید گوشی تلفن همراه، تنها یکی از این شرکتها موفق به راه‌اندازی خط مونتاژ گوشی با یکی از نامهای نا آشنای جنوب شرق اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هفته گذشته شرکت کارخانجات مخابراتی ایران موسوم با itmc اقدام به راه‌اندازی خط مونتاژ گوشی در شیراز کرده است.

طرف قرارداد کارخانجات مخابراتی ایران یک شرکت نا آشنای جنوب شرق آسیا (کره جنوبی) است که بیشتر در طراحی تلفن همراه فعالیت داشته است.

چندی پیش نیز مدیرعامل کمپانی کره‌ای طرف قرارداد با کارخانجات مخابراتی ایران، برخی شایعات و نقل قول‌ها مبنی بر ورشکسته بودن این شرکت (TELIAN) را تکذیب کرده بود.

در اواخر سال گذشته نیز مدیران سه شرکتی که با وزارت صنایع موافقتنامه امضا کرده بودند طی نامه‌ای به وزیر صنایع خواستار اصلاح تعرفه skd و مبارزه با قاچاق شده بودند که تاکنون بحث تعرفه و قاچاق حل نشده است.
*** نامه سه مدیر داخلی به وزیر صنایع

پیرو موافقتنامه‌های امضاء شده در تاریخ 9/3/85 فی‌مابین معاونت اقتصادی آن وزارتخانه و شرکت ITMC نیمه‌هادی عماد و کنسرسیوم سروش رسانه و شرکت شهرکهای هوشمند برای تولید سالانه شش میلیون گوشی تلفن همراه در کشور و ضمن ابراز مراتب ستایش از حمایت‌هایی که از صنایع و تولید داخلی‌ داشته‌اید به استحضار می‌رساند:

از موضوعات بسیار مهم در برنامه‌ریزی تولید، مشخش شدن تعرفه واردات قطعات منفصل گوشی همراه به شکل SKD و CKD است که با توجه به مهلت کم باقیمانده از زمان دو ماهه اول برای ارائه طرح اجرایی و عملیات تولید امید است با دستورات حضرتعالی تسریع در مقدمات و برنامه‌ریزی برای تخصیص تسهیلات مورد درخواست انجام گیرد.

از آنجا که موضوع فوق برای امضا کنندگان توافقنامه هم از حیث برنامه‌ریزی اقتصادی تولید و هم از حیث بازاریابی و شرایط رقابتی بازار حائیز اهمیت بوده، گزارشی در این خصوص تهیه شده است که خلاصه آن به پیوست ایفاد می‌گردد.
مبنای این بررسی بر چهار اصل زیر استوار شده است:

1 - عرضه محصولات تولیدی با قیمت رقابتی و پایین‌تر از کالای وارداتی

2 - شروع سریع تولید از مرحله SKD همراه با برنامه‌ریزی دو ساله جهت انتقال و ایجاد دانش فنی و بخش تحقیق و توسعه و سپس تولید بصورت CKD و عرضه تولیدات به بازار داخل و صادرات به کشورهای منطقه.

3 - تولیددارای توجیه اقتصادی و فنی منطقی برای شروع و ادامه و رشد آن داشته باشد.

4_ انگیزه‌های رقابتی را برای ارتقاء کیفی و کمی در تولید کنندگان با کاهش تدریجی تعرفه CBU فراهم آورد.
در ضمن بررسی و اقدام در دو مورد زیر که می‌تواند موانع در راه تولید باشد ضروری به نظر می‌رسد:

الف - مبارزه عملی و موثر با قاچاق از عوامل اصی جهت برنامه‌ریزی و شروع تولید است بنابراین درخواست می‌کنیم که ترتیبی اتخاذ شود که وزارت مخابرات برنامه‌ زمان بندی شروع ثبت و کنترل پشت سریال گوشی را اعلام کنند.

این بند اکنون با حذف رجیستر گوشی منتفی شده است.

ب - اقدام مناسب رسانه‌ای و رادیو تلویزینی جهت آگاه‌سازی عموم مردم از منافع تولید و خنثی نمودن هرگونه تحرک سود جویانه در مخالفت با امر تولید

پیشنهاد ضمیمه شامل ثبت تعرفه واردات CBU به میزان 60 درصد و سپس کاهش تدریجی آن تا میزان 45 درصد، تعرفه واردات برای تولید SKD به میزان 20 درصد و CKD به میزان 4 درصد است.

با توجه به اینکه هزینه واردات گوشی تلفن همراه و یا هزینه تولید آن حدود 70 درصد از قیمت عرضه آن به عموم است و 30 درصد بقیه شامل هزینه‌های توزیع و خدمات پس از فروش و سود فروشندگان است.

اگر قیمت خرید بین‌المللی گوشی تلفن همراه A فرض گردد به توجه به گزارش قیمت مقایسه‌ای عرضه محصول وارداتی نسبت به تولید داخل به شرح زیر است:

- عرضه محصول به مشتری قبل از افزایش تعرفه 34A/1

- قیمت عرضه محصول به مشتری پس از افزایش تعرفه 41/1

- قیمت عرضه محصول به مشتری با تولید 31/1 SKD

- قیمت محصول به مشتری با تولید CKD 23/1

  • ۸۶/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">