ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تکلیف نحوه واردات 4 قلم کالایIT روشن شد

| چهارشنبه, ۳ اسفند ۱۳۸۴، ۱۲:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

نرگس جودکی - از این پس داشتن گواهیCE برای ترخیص کالاهای وارداتیIT کافی بوده و تنها کالاهایی که تأییدیه معتبری چونCE را ندارند، ملزم به دریافت هولوگرام مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک هستند.

به گزارش خبرنگار روزنامه جهان‌صنعت در جلسه‌ای که با حضور رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک و نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد، طرفین به تشریح تفاهمات حاصل شده میان این دو نهاد پرداختند.

علیرضا خمسه، رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با اشاره به فعالیت‌‌های این مرکز گفت: این مرکز با استفاده از آزمایشگاه مجهز و با تأیید صلاحیت مؤسسه استاندارد اقدام به تست محصولاتIT کرده و هولوگرام کیفیت را برای این اقلام صادر می‌کند، در زمینه سخت‌افزار نیز کارهای داوطلبانه انجام داده و برای کالاهای صادراتی می‌خواهند استانداردCE بگیرند، کمک‌‌های مشاوره‌ای می‌دهد.

وی مرکز تحقیقات را یک بنگاه اقتصادی دانست و افزود: این مرکز سرمایه‌گذاری از بخش دولتی نداشته و توسط 53 شرکت از بخش‌خصوصی که سهامداران آن هستند، اداره می‌شود.

در ادامه این جلسه سرکانی، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تغییرات انجام شده در قوانین مرکز را به سود واردکنندگان کالاهایIT دانست و گفت: این طرح ابتدا از جای مناسبی شروع نشد چون سرعت رشد در صنعتIT آنقدر زیاد است که خود شرکت‌ها نمی‌توانند در آن رقابت کنند. قوانینی که ابتدا برای دریافت هولوگرام مرکز تحقیقات تعیین شده بود مشکلاتی برای شرکت ایجاد می‌کرد. از جمله اینکه به کار قاچاق رونق می‌بخشید.

وی افزود: ما پیشنهاد کردیم نرخ تعرفه و هزینه حمل‌ونقل کاهش یابد تا به این ترتیب قاچاق نیز کمتر شود چرا که هزینه استاندارد یک درصد به هزینه گمرکی اضافه می‌کرد و دیدیم که با کاهش نرخ تعرفه ظرفیت ورود کالا از مبادی گمرکی تا سه برابر افزایش یافت (پس از رسیدن تعرفه به پنج درصد) و قاچاق نیز کمتر شد.

سرکانی گفت: نکته دیگر تکراری بودن کالاهایی بود که باید برای تست به مرکز فرستاده می‌شد در حالی که یک نمونه از آن در ورود محموله قبلی تست شده بود. مسأله بعدی هم طولانی بودن زمان ترخیص بود که اکنون با کاهش، این زمان از 15 روز به سه روز رسیده است.

عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حذف لزوم داشتن دفترچه راهنمای فارسی برای چهار کالای IT (چاپگر، اسکنر، نوت‌بوک و سرور) را از اصلاحات دیگری عنوان کرد که این دو سازمان در مورد آن به توافق رسیده‌اند. وی افزود: اکنون قید کلمه دفترچه به دستورالعمل ترجیحاً انگلیسی یا فارسی تبدیل شده است. همچنین مرکز تحقیقات برای شرکت‌‌های حرفه‌ای و معتبر اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که برندهای شخصی را وارد یا تولید می‌کنند، 25 درصد تخفیف در هزینه‌ها قایل شده است.

در پایان رییس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک اظهار امیدواری کرد در آینده بتوان با طرح الزام هولوگرام برای کالاهای IT ، کنترل بازار به شیوه نمونه‌گیری تصادفی و انجام تست استاندارد میسر شود.

  • ۸۴/۱۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">