جایگاه های بازی های رایانه ای در سطح بین المللی
با توجه به سوابق کوتاه مدت حضور بازی های ویدیویی و رایانه ای در سطح جهان ، مطالعات و پژوهش های انجام شده از یک سو و سطح و میزان فروش انواع بازی ها و کنسول های مربوطه از سوی دیگر نشان از آن دارد که برای پر کردن اوقات فراغت طیف گسترده ای از هر جامعه ای این بازیها توانسته اند نقش بسزایی داشته باشند ، به منظور نگاهی مختصر به وضعیت بازی های ویدئویی و رایانه ای در سطح بین الملل، مواردی گزیده و در قالب پاراگراف های مجزا آورده می شود:
- در 75 در صد از خانه های آمریکا سیستم بازی های کامپیوتری وجود دارد.
- عمده استفاده کنندگان از بازیهای رایانه ای در آمریکا بین 7 تا 34 سال سن داشته و اغلب مرد هستند.
- در حال حاضر اغلب بازی کنان بازی های رایانه ای را پسران 15-24 سال سن تشکیل می دهند.
- یک جوان 30 ساله چینی که 6 سال قبل شرکت بازی های آن لاین راه اندازی کرد هم اکنون دومین مرد ثروتمند کشور چین با یک میلیارد دلار دارایی به شمار می رود.
- فروش بازی های ویدیویی در فصل اول اقتصادی سال 2005 تقریباً 23 در صد بیش از سال قبل بوده و این افزایش به بیش از 2/2 میلیارد دلار رسیده است. که این افزایش به دلیل استقبال چشمگیر مردم از دستگاه های بازی ویدئویی قابل حمل است.
- فروش دستگاه های بازی در سال 2005 به بیشتر از یک میلیارد دلار رسیده است.
- اولین دوره مسابقات جهانی بازی های ویدیویی و رایانه ای در تابستان سال 2002 در ژاپن برگزار شد جایزه اول آن صد هزار دلار بود و امتیاز پخش تلویزیونی آن نیز به فروش رسید هر کشوری با امکانات کافی می تواند متقاضی میزبانی باشد.
- بازی میست در سال 1993 بیش از 10 میلیون نسخه و سری بازی های سیمز نیز حدود هشت میلیون نسخه فروش داشته است.
- در سال 2003 ارزان ترین محصولی که از سوی شرکت Game Cube عرض شد ، مبلغ 99 دلار بوده است.
- لیگ حرفه ای CPL در آمریکا به منظور گسترش بازی های رایانه ای به عنوان یک ورزش از سال 1997 تأسیس گردیده است.
- بازی هالوو 2 در اولین هفته انتشار در بازار در ماه نوامبر 2004، 66 میلیون دلار فروش داشته است.
- تحقیقات میزان علاقه رو به افزایش زنان را نسبت به بازیهای رایانه ای نشان می دهد.
- پژوهش ها بیانگر آن است که در حال حاضر 25% زنان بریتانیا ، 39% زنان آمریکایی و 69% زنان کره ای به بازی های رایانه ای می پردازند.
- در بریتانیا ، آمریکا و کره متوسط سن زنانی که وقت خود را به بازی های رایانه ای می گذرانند بین
30-35 سال است و به طور متوسط هفته ای 7 ساعت به بازی ها ی رایانه ای مشغولند و در سال حدود 250 یورو برای خرید بازی های رایانه ای هزینه می کنند.
- سازمان ESRB مسئول درجه بندی بازی ها برای سنین مختلف در آمریکا است.
- هر سال در دو رویداد بزرگ ، نمایشگاه های زیر دوستداران بازی های رایانه ای و افرادی را که در این صنعت مشغول به کار هستند ، در یک جا دور هم جمع می کند.
1- نمایشگاه بازی های رایانه ای Electronic Entertainment Expo ES
2- نمایشگاه بازی های رایانه ای تولید (TGS) .
- سازمان های USK,ELSPA و OFLC مسئول بر چسب گذاری و درجه بندی بازی ها برای سنین مختلف به ترتیب در انگلیس ، آلمان و استرالیا هستند.
- اولین نمایشگاه تخصصی بازی های رایانه ای در ایران در تاریخ 16-12 مهر سال 84 در تالار بزرگ وزارت کشور به مدت 5 روز برگزار شد.
- هر سال در شهریور ماه مراسم سالانه انتخاب برگزیدگان صنعت بازی در شهر لندن برگزار می شود. در این مراسم بهترین های اروپا در 8 رشته انتخاب می شوند و هیأت داوری متشکل از 50 متخصص بازی های رایانه ای است.
- بر اساس تحقیق شرکت مایکرو سافت ، کاربران رایانه های شخصی 18% زمان استفاده از رایانه خود را صرف بازی می کنند.
- بازی سومین علاقه در بین برنامه های رایانه ای است. رتبه اول اینترنت و رتبه دوم پست الکترونیک است.
- بازار بازی های روی خط (On Line) به شدت در حال رشد است.
- چین قصد دارد برای توسعه بازی های اینترنتی بین یک تا دو میلیارد یوآن در این صنعت سرمایه گذاری کند.
- چین برای حفظ امنیت ملی خود بازی های رایانه ای را سانسور می کند ، دولت چین کمیته ای برای نظارت بر بازی های رایانه ای تشکیل داده تا واردی را که نامناسب تشخیص داده می شود از این بازی ها سانسور کند.
منبع: بنیاد ملی بازی های رایانه ای
- ۸۶/۰۳/۰۱