ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جای خالی MMS

| جمعه, ۷ اسفند ۱۳۸۸، ۰۶:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

موبنا- معصومه بخشی پور - سال ها از زمان ورود تکنولوژی ارتباطی تلفن همراه به کشورمان می گذرد. هنوز مشترکان این وسیله به دلایل بسیاری همچون نبود زیرساخت های لازم نتوانسته اند از مزایای بسیار این وسیله ارتباطی که در اکثر کشورها به نوعی همه گیر شده استفاده کنند. در ارتباط ساده تلفنی و رد و بدل کردن ساده پیام های کوتاه متنی نیز مشترکان با مشکلات بسیاری روبه رو هستند .

تلفن همراه امروزه صرفا یک وسیله ارتباط صوتی بین کاربران نیست و کاربردهای مختلفی پیدا کرده است. استفاده از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت و بهره‏ گیری از تمامی ظرفیت‌های شبکه جهانی وب، حتی تماشای فیلم به‌صورت آنلاین، توسعه یافته و تبدیل به‌وسیله‏ای برای مدیریت اطلاعات فردی و پایانه اطلاعاتی و پایگاه سرگرمی و تفریح شده است.درباره کاربردهای گسترده و نقش‏های متعدد تلفن همراه از جمله می توان به مکالمه تلفنی، ارسال و دریافت پیام به‌صورت متن (SMS) و چند رسانه‏ای (MMS)، دریافت اطلاعات از اینترنت، مکان‏یابی از طریق GPS، برنامه‏ریزی و مدیریت برنامه‌های شخصی، تجارت و بازرگانی، نظارت بر افراد از طریق امکان دسترسی فارغ از زمان و مکان و سرگرمی به‌صورت آفلاین و آنلاین اشاره کرد.

امروزه دیگر تلفن‌همراه بخشی از زندگی روزانه مردم شده است که در تمام مدت روز از آنها جدا نمی‌شود و بیش‌ترین کمک را به رفع نیازهای اداری و ارتباطی آنها می‌کند. بنابراین طبیعی است که اپراتورها تلاش بیش‌تری برای ارایه سرویس‌های ارزش‌افزوده به مشترکان خود بکنند.

سرویس پیام چندرسانه‌ای یکی از سرویس‌های ارزش‌افزوده است. برخی معتقدند پس از ظهور سرویس پیام کوتاه دیگر هیچ سرویسی را نمی‌توان راه‌اندازی کرد که تا این حد سودده باشد. ولی عده‌ای دیگر می‌گویند در صورت برطرف‌شدن برخی مشکلات فنی، چشم‌انداز روشنی در انتظار MMS خواهد بود.

از ارائه خدمات MMS ، همه طرف‌های درگیر همچون اپراتور شبکه به دلیل افزایش درآمد، کاربران(چه اشخاص و چه صنعت) به دلیل استفاده از خدمات، پدیدآورندگان خدمات به دلیل کسب درآمد و ایجاد اشتغال، و در نهایت کل جامعه به دلیل افزایش رشد اقتصادی و بهره‌وری کلی جامعه سود می برند. هنوز پیام چندرسانه ای MMS جایی میان کاربران تلفن همراه بازنکرده است و این کاربران همچنان از سرویس پیام کوتاه بهره می برند.

MMS به عنوان نسل بعد از سرویس SMS و به نوعی با هدف جایگزین کردن آن ایجاد شده است. اما نوع نیاز کاربران شبکه و ملاحظاتی مانند قیمت خدمات، کیفیت و سهولت استفاده از آنها در کشور باعث شده با وجود گذشت چند سال از ارائه این سرویس و پشتیبانی اکثر گوشی‌های موجود در بازار از این سرویس، کاربران همچنان ترجیح دهند برای اکثر ارتباطات خود از سرویس SMS استفاده کنند .

در بررسی میزان مقبولیت سرویس‌ MMS پیش‌بینی اولیه کارشناسان این بود که این سرویس‌ موفقیت بزرگی را رقم خواهد زد و با استقبال گسترده کاربران مواجه خواهد شد . اما در عمل این سرویس نتوانست چنین شرایطی را پدید آورد و با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران مواجه نشد.

کارشناسان ارائه سرویس MMS را جایگزین مناسبی برای SMS می‌دانستند و معتقد بودند کاربران با در اختیار داشتن این خدمت به مرور ترجیح خواهند داد به جای استفاده از SMS از این سرویس‌ استفاده کنند. اما در عمل چنین اتفاقی روی نداد. به عبارت دیگر به دلایل متعدد MMS به هیچ وجه نتوانست بر میزان استفاده از SMS تاثیر بگذارد.

کارشناسان معتقدند بعید به نظر می‌رسد حتی با کاهش قیمت ، این سرویس بتواند جای SMS را در ارتباط‌های روزمره بگیرد. سرویس پیام کوتاه همچنان در سال‌های آتی با فاصله بسیار زیاد صدر جدول سرویس های خدمات ارزش افزوده را به خود اختصاص خواهد داد.

  • ۸۸/۱۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">