ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: طرح استفاده‌ی مدیریت‌شده از ماهواره، شامل 11ماده و یک مقدمه که حدود سه ماه قبل تهیه و دو هفته پیش در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد، اواخر شهریور یا اوایل مهرماه در صحن علنی مطرح و به احتمال بسیار زیاد تصویب می‌شود.
سعید ابوطالب، نماینده‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا)، با اشاره به تهیه‌ی طرح استفاده مدیریت شده از ماهواره در بهار امسال،هدف از ارایه‌ی این طرح را ایجاد شرایط لازم به منظور دریافت برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی کابلی و کانال‌های ماه‌واره‌یی براساس ضوابظ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با در نظر گرفتن شرایط رو به توسعه و پیشرفت سریع کشور و جهان در عرصه‌‌ی تکنولوژی، ارتباطات و با هدف سیانت از هویت و فرهنگ اسلامی ایران اعلام کرد.

ابوطالب، با اشاره به ماده هشت این طرح، تصریح کرد: استفاده‌کنندگان از تجهیزات غیر مجاز ماهواره، برای جمع‌آوری این تجهیزات سه ماه فرصت دارند. بر اساس همین ماده، پس از دو اخطار کتبی به استفاده‌کنندگان غیر مجاز به فاصله‌ی 15 روز و عدم توجه به اخطارها، این گونه افراد به مجازات نقدی از 5 تا 50 میلیون ریال محکوم می‌شوند.

وی، افزود: هم‌چنین بر اساس ماده‌ی نه این طرح، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، واردکنندگان و نصب‌کنندگان غیر مجاز نیز از 100 تا 500 میلیون ریال جریمه می‌شوند و کلیه‌ی اموال مکشوفه‌ی آن‌ها هم توسط دادگاه ضبط و مصادره می‌شود.

به گفته‌ی این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماد‌ه‌ی یک طرح فوق، تولید، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره‌های پخش مستقیم جز در مواردی که قانون تعیین کرده است، ممنوع می‌باشد.

طبق ماده دو این طرح، وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و همکاری نیروی مقاومت بسیج، نسبت به اعمال ممنوعیت ورود، تولید، توزیع، نصب، راه‌اندازی، نگهداری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره که فاقد مجوز قانونی است، اقدام نماید و متخلفین را به مراجع صالحه قضایی معرفی نماید.

سعید ابوطالب، افزود: طبق ماده سه این طرح، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این قانون، با راه‌اندازی حداقل سه شبکه‌ی تلویزیونی با گستره‌ی کشوری، نسبت به دریافت و پخش هم‌زمان آن دسته از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌‌یی که مغایر با ارزش‌ها و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد، اقدام نماید،

وی، با اشاره به بند الف ماده 4 این طرح، گفت: بر این اساس، دولت موظف است مجوزهای لازم برای تاسیس مراکز خصوصی دریافت از ماهواره و پخش برای استفاده‌کنندگان عمومی را در چارچوب مواد این قانون صادر کند؛ ضمن آن‌که بر اساس بند ب ماده چهار، مراکز دریافت از ماهواره و پخش، موسوم به (د،م،پ) موسسات خصوصی هستند که با استفاده از تجهیزات فنی دریافت از ماهواره، برنامه‌های رادیو - تلویزیونی را دریافت و توسط ارتباط کابلی در محدوده‌ی مشخص جغرافیایی در ازای دریافت مبلغ توافق شده در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماده پنج این طرح، خاطرنشان کرد: شبکه‌ها و برنامه‌های مجاز برای پخش توسط (د،م،پ) از طریق شبکه‌ی کابلی یا از طریق شبکه‌ی داخلی در مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها، هتل‌ها بر اساس ضوابط بین‌المللی درخصوص حق نشر و توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌گردد که فهرست آن می‌تواند در فواصل زمانی مشخص تغییر کرده و در اختیار این مراکز و مجتمع‌ها قرار گیرد.

وی افزود: طبق تبصره‌های یک و دو این ماده، تخلف از ضوابط معین شده، ضمن لغو مجوز (د،م،پ) و نیز در مورد مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها و هتل‌ها موجب مجازات مصرح در مواد 8 و 9 این قانون خواهد بود و آیین‌نامه‌ی اجرایی این ماده توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی وزارت کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ابوطالب، گفت: مطابق ماده شش این طرح، به ازای صدور هر مجوز برای تاسیس یک مرکز (د،م،پ)، مبلغ دویست تا هزار میلیون ریال بر حسب تعداد مشترکان (د،م،پ) توسط سازمان صدا و سیما دریافت می‌شود و برای اجرا و گسترش موضوع ماده سه همین قانون هزینه خواهد شد. هم‌چنین بر اساس ماده هفت این طرح، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده کنند، باید مجوزهای لازم جهت خرید، نصب و استفاده از تجهیزات را از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با هماهنگی دو وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب نمایند. طبق تبصره این ماده نیز استفاده از تجهیزات و تصاویر دریافتی تنها در چارچوب مجوز اخذ شده و تنها برای همان کاربران بدون مجوز ضبط و توزیع مجاز است.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس، با بیان ماده هشت، مهلت جمع‌آوری تجهیزات غیرمجاز دریافت از ماهواره از تاریخ تصویب این قانون را سه ماه اعلام کرد و افزود: پس از دو بار اخطار کتبی به فواصل 15 روز توسط مراجع ذی‌صلاح، استفاده‌کنندگان به مجازات نقدی از 5 تا 50 میلیون ریال محکوم خواهند شد.

وی در‌باره‌ی وجوه دریافتی بابت جریمه نیز گفت: وجوه دریافتی به خزانه واریز و صد در صد آن در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی در اختیار سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد تا در حدود اعتبارات مصوب بودجه‌ی سالانه‌ی کل کشور به مصرف برسد.

این عضو فراکسیون اکثریت مجلس، در پایان تصریح کرد: طبق ماده 11 این طرح، دولت موظف است که ظرف مدت یک ماه از تصویب این قانون، آیین‌نامه‌ی اجرایی آن را تهیه و تصویب نماید.

  • ۸۵/۰۵/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">