ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییاتی از جلسه پرسش و پاسخ اپراتور سوم

| چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۸۷، ۰۴:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

کنفرانس دوم اپراتور سوم بصورت بین‌المللی 25 مهرماه سالجاری در دبی به میزبانی مشاور خارجی پروژه با حضور اکثر خریداران اسناد و علاقه‌مندانی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی از نمایندگان صاحبان تکنولوژی از جمله آلکاتل، اریکسون، ZTE و Huawie تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدیون مجری پروژه اپراتور سوم به ارائه مطالبی در خصوص توسعه مخابرات و برنامه‌های خصوصی‌سازی موجود در این بخش اشاره کرد و به ذکر مطالبی در خصوص وضعیت موجود تلفن‌های ثابت و همراه در کشور و گزارش آماری از عملکرد هر یک از اپراتورهای موجود ایران از جمله همراه اول، ایرانسل، تالیا و شبکه‌های محلی تلفن همراه کیش و اصفهان ارائه کرد.

وی با بیان وضعیت عملکردی کمی و کیفی هر یک از اپراتورهای مذکور به چگونگی ساختار ارتباطات آنها با وزارت ICT و شرکت مخابرات ایران و نحوه مدیریت اجرایی و تعامل آنها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ایران اشاره‌ کرد.

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور در حال حاضر و پیش‌بینی‌های بعمل آمده بر اساس منابع معتبر بین‌المللی تا 15 سال آینده (مدت زمان پروانه اپراتور سوم) با رشد جمعیتی معادل 92 میلیون از جمله مواردی بود که در جهت تشویق سرمایه‌گذاری توسط مجری پروژه ارائه شد که خود نشان دهنده حجم وسیع بازار تلفن همراه ایران و سرویس‌های قابل ارائه نسل سوم و مزیت‌های رقابتی و فرصت‌های ایجاد شده در بازار تلفن همراه ایران بوده که به خصوص این بازار در خدمات نسل سوم از ضریب نفوذ صفر برخوردار است.

مدیر عامل شرکت MFC، آخرین سخنران کنفرانس بود که ضمن بیان اصول کلی حاکم بر اسناد مزایده نسبت به اعلام برنامه زمان‌بندی تا انتهای فرآیند انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه ایران، اقدام کرد.
*در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با سئوالاتی از قبیل:
ضرورت خرید اسناد توسط این شرکت یا تمامی شرکت‌های عضو کنسرسیوم، برنامه زمان‌بندی و ضرورت تغییر آن به دلیل عدم امکان تهیه و تدوین مدارک ارزیابی و ارائه آن تا تاریخ 13/8/87 (3 نوامبر 2008) که توسط برخی از خریداران اسناد مطرح شد.

میزان سهام هر یک از اعضاء کنسرسیوم و همچنین میزان و چگونگی توزیع سهام شرکت‌های داخلی و خارجی در حق سهامداری اشاره شده در RFP، که مطابق قوانین و مصوبات مجلس جمهوری اسلامی ایران، سهم شرکت‌های داخلی 51 درصد و سهام شرکت‌‌های خارجی حداکثر 49 درصد است، یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز کنفرانس دبی بود. که البته توضیحات کاملی در این خصوص توسط نماینده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه شد.

از جمله موضوعات مهم و اساسی مطروحه در کنفرانس میزان مالیات، آمادبودن زیرساختهای مخابراتی جهت ارائه پهنای باند مطلوب و مورد نیاز شبکه اپراتور نسل سوم، در گستردگی جغرافیایی اشاره شده در RFP، چگونگی حمایت سازمان رگولاتوری از ارائه خدمات ذکر شده در مستندات مزایده از قبیل: دریافت پهنای باند، Site Sharing ، Number Portability، National Rooming و عدم مداخله دیگر اپراتورها در سرویس‌های نسل سوم در طول دوره 2 سال، می‌توان اشاره کرد که ضمن بیان توضیحات لازم توسط اعضای Panel مقرر شد برخی از موارد به شکل شفاف‌تری در اسناد مزایده درج و به خریداران ارائه شود.

از دیگر موضوعات مورد سئوال شرکت‌کنندگان موضوع "مدیریت فنی و پشتیبانی" اشاره شده در RFP که باید ایرانی باشد، بود که بر اساس قانون حداکثر استفاده از توانمندی نیروهای داخلی در اسناد مزایده به آن اشاره شده است.

موضوع امتیازات اختصاص داده شده به معیارهای ارزیابی و ضرورت توزیع و ریز نمودن آنها در هر یک از عوامل، یکی دیگر مباحث مطرح شده در کنفرانس بود.

با توجه به ضرورت ارائه مستندات و مدارک واقعی و صحیح برای هر یک از معیارهای ارزیابی، نیازی به خرد کردن امتیازها تا قبل از دریافت کامل مستندات و مدارک ارزیابی از سوی شرکت‌ها (13/8/87) است و پس از آن بر اساس تصمیم سازمان رگولاتوری عمل خواهد شد.

فرکانس‌های اختصاص داده شده به اپراتور سوم، محتوا و چگونگی نگهداری و کنترل آن و همچنین داشتن حداقل 2 میلیون مشترک مستقیم برای هر اپراتور از جمله مواردی دیگر بودند که در کنفرانس مطرح شد، که معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با بیان تضمین فرکانس مورد نیاز کنترل محتوا توسط سازمان را منتفی دانسته و ایجاد و توسعه آن را وابسته به طرح تجاری اپراتورها و سرمایه‌گذاران، برشمردند.

  • ۸۷/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">