ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییات اینترنت ملی اعلام شد

| سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۸۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات گفت: اعتبار لازم برای اجرای طرح شبکه "اینترنت ملی" حدود یک میلیارد دلار (‪ ۹۰۰‬میلیارد تومان) و زمان لازم برای پایان اجرای آن حدود سه سال در نظر گرفته شده‌است.
" عبدالمجید ریاضی " بعداز ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: چون این طرح در فصل خود به مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت ارائه نشده‌است، در ردیفهای بودجه منظور نشده ولی از طرف مجلس قول داده شده که راهی برای وارد کردن بودجه آن در سال ‪ ۸۵‬بیابد.
ریاضی ‪ ۱۲‬روز پیش (پنجم بهمن‌ماه) برای نخستین بار، خبر از طراحی شبکه ملی اینترنت کشور را داده بود.
وی اظهار داشت که دیروز (یکشنبه) در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شده و این طرح را شرح داده که مورد استقبال اعضای این کمیسیون، کمیته مخابرات و چند عضو هیات رییسه مجلس واقع شده‌است.
ریاضی گفت: خوشبختانه بخش اعظم فیبرنوری مورد نیاز برای اجرای این طرح در کشور کشیده شده‌است و بنابر این طراحی شبکه، تامین تجهیزات و طراحی نرم‌افزاری برای آن باقی می‌مانند که ظرف سه سال آینده به اتمام خواهد رسید.
وی ، هزینه هنگفت اقتصادی ، عدم اطمینان امنیتی ، لزوم مدیریت منسجم بر اینترنت و نیز دستیابی به اینترنت پرسرعت را از مشکلاتی عنوان کرد که سبب طرح یک شبکه پایدار اینترنت ملی شده‌است.
معاون ‪ IT‬وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره دلایل امنیتی منجر به طراحی این طرح گفت: تمامی سایتهای ایرانی اینترنت درخارج از کشور میزبانی می‌شوند و بنابر این همه اطلاعات این سایتها به خارج می‌رود، مدیریت شبکه جهانی اینترنت در اختیار یک کشور خاص (آمریکا) است.
وی دلایل اقتصادی را نیز چنین عنوان کرد: از آنجا که کاربران اینترنت حتی برای دریافت اطلاعات از سایتی در داخل کشور، باید از طریق یکی از حدود ‪ ISP ۳۸‬یا ‪ ICP‬دارای مجوز داخلی، از یک مسیر به شبکه جهانی اینترنت وصل شوند و از مسیر دیگر اطلاعات بگیرند، کشور باید دو بار پول سیر اطلاعات را بپردازد.
ریاضی درباره علل دیگر طراحی این شبکه گفت: در داخل هم شرکتهای متعدد و مختلف ‪ PAP‬موجود است که هیچ یک با هم ارتباط ندارند و ممکن است با پهنای باند کم و پایینی به شبکه اینترنت جهانی وصل شوند و کاربران بوسیله آنها نتوانند اطلاعات را از اینترنت با سرعت بالا دریافت کنند.
به‌گفته ریاضی ، دستگاههای مختلف دولتی مستقل از هم ، شبکه اینترنتی ایجاد کرده‌اند که برخی برحسب اختیارات قانونی و بدون مجوز این کار را کرده‌اند و خدماتی هم ارائه می‌دهند که نابسامانیهایی ایجاد می‌کند.
وی اظهار داشت: اگر قرار است طبق برنامه چهارم توسعه به هدف دستیابی به ‪ ۲۲‬میلیون کاربر اینترنتی در پایان برنامه برسیم، باید حدود ‪۱/۵‬ میلیون کاربر از جمله در مراکز دانشگاهی، بیمارستانها اینترنت پرسرعت ارائه کنیم که تنها با این طرح ممکن است.
ریاضی درباره ویژگیهای شبکه ملی اینترنت گفت: زمان تاخیر در رفت و آمد اطلاعات که برای هر پاکت اطلاعاتی با ارتباط ماهواره‌ای و فیبر نوری با خارج به‌ترتیب حدود ‪ ۰/۹‬ثانیه و ‪ ۳‬ثانیه است، با اجرای این طرح به ‪ ۰/۰۳‬تا ‪ ۰/۰۴‬ثانیه برای همین مقدار اطلاعات کاهش می‌یابد.
وی از ویژگیهای دیگر این شبکه را چنین عنوان کرد که در صورت اجرا می‌توانیم به هر کاربر پهنای باند بسیار بالایی اختصاص دهیم و همه کاربریهای دولت الکترونیک، بهداشت الکترونیک، آموزش و بانکداری الکترونیک را در آن اجرا کنیم.
به گفته ریاضی، اگر هم کاربرانی نیاز به ارتباط با شبکه‌های خارجی را داشتند امکان ارتباط آنها با شبکه جهانی از طریق شبکه ملی ممکن خواهد بود.
معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات، درباره علت انتخاب نام "اینترنت ملی" برای این شبکه نیز گفت: دلیل انتخاب آن ،این است که واژه "اینترنت " برای مردم شناخته شده‌است.

  • ۸۴/۱۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">