ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حق با کدام طرف است؟

| شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۸۸، ۱۱:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - موضوع اینترنت گذشته از سرعت و کیفیت و کمیتش، از نظر قیمتی نیز همواره از سوژه های مطرح در میان کاربران اینترنت و رسانه های مرتبط با این موضوع بوده و هست. کما این که بالا و پایین شدن قیمت و سرعت اینترنت در کشورهای مختلف و نمونه اخیر آن افغانستان، بازتاب قابل ملاحظه ای در رسانه های کشور داشت.

این بازتاب البته نه به منظور خوشحالی رسانه های کشورمان از پیشرفت های حاصله در کشور افغانستان بود، بلکه بیشتر جنبه طعنه به وضعیت این پدیده در ایران بود. اما همانطور که همواره اعلام شد، گذشته از کیفیت و سرعت اینترنت، موضوع قیمت نیز همواره مد نظر قیاس های منطقه ای و بین المللی در رسانه های ایرانی بوده است.

اگرچه قیمت اینترنت از آن مواردی است که همچنان دارای ابهام بوده و بخش خصوصی و دولتی حرف های خودشان را دارند. بخش دولتی معتقد است که به مسوولیت خود در این زمینه تا حدودی عمل کرده و در دو مقطع اقدام به کاهش قیمت اینترنت کرده است.

ایشان علت کاهش نیافتن قیمت اینترنت را در بخش خصوصی که نقش عرضه کننده خدمات را در کشور ایفا می کند، می دانند. بخش خصوصی هم از مشکلات و مسایل سخت افزاری، هزینه ای، نیروی انسانی و غیره می گوید.

اما این تمام ماجرا نیست، بخش خصوصی ظاهرا همچنان معتقد است که قیمت تامین اینترنت در مبدا ورودی و بین الملل همچنان بالا بوده و جای کاهش قیمت دارد. در همین مورد بود که هفته گذشته مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نهاد حاکمیتی متولی تامین اینترنت، صراحتاً این موضوع را رد کرد.

به گفته مدیر عامل این شرکت، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در 21 مرداد ماه 87 طی یک فراخوان رسمی اعلام کرد شرکت های خصوصی و مخابراتی که می توانند پهنای باند اینترنت را حتی چهار هزار دلار بیش از رقم ادعا شده یعنی هر STM1 را تا ده هزار دلار نیز تأمین کنند، به آنها مجوز داده می شود علاوه بر نیاز خود، پهنای باند مورد نیاز کشور را با همین رقم پیشنهادی خریداری و به کشور وارد کنند.

اگرچه به گفته وی در نهایت پیشنهادی از سوی بخش خصوصی به ایشان ارایه نشد. این که پاسخ بخش خصوصی به این اظهارات چیست، به هر تقدیر قابل توجه است. لیکن آنچه مسلم است این است که قیمت اینترنت با پرسش و پاسخ ارزان نمی شود.

به این ترتیب همچنان کاربران هستند که بی نصیب می مانند و شاید به همین دلیل جا داشته باشد تا در یک کمیته مشترک و متشکل از بخش خصوصی، دولتی و رگولاتوری موانع و راه کارهای کاهش نرخ اینترنت بررسی و تصمیم های لازم برای آن اتخاذ شود. چه به هر حال کاربران همچنان چشم انتظار تغییرات محسوس و عملی هستند.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۹/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">