ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حمایت از داده‌ها جزء خلاءهای قانونی است

| جمعه, ۱۷ آبان ۱۳۸۷، ۰۵:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

کیفیت دسترسی به اطلاعات از سرعت دسترسی جداست و یکی از وجوه حمایت‌های قانونی از کاربران اینترنت به حقوق کاربران در دسترسی آزاد و سالم بودن فضای سایبر مربوط است اما در این مورد هیچ قانونی نداریم.
رضا باقری‌اصل - مدیر دفتر فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان این مطلب درباره‌ی حمایت از کاربران اینترنت اظهار کرد: از دو بعد می‌توان از کاربران اینترنت حمایت کرد؛ یک حقوق کاربر در بعد حق دسترسی است که ضامن کیفیت سطح خدمات خواهد بود که هنگام قرار داد بین شرکت خدمات دهنده و کاربر بر این حق تصریح می‌شود؛ به طور مثال سرعت و کیفیت دسترسی اینترنت چقدر باید باشد.
او ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شیوه‌ی اشتراک از طریق کارت اینترنت و حتی در اشتراک‌های پرسرعت هم قراردادی که سطح کیفیت خدمت در آن قید شده باشد وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به تازگی اعلام کرده که قصد دارد نظارت‌هایی را اعمال کند.
وی افزود: دومین وجه از حمایت‌های قانونی از کاربران اینترنت مربوط به حقوق کاربران در دسترسی آزاد و سالم بودن فضای سایبر است؛ در حال حاضر ازسویی با وجود فیلتر شدن سایت‌های هرزه‌نگاری اینترنت، مناسب کودکان و نوجوانان نیست و ازسوی دیگر قشرهای مختلف دیگری هم هستند که به واسطه‌ی حرفه و شغل یا پژوهش و تحقیق به دسترسی‌های آزادتری نیاز دارند.
او گفت: ایجاد تناسب برای بهره‌برداری از اقشار مختلف در سنین مختلف نیازمند صرف هزینه و تدوین قوانین لازم است که نمونه‌ی آن از سال پیش در اتحادیه‌ی اروپا در دستور کار قرار گرفته است.
او با اشاره به این که اتحادیه‌ی اروپا 55 میلیون دلار برای سالم‌سازی فضای سایبر سرمایه‌گذاری کرده است، خاطر نشان کرد: آزادی دسترسی به اطلاعات در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که می‌گوید مردم حق دارند به اطلاعات دولتی دسترسی داشته باشند پیش‌بینی شده است البته در این قانون استثناء برای دسترسی اطلاعات از سوی دستگاه‌های دولتی دیده شده است تا مسائلی همچون محرمانگی و حریم خصوصی حفظ شود.
وی در ادامه با اشاره به این که دسترسی کاربران مستلزم تحرک و فعالیت دو طرف عرضه و تقاضا است که در هر دو سو مسوولیت‌هایی متوجه نهادهای مرتبط و دولت است در سمت عرضه تلاش‌های خوبی از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است که نمود آن در جشنواره رسانه‌های دیجیتال دیده می‌شود.
او ادامه داد: البته محتوای سالم تولید شده تا آنجایی که تمام نیازها و تقاضاها را پوشش دهد خیلی فاصله دارد و نیازمند تلاش مجدانه در حمایت از بخش خصوصی فعال در این عرصه است. در سمت تقاضا نیز با توجه به اقبال فن‌آوری‌های جدید نزد ایرانیان باید امکاناتی چون پهنای باند برای دسترسی به اطلاعاتی که سالم تولید می‌شوند فراهم شود.
وی افزود: در عرصه‌ی تقاضا کاربران را آموزش نداده‌ایم که از چه اطلاعاتی استفاده کنند. اینترنت دریایی است که در آن همه نوع محتوا تولید و ارایه می‌شود، لیکن باید با آگاه‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی توانمندی کاربران را در استفاده مفید از تمام فن‌آوری‌هایی که با اطلاعات سروکار دارد بالا ببریم.

مدیر دفتر فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین اظهار کرد: در حوزه‌ی دسترسی، قوانین و مقررات حمایت از مشتری که متناسب با شرایط روز باشد نداریم؛ قانون دیگری که می‌تواند در حمایت از حقوق کاربران اینترنت کمک کند قانون حمایت از داده‌هاست که هنوز تدوین نشده و جزء خلاء‌های قانونی ما است. البته قانون جرایم رایانه‌یی بخشی از حقوق کاربر را تامین می‌کند.

او افزود: قوانینی که وضع می‌شوند نباید کاهش دهنده و یا توقیف کننده خدمات باشند. در واقع در قوانین فوق روی این موضوعات تاکید می‌شود.

باقری در پایان خاطر نشان کرد: رگولاتوری باید درباره‌ی SLA تلاش‌های لازم را انجام دهد؛ به نحوی که ضوابط آن شفاف، واضح و قابل اجرا باشد. این مقررات که با کمک سازمان تنظیم مقررات باید انجام شود از جمله کارهایی است که تاکنون در سطح کاربر نهایی به انجام نرسیده است.

  • ۸۷/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">